Katolicka nauka społeczna w twórczości naukowej Janusza Mariańskiego
Abstrakt
Janusz Mariański wniósł wkład w katolicką naukę społeczną, polegający na interpretacji nauczania społecznego Kościoła katolickiego i jego upowszechnianiu oraz zbadaniu w paradygmacie katolickiej nauki społecznej form i zakresu występowania struktur grzechu w Polsce w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W tym paradygmacie badawczym zajmował się też demokracją, ekologią i społeczną gospodarką rynkową. Stwierdzono, że badania socjologiczne prowadzone przez Mariańskiego umożliwiły ustalenie i opisanie aktualnych kwestii społecznych. Ponadto niektóre z tych badań, jak w przypadku badań etosu bezrobocia, pozwoliły empirycznie potwierdzić tezy zawarte w nauczaniu społecznym Kościoła katolickiego.
Bibliografia
Barber B.: Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2007.
Carston R.: Silent Spring, New York: Mariner Books 1962.
Europejska wspólnota solidarności i odpowiedzialności. Deklaracja biskupów COMECE na temat konkurencyjnej społecznej gospodarki rynkowej jako celu traktatowego Unii Europejskiej, „Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauczania społecznego Kościoła” 1(2012), s. 155-175.
Fel S.: Oswalda von Nell-Breuninga koncepcja ładu społeczno-gospodarczego, Lublin 2007.
Fel S.: Sozialethik in Polen. Geschichte und aktuelle Bedeutung, „Amos International“ 1(2009), s. 58-61.
Jan Paweł II, Centesimus annus, Watykan 1991.
Jan Paweł II, Redemptor hominis, Watykan 1979.
Jan XXIII: Mater et magistra, Watykan 1961.
Mariański J.: Etos pracy bezrobotnych (raport z badań empirycznych), Lublin 1994.
Mariański J.: Kościół a społeczeństwo obywatelskie, w: S. Fel, J. Kupny, Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia społecznego i politycznego, Katowice 2007, s. 182-204.
Mariański J.: Kościół a współczesne problemy społeczno-moralne. Kwestie wybrane, Lublin 1992.
Mariański J.: Kościół katolicki w Polsce w przestrzeni życia publicznego. Studium socjologiczne, Toruń 2013.
Mariański J.: Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim, Lublin 1998.
Mariański J.: Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos 2004.
Mariański J.: Społeczeństwo i moralność. Studia z katolickiej nauki społecznej i socjologii moralności, Tarnów 2008.
Mariański J.: „Struktury grzechu” w ocenie społecznego nauczania Kościoła, Płock 1998.
Mariański J.: Troska Kościoła o ochronę środowiska, w: Kupny, Fel, Katolicka nauka społeczna, s. 202-218.
Mariański J.: Wartości podstawowe w świadomości młodzieży maturalnej, w: Godność osoby ludzkiej w społeczeństwie i gospodarce, red. S. Fel, M. Wódka, Lublin 2014, s. 239-241.
Marx R., Wulsdorf H.: Christliche Sozialethik. Konturem – Prinzipien – Handlugsfelder, Paderborn 2002.
Mazurek F.: Kwestia społeczna, w: Słownik katolickiej nauki społecznej, red. W. Piwowarski, s. 92.
Mazurek F.J.: Katolicka nauka społeczna – status metodologiczny i główne obszary problemowe, w: Kupny, Fel, Katolicka nauka społeczna, s. 11-30.
Meadows D.H., Meadows D. L , Randers J., Behrens W.W. III: The Limits to Growth, New York 1972.
Müller H.: Die vierte Gewalt. Medien und Journalismus kritisch betrachtet, Wien 2008.
Müller-Armack A.: Religion und Wirtschaft. Geistesgeschichtliche Hintergründe unserer europäischen Lebensform, Stuttgart 1968.
Piwowarski W.: Demokracja, w: Słownik, s. 38.
Piwowarski W.: Katolicka nauka społeczna, w: Słownik, s. 76.
Roos L.: Demokratie als Lebensform, München 1969.
Schweizer A.: Ehrfurcht vor dem Leben – Grundtexte aus fünf Jahrzehnten, München 1991.
Singer P.: Animals have a right to life, „ALTEX“ 23(2006), No , 4, s. 281-293.
Singer P.: Der Hund und sein Philosoph - Plädoyer für Autonomie und Tierrechte, Wien: 2014.
Stępniak M.: Religia w państwie laickim. Negacja – tolerancja – dialog, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie 2009.
Vogt M.: Prinzip Nachhaltigkeit. Ein Entwurf aus theologisch-ethischer Perspektive, München 2009.
Copyright (c) 2015 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.