Tabloid – geneza idei

  • Mateusz Nieć Politechnika Wrocławska
Słowa kluczowe: demokratyzacja, Europa, komercjalizacja mediów, kultura masowa, opinia publiczna, prasa popularna, wiadomość prasowa (news), USA

Abstrakt

The sketch presents tabloid as a neutral, not laden by emotions (hence I renounce such terms as yellow paper, scandal sheet, or rag), manner by which to sell information and entertainment. Sometimes I use such terms as sensational press, but this concerns only some tabloids. I analyze how this form of communication in social reality influences the processes of the democratization of society (extension of the freedom of the individual), how it extends the concepts of public debate on democracy, understood here as a participation in political life and in matters that have a bearing on political life. Taking the stance of a representative of political sciences, historian of ideas, specialist in media, I analyze the genesis of the idea of tabloid and the characteristic elements of this press. I point only to some factors.

Bibliografia

Beard Ch. i M.: Rozwój cywilizacji amerykańskiej, Warszawa: PWN 1961, t.IiII.

Bell D.: Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa: PWN 1994.

Chałasiński J.: Kultura amerykańska. Formowanie się kultury narodowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza 1973.

Eco U.: Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, „Pamiętnik Literacki”, 1971, z. 1, s. 275-296.

Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław–Warszawa–Kraków –Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1976.

Gluza R.: Chcemy być sensacyjni, „Press. Media, Reklama, Public Relations”, 1996, nr 7, s. 16-17.

Głombiowski K.: Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław –Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1980.

Goban-Klas T.: Prekursorzy liberalnej koncepcji prasy, „Zeszyty Prasoznawcze”, 1990, nr 1, s. 45-54.

Golka B.: Prasa w USA, Warszawa: PWN 1977.

Gostkowski Z.: Teoria stereotypu i poglądy na opinię publiczną Waltera Lippmanna, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, 5(1959), s. 39-84.

Hałas E.: Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Charles H. Cooley, George H. Mead, Herbert Blumer, Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski 1994.

Honigmann G.: William Randolph Hearst, czyli dzieje pewnego skandalisty, Warszawa: Książka i Wiedza 1974.

Kłoskowska A.: Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa: PWN 1980.

Kłoskowska A.: Kultura masowa we Francji. Francuska sentymentalna prasa kobieca, w: Z historii i socjologii kultury, red. Z. Kłoskowska, Warszawa: PWN 1969, s. 451-488.

Krajewski J.: Strategia skuteczna, rozmowa z Witoldem Woźniakiem, prezesem zarządu Wydawnictwa H. Bauer, „Press. Media, Reklama, Public Relations”, 1999, nr 10, s. 30-31.

Kurta H.: Informacja, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza 1977.

Kurta H., Słomkowska A.: Zarys historii prasy francuskiej, Warszawa: Uniwersytet Warszawski 1966.

Kymlicka W.: Współczesna filozofia polityczna. Wprowadzenie, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 1998.

Lalewicz J.: Telewizja i kształt potocznego świata, w: Telewizja i społeczeństwo, wybór i wstęp M. Czerwiński, Warszawa: Wyd. Radia i Telewizji 1980.

Lier van H.: Nowy wiek, Warszawa: PIW 1970.

Loebl E.: Kultura i prasa, Warszawa: Gebethner i Wolff 1905.

Milewski P.: Magia magla, „Press. Media, Reklama, Public Relations”, 2000, nr3, s. 28-29.

Morin E.: Duch czasu, Kraków: SIW „Znak” 1965.

Mrozowski M.: Propaganda socjologiczna: telewizyjna rozrywka wehikułem ideologii, „Przekazy i Opinie”, 1982, nr 4 (30), s. 27-49.

Nowak B.: Składniowa analiza „wiadomości” w polskiej prasie dawnej i współczesnej, „Zeszyty Prasoznawcze”, 1977, z. 2.

Paczkowski A.: Czwarta władza. Prasa dawniej i dziś, Warszawa: Wiedza Powszechna 1973.

Pawełczyk P., Piontek D.: Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań: Wyd. UAM 1999.

Peters S.: Ilustracja prasowa, Kraków: PWN 1960.

Pisarek W.: Słownictwo języka współczesnej informacji prasowej, „Zeszyty Prasoznawcze”, 1965, z. 3.

Podstawy marketingu, red. J. Altkorn, Kraków: Instytut Marketingu 1992.

Prymon M.: Menadżerskie i społeczne aspekty współczesnego marketingu, Wrocław: Ekspert 1999.

Ritzer G.: McDonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa: Wydawnictwo Literackie „Muza” 1997.

Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, Warszawa: PWN 1990, t. III.

Szczurkiewicz T.: Wpływ prasy codziennej, w: Studia socjologiczne, red. T. Szczurkiewicz, Warszawa: PWN 1970, s. 298-326.

Tarde G.: Opinia i tłum, Warszawa: Gebethner i Wolff 1904.

Tetelowska I.: Rozważania o sensacji prasowej, „Zeszyty Prasoznawcze”, 1960, z. 4.

Thiele-Dohrmann K.: Psychologia plotki, Warszawa: PIW 1980.

Toeplitz K. T.: Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Warszawa: Czytelnik 1985.

Tomaszewski E.: Proces komercjalizacji codziennej prasy warszawskiej, w: Historia prasy polskiej a kształtowanie się kultury narodowej, t. II: Sympozjum historyków prasy, 6-9XII1967 r., Warszawa: PWN 1968, s. 31-52.

Władyka W.: „Jesteśmy głosem milionów...”. Dzienniki sensacyjne Drugiej Rzeczypospolitej, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, 1980, z. 2, s. 78-83.

Władyka W.: Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzienniki Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa: Czytelnik 1982.

Opublikowane
2020-05-11
Dział
Artykuły