Rynek doradztwa politycznego w III RP

  • Agnieszka Magdalena Zaręba Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: doradztwo polityczne; kampania prezydencka; kampania parlamentarna; Polska

Abstrakt

Doradztwo polityczne, którego ojczyzną są Stany Zjednoczone, w Polsce pojawiło się wraz z transformacją systemu politycznego. Samo zjawisko jest w znaczącym stopniu związane z rozwojem form komunikowania politycznego oraz mediów masowych i stanowi konsekwencję stale postępującej profesjonalizacji działań wyborczych.

Celem niniejszych rozważań jest deskrypcja rynku konsultingu politycznego w III RP. Ze względu na ograniczony charakter pracy zostanie przybliżona ewolucja doradztwa politycznego na przykładzie wyborów prezydenckich i parlamentarnych. Proces rozwoju rynku doradztwa politycznego w III RP został podzielony na trzy etapy. Ostatnia kampania wyborcza w 2011 roku pokazała największe zaangażowanie środków finansowych, środków komunikacji politycznej oraz najwyższy poziom zaangażowania doradców politycznych zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, w szczególności w przypadku Platformy Obywatelskiej. Jednakże nie wszystkie podmioty polityczne korzystają z usług doradców zewnętrznych, niektóre z nich nie posiadają także w swych strukturach doradców wewnętrznych, wyspecjalizowanych w komunikacji politycznej.

Bibliografia

Biskup B.: Rozwój doradztwa politycznego w Polsce, [w:] Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, red. K. Churska-Nowak, S. Drobczyński, Poznań: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa 2011, s. 91-106.

Cichosz M.: (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2003.

Cwalina W., Falkowski A.: Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005.

Dobek-Ostrowska B.: Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2003.

Dobek-Ostrowska B.: Profesjonalizacja kampanii wyborczych we współczesnym świecie i jej konsekwencje, [w:] Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005, s. 11-32.

Dudek A.: Historia polityczna Polski 1989-2005, Kraków: Wydawnictwo ARCANA 2007.

Grabowska M., Krzemiński 1.: Bitwa o Belweder, Warszawa: Wydawnictwo Literackie „Myśl” 1991.

Ignaczewski G.: Specyfika marketingu politycznego w Polsce, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2005.

Karnowski M., Łukasiak A., Zaremba P.: Czas wiernych szamanów, „Newsweek” 2005, nr 15, s. 62-65.

Koniec PiS-u. Z Michałem Kamińskim rozmawia Andrzej Morozowski, Warszawa: Wydawnictwo Czerwone i Czarne 2012.

Kowalczyk K.: Kampania Bronisława Komorowskiego w wyborach prezydenckich w 2010 roku, [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo RLMAR 201 l, s. 271-288.

Krzymowski M.: Igor Ostachowicz, „Wprost” 2011, nr 45, s. 36-39.

Kwiatek. A.: Andrzej Lepper - polityk z przypadku czy profesjonalista?, [w:] Marketing polityczny w poszukiwaniu wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Toruń: Dom Wydawniczy DUET 2004, s. 392-415.

Łukasiak A., Zalewska L.: Polowanie na prezydenta, „Newsweek” 2005, nr 40, s. 30-32.

Makarenko V.: Kampania, jakiej jeszcze nie było, „Gazeta Wyborcza” 2011, nr 238, s. 6.

Mazur M.: Amerykanizacja polskich kampanii wyborczych?, [w:] Profesjonalizacja i mediatyzacja kampanii politycznych w Polsce, red. K. Churska-Nowak, S. Drobczyński, Poznań: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa 2011, s. 17-38.

Newman B. I.: Politics in an Age of Manufactured Images, “Journal for Mental Changes” 5(1999), No 2, s.7-26.

Okraska T.: Janusz Korwin-Mikke w wyborach prezydenckich 2010 roku. Pochwała konsekwencji?, [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo REMAR 2011, s. 323-338.

Tomasiewicz J.: Niepogoda dla populistów. Kampanie prezydenckie Andrzeja Leppera i Bogusława Ziętka w 2010 r., [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo REMAR 2011, s. 409432.

Tomczak Ł.: Kampania Grzegorza Napieralskiego w wyborach prezydenckich w 2010 roku, [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo REMAR 2011, s. 307-322.

Tursk a-Kawa A.: Kampania Jarosława Kaczyńskiego w wyborach prezydenckich w 2010 roku, [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo REMAR 2011, s. 133-154.

Verćić D.: The Politics of Total Communication, “Journal for Mental Changes” 5(1999), No 2, s. 51-63.

Wojnicki J.: Blamaż Olechowskiego czyli fiasko pewnego projektu, [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo REMAR 2011, s. 339-356.

Wojtasik W.: Pojedynek z własną legendą. Kampania wyborcza Kornela Morawieckiego, [w:] Wybory prezydenckie 2010, red. J. Okrzesik, W. Wojtasik, Katowice: Wydawnictwo REMAR 2011, s. 393408.

Zaręba A.: Spektakl medialny jako instrument kreowania wizerunku polityka, [w:] Za kulisami spektaklu. Medialne wizerunki polityki, red. M. Sokołowski, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2009, s.145-159.

Zaręba A.M.: Wizerunek polityka w III RP: kreacja, instrumentarium, kompetencje komunikacyjne, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2011.

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły