Forms and Manifestations of the Power of Media

  • Jan Szymczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: mediokracja; system informacji; manipulacje medialne; nowe ruchy społeczne

Abstrakt

Formy i przejawy władzy mediów

Pojęcie „władzy mediów” można rozumieć - po pierwsze - jako bezpośredni wpływ ośrodków czy koncernów medialnych, w takiej czy innej formie, na odbiorców, ich mentalność, style życia, podejmowane wybory, decyzje. A po drugie - chodzi o wykorzystywanie przez różne podmioty (np. ruchy społeczne, partie polityczne, instytucje państwa) nowoczesnych technologii informacyjnych, komunikacyjnych, ale także samych nadawców - w zakresie choćby mobilizacji społecznej, działań protestacyjnych, kształtowania poglądów opinii publicznej. Wraz z rewolucją informatyczną i wzrastającą rolą globalnych mediów mamy coraz bardziej do czynienia z nowymi funkcjami państwa. Generalnie polegają one na kształtowaniu – np. za sprawą polityków, dyplomatów – korzystnego wizerunku państwa i jego obywateli w mediach i instytucjach międzynarodowych.

Opublikowane
2020-05-14
Dział
Artykuły