Między relacją a informacją. Kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego w Telewizji Polskiej SA w 2014 r.

  • Katarzyna Maciejewska-Mieszkowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Słowa kluczowe: telewizja publiczna; frekwencja wyborcza; kampania wyborcza

Abstrakt

Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce charakteryzuje najniższa frekwencja wyborcza ze wszystkich typów głosowań. Jako przyczyny tego zjawiska wskazuje się m.in. brak wiedzy obywateli na temat roli i wpływu Parlamentu Europejskiego na politykę krajową oraz generalnie stosunkowo niską aktywność wyborczą Polaków. Jednocześnie stwierdzono, że głównym nośnikiem informacji na temat kandydatów i kampanii wyborczej jest telewizja. Szczególna zaś rola w tym zakresie spoczywa na telewizji publicznej, która ma ustawowo określone zadania i obowiązki związane z prezentowaniem tematyki wyborczej oraz kształtowaniem świadomości obywatelskiej. Wskazane jest zatem ustalenie, w jakim stopniu telewizja publiczna wywiązała się z postawionych przed nią zadań w 2014 r. uwzględniając fakt, iż frekwencja wyborcza nie osiągnęła w tym roku nawet 24%, a Polska pod tym względem zajęła jedno z ostatnich miejsc wśród państw Unii Europejskiej.

Bibliografia

Adamik-Szysiak M., Media elektroniczne w polskich kampaniach wyborczych do Parlamentu Europejskiego, „Przegląd Politologiczny” 2014, nr 2.

Dobek-Ostrowska B., Nagłośnienie kampanii do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. przez dzienniki opiniotwórcze „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”, w: Studia empiryczne nad komunikowaniem politycznym w Polsce, red. B. Dobek-Ostrowska, K. Majdecka, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2010.

Eurowybory 2014. Widownia monitorowanych audycji o tematyce wyborczej w programach TVP1, TVP2, TVP Info, TVN 24, Polsat News w okresie przedwyborczym 10–23 maja 2014, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/wybory/departament-monitoringu.pdf, oprac. J. Reisner [dostęp: 12.12.2016].

Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa: PWN 2007.

Karwat M., Teoria prowokacji. Analiza politologiczna, Warszawa: PWN 2007.

Łukasik-Turecka A., Radiowa reklama wyborcza w nieodpłatnych audycjach wyborczych Polskiego Radia Lublin. Kampania przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2014 roku, w: Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych, red. M. Adamik-Szysiak, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Michalak B., Zbieranek J., Partycypacja wyborcza Polaków w wyborach do Parlamentu Europejskiego, Toruń: Centrum Studiów Wyborczych UMK w Toruniu 2015.

Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Wybory do Parlamentu Europejskiego 2014. Raport podsumowujący, http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/wybory/raport-krrit---eurowybory-2014-r----mtresearch.pdf [dostęp: 12.12.2016].

Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR 2001.

Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w Internecie, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014K_097_14.PDF, oprac. M. Feliksiak [dostęp: 12.12.2016].

Piontek D., Hordecki B., Nagłośnienie kampanii do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. przez polskie tabloidy „Super Express” i „Fakt. Gazetę Codzienną”, w: Studia empiryczne nad komunikowaniem politycznym w Polsce, red. B. Dobek-Ostrowska, K. Majdecka, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2010.

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania debat przez Telewizję Polską Spółkę Akcyjną (Dz.U. z dnia 15 lipca 2011 r.), http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/public/Portals/0/regulacje-prawne/polska/kampania-wyborcza/roz110729_debaty.pdf [dostęp: z dn. 12.12.2016].

Sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2014 roku http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/konferencje/sprawozdania/sprawozdanie-www.pdf [dostęp: 12.12.2016].

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji z późniejszymi zmianami (Dz.U. 1993, Nr 7, poz. 34, Dz.U. 1995, Nr 66, poz. 335 i Dz.U. 1995, Nr 142, poz. 701, art. 22 ust. 2, art. 23 ust. 1).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (wraz z przepisami wprowadzającymi tę ustawę), (Dz.U. 2011, Nr 21, poz. 112 z późn. zm.).

Wybory do Parlamentu Europejskiego w powyborczych deklaracjach Polaków, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_096_14.PDF, oprac. A. Cybulska [dostęp: 12.12.2016].

Wybory do Parlamentu Europejskiego, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_071_14.PDF, oprac. A. Cybulska [dostęp: 12.12.2016].

Zespół Departamentu Mediów Publicznych, Kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego w głównych wydaniach serwisów informacyjnych TVP SA, TVN, Polsat, TV Trwam, TV Republika i Super Stacja w okresie 10-23 maja 2014 r., http://www.krrit. gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/kontrola/wybory/departament-mediow-publicznych.pdf [dostęp: 12.12.2016].

Opublikowane
2020-04-29
Dział
Artykuły