Teoretyczne aspekty kreacji negatywnego wizerunku politycznego

  • Agnieszka Turska-Kawa Uniwersytet Śląski w Katowicach
Słowa kluczowe: kampania negatywna; komunikat negatywny; chwiejność wyborcza; zachowania wyborcze

Abstrakt

Cechą współczesnych kampanii wyborczych jest coraz większe nasycenie ich elementami negatywnymi. Wielopłaszczyznowość odniesień negatywnych komunikatów sprawia jednak, że ich konsekwencje w rzeczywistości trudno przewidzieć. Mimo tego, zdobywanie i wykorzystywanie w różnym zakresie informacji w jakikolwiek sposób obciążających przeciwników politycznych jest powszechne we współczesnych kampaniach wyborczych. W tym kontekście interesujące wydają się obszary, w jakich kampania negatywna mieści zakres swoich działań i jednocześnie ich granice, których przekroczenie może uzasadniać zmianę ostatecznych konsekwencji podjętych przez nadawcę praktyk. Niniejszy artykuł prezentuje analizę fundamentalnych kontekstów działań podejmowanych w ramach procesów kreacji negatywnego wizerunku podmiotu politycznego oraz próbę nakreślenia granic tych obszarów. Wśród najważniejszych odniesień autorka podejmuje wymiary: psychologiczny, aksjologiczny, komunikacyjny oraz normatywny

Bibliografia

Ansolabehere S., Iyengar Sh.: Going Negative: How Political Advertisements Shrink & Polarize the Electorate, New York: The Free Press 1997.

Braithwaite V.: Harmony and Security Value Orientations in Political Evaluation, „Personality and Social Psychology Bulletin”, nr 23(4), 1997.

Caprrara G.V., Schwarz S., Capanna C., Vecchione M., Barbaranelli C.: Personality and Politics: Values, Traits and Political Choice, “Political Psychology” 27(2006).

Cwalina W., Falkowski A.: Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.

Faber R.J., Times A.R, Schmidt K.G.: Accentuate the Negative?: The Impact of Negative Political Appeals on Voting Intent, [w:] Proceedings of American Academy of Advertising, red. P. Stout, Austin, TX: AAA 1990.

Feldman S.: Values, Ideology and the Structure of Political Attitudes, [w:] Oxford Handbook of Political Psychology, red. D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis, Oxford: Oxford University Press 2003.

Fenno R.: Home Style: Representative in Their Districts, Boston: Little and Brown 1978.

Geer J., Lau R.R.: Filling in the Blanks: A New Method for Estimating Campaign Effects, “British Journal of Political Science” 36(2)(2006).

Green D„ Gerber A.: Get Out the Vote! How to Increase Voter Turnout, Washington, DC: Brookings 2004.

Halman L.: Waarden in de Westerse wereld, Tilburg: Tilburg University Press 1991.

Hodges B.H.: The Effect of Valence in Relative Weighing in Impression Formation, ’’Journal of Personality and Social Psychology” 30(1974).

Jackson R.A., Carsey T.M.: U.S. Senate Campaigns, Negative Advertising, and Voter Mobilization in the 1998 Midterm Election, ’’Electoral Studies” 26(2007) No 1.

Kahn K.F., Kenney P.J.: Do Negative Campaigns Mobilize or Suppress Turnout? Clarifying the Relationship between Negativity and Participation, “American Political Science Review” 93(4X1999).

Kellermann K.: The Negativity Effect in Interaction: it's All in Your Point of View, “Human Communication Research” 16(1989).

Krupnikova Y., Easter B.T.: Negative Campaigns: Are the Good for American Democracy?, [w:] New Directions in Media and Politics, red. T.N. Ridout, New York: Routledge 2013.

Lang A.: Emotion, Formal Features and Memory for Televised Political Advertisements, [w:] Television and Political Aadvertising, vol. I, red. F. Biocca, Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.

Lau R.R., Rovner B.I.: Negative Campaigning, “Annual Review of Political Science” 12(2009).

Lau R.R., Sigelman L., Rovner B. I.: The Effects of Negative Political Campaigns: a MetaAnalytic Reassessment, “Journal of Politics” 69(2007).

Lau R.R.: Two Explanations for Negativity Effects in Political Behavior, “American Journal of Political Science” 29(1985).

Marcus G.E.: Psychologia emocji i polityki, [w:] Psychologia polityczna, red. D.O. Sears, L. Buddy, R. Jervis, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008.

Niven D.: A Field Experiment on the Effects of Negative Campaign Mail on Voter Turnout in a Municipal Election, “Political Research Quarterly” 59(2010), No 2.

Pilch I.: Wartości podstawowe a preferencje ideologiczne i decyzje wyborcze w wyborach do Sejmu 2011, „Preferencje Polityczne” 2012, nr 3.

Rokeach M.: Beliefs, Attitudes and Behaviour Change, London: Metheuen 1968.

Schwartz S.H.: Basic Human Values: Theory, Measurement and Applications, „Revue française de sociologie“ 47(2006).

Sosnowski T., Wrześniowski K.: Polska adaptacja inwentarza STAl do badania stanu i cechy lęku, „Przegląd Psychologiczny”, 1983, nr 26(2).

Teorie postaw, red. S. Nowak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1973.

Tetlock P.E.: Coping with Trade- offs: Psychological Constraints and Political Implications, [w:] Political Reasoning and Choice, red. S. Lupia, M. McCubbins, S. Popkin, Berkeley: University of California Press 2000.

Turner J.S., Helms D.B.: Rozwój człowieka, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

Turska-Kawa A.: Dyspozycyjny lęk jako zmienna różnicująca aktywność wyborczą w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku, [w:] Wybory do Parlamentu Europejskiego. Kampanie w Polsce i Europie, red. A. Sokala, B. Michalak, A. Frydrych, R. Zych Toruń: Wydawnictwo TNOiK 2010.

Turska-Kawa A..: Osobowościowe predykatory zachowań wyborczych. Rozważania w kontekście modelu „Wielkiej Piątki”, „Preferencje Polityczne” 2011, nr 2.

Turska-Kawa A.: Preferowany lad społeczno-polityczny w państwie a zachowania wyborcze w elekcji parlamentarnej 2011 roku, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 35(2012).

Turska-Kawa A.: Psychologiczne uwarunkowania zachowań wyborczych, „Preferencje Polityczne” 2010, nr 1.

Turska-Kawa A., Wojtasik W.: Communication Function of Elections, “Communication Today”4(2013), nr 1.

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 - Kodeks wyborczy, Dz.U. nr 21, poz. 112.

Warren M.E.: Deliberative Democracy and Aauthority, “American Political Science Review” 90(1996).

Wojtasik W.: Functions of Elections in Democratic Systems, “Political Preferences” 2013, No 4.

Żukowski A.: Efektywność negatywnej kampanii wyborczej a dylematy etyczne, [w:] Etyka i polityka, red. E.M. Marciniak, T. Mołdawa, K.A. Wojtaszczyk, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2001.

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły