Middle-Class Formative Factors in the Moldovan Contemporary Society
Abstrakt
Czynniki formacyjne klasy średniej we współczesnym społeczeństwie mołdawskim
Badania socjologiczne na temat formacji klasy średniej w Republice Mołdawii, przeprowadzone w okresie od czerwca do września 2016 r. przez naukowców z Centrum Socjologii i Psychologii Społecznej, pokazują, że społeczeństwo jest podzielone na 6 różnych warstw społecznych według statusu społeczno-zawodowego, poziomu wykształcenia i poziomu dobrobytu. Niespójność statusu i niski poziom krystalizacji statusu są cechami charakterystycznymi wszystkich warstw w warunkach dysfunkcjonalności łańcucha logicznego: edukacja – status społeczno-zawodowy – dobrobyt. Analiza warstw społecznych pod kątem kryteriów klasy średniej: wysoki status społeczno-zawodowy, wysoki poziom wykształcenia, wysoki poziom dobrobytu, pokazuje pewne perspektywy kształtowania się klasy średniej w wyższych warstwach w następujących warunkach: opracowanie polityki płac, reforma polityk podatkowych poprzez promowanie progresywnego opodatkowania dochodów, eliminacja korupcji w strukturach władzy, poprawa ustawodawstwa, gwarancja odpowiednich warunków w celu zapewnienia dostępu do edukacji i usług zdrowotnych.
Bibliografia
Barber, Bernard. Social Stratification. A Comparative Analysis of Structure and Process. New York: Harcourt, 2011.
Bendix, Reinhard, and Seymour M. Lipset, eds. Class, Status, and Power. New York: Free Press, 1966.
Clark, Terry N., and Seymour M. Lipset. “Are Social Classes Dying?” International Sociology 6, no. 4 (1991): 397–410.
Dogan, Mattei. Status Incongruence in Advanced Societies. SocietàMutamentoPolitica 2, no. 3 (2011): 285–94. https://doi.org/10.13128/SMP-10332.
Domański, Henryk, Zbigniew Sawiński, and Kazimierz Słomczyński. Sociological Tools Measuring Occupations. New Classification and Scales. Warsaw: Ifis Publishers, 2009.
Fulton, Diane, David Furman, and Nikki Finlay. “A Longitudinal Study of the Middle Class: Growth, Size and Marketing Strategies.” Research in Business and Economics Journal 10 (October 2014). https://www.aabri.com/manuscripts/142031.pdf.
Giddens, Anthony. Социология. Москва: УРСС, 2005.
European Social Survey. How to Ascertain the Socio-Structural Position of the Individual in Society. European Social Survey Core Questionnaire. Accessed November 25, 2018. https://www.europeansocialsurvey.org/docs/methodology/core_ess_questionnaire/ESS_core_questionnaire_measuring_social_structure.pdf.
Razumkov Centre. Middle class in Ukraine: Identification Criteria. Expert Assessments, Citizens’ Perceptions and Self-Identification. Kyiv: Zapovit, 2014. Accessed November 25, 2018. http://fnst.org/sites/default/files/uploads/2016/08/02/1416488152file1.pdf.
Parsons, Talcott. Essays in Sociological Theory: Pure and Applied, 166. Glencoe, IL: Free Press, 1949.
Pressman, Steven. “Defining and Measuring the Middle Class.” Working Paper 7. American Institute for Economic Research, August 2015. Accessed November 26, 2018. https://www.aier.org/wp-content/uploads/2016/10/WP007-Middle-Class.pdf.
Raduleț, Ani. “Stratificarea sociala.” Revista Transilvană de Ştiinţe Ale Comunicari 14, no. 3 (2011): 93–104.
Shah, Shelly. “Social Stratification: Meaning, Origin, Development and other Details.” Sociology Discussion. Accessed November 26, 2016. http://www.sociologydiscussion.com/social-stratification/social-stratification-meaning-origin-development-and-other-details/2260.
Shortell, Timothy. “Weber's Theory of Social Class.” Brooklynsoc. Accessed November 25, 2019. http://www.brooklynsoc.org/courses/43.1/weber.html.
Sorokin, Pitirim. Social and Cultural Mobility. Glencoe, IL: Free Press, 1959.
Tarkhnishvili, Anna, and Levan Tarkhnishvili. “Middle Class: Definition, Role and Development.” Global Journal of Human Social Science Sociology & Culture 13, no. 7 (2013): 21–31.
Авраамова, Елена. “Формирование среднего класса в России: определение, методология, количественные оценки.” Общественные Науки и Современность [Avraamova,Yelena. “Formirovaniye srednego klassa v Rossii: opredeleniye, metodologiya, kolichestvennyye otsenki.” Obshchestvennyye Nauki i Sovremennost'], no. 1 (2002). Accessed November 25, 2016. http://ecsocman.hse.ru/data/799/893/1231/2.pdf.
Бакштановский, Владимир, and Юрий Согомонов. Этос среднего класса: Нормативная модель и отечественные реалии. Тюмень: Центр прикладной этики, 2000. [Bakshtanovskiy, Vladimir, and Yuriy Sogomonov. Etos srednego klassa: Normativnaya model’ iotechestvennyye realii. Tyumen': Tsentr prikladnoy etiki, 2000.] Accessed November 25, 2016. http://www.tyuiu.ru/wp-content/uploads/2015/10/Bakshtanovskij-V.I.-Sogomonov-YU.V.-Etos-srednego-klassa.pdf.
Соболев, Алексей. “Дифференциация подходов к исследованию среднего класса в стратификационной модели современного российского общества. Aвтореферат на соискание степени кандидата социологических наук.” [Sobolev, Aleksey. “Differentsiatsiya podkhodov k issledovaniyu srednego klassa v stratifikatsionnoy modeli sovremennogo rossiyskogo obshchestva. Avtoreferat na soiskaniye stepeni kandidata sotsiologicheskikh nauk.”] Phd diss., Russian Academy of Sciences, 2013. Accessed November 26, 2016. http://www.dissercat.com/content/differentsiatsiya-podkhodov-k-issledovaniyu-srednego-klassa-v-stratifikatsionnoi-modeli-sovr.
Copyright (c) 2019 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.