Kultura popularna kulturą nowoczesnego społeczeństwa
Abstrakt
The paper shows the phenomenon of popular culture against the background of modern society. The latter society, in view of its properties, constitutes perfect conditions for the development of the culture in question. The variety of bits of information „floating” through modern society, the large number of principles, values, attitudes or life styles make up a mirror in which the „image” of popular culture is reflected. The paper turns our attention to specific processes and phenomena characteristic of today society. Accordingly, popular culture has this particular shape.
The paper stresses the role of modern society in shaping popular culture, and shows that there is an obvious relationship between the two phenomena. Besides, it makes us aware that popular culture is not a phenomenon isolated from reality, or a phenomenon which is „beyond us”. Rather, it is something that we, more or less consciously, create and in which we participate.
Bibliografia
Aktualizacje encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej Ilustrowanej Encyklopedii Powszechnej Wydawnictwa Gutenberga, t. IV: Kultura – Sztuka, red. A. Grzegorczyk, Poznań: Wydawnictwo Kurpisz 1997.
Aktualizacje encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej Ilustrowanej Encyklopedii Powszechnej Wydawnictwa Gutenberga, t. XI: Media, red. J. Skrzypczak, Poznań: Wydawnictwo Kurpisz 1998.
Bell D.: The Coming of Postindustrial Society, New York: Basic Books 1977.
Bronk A.: Zrozumieć świat współczesny, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1998.
Czarniecki M. M.: W niewoli mediów [b.m.r.w.].
Czerwiński M.: Pytając o cywilizację, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. 2000.
Dyczewski L.: Kultura polska w procesie przemian, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1995.
Dyczewski L.: Media wobec zmian społecznych, w: Rozumienie zmian społecznych, red. E. Hałas, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2001.
Dyczewski L.: Tożsamość społeczno-kulturowa w globalizującym się świecie, „Kultura i Społeczeństwo” 2000, nr 1.
Encyklopedia Kultury Polskiej XX Wieku, red. A. Kłoskowska, Wrocław: Wydawnictwo Wiedza o Kulturze 1991.
Encyklopedia Socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 1999.
Goban-Klas T., Sienkiewicz P.: Społeczeństwo globalnej informacji. Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków: Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji 1999.
Hopfinger M.: Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN 1997.
Kempny M.: Czy globalizacja kulturowa współdecyduje o dynamice społeczeństw post komunistycznych? „Kultura i Społeczeństwo” 2000, nr 1.
Kłoskowska A.: Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa: PWN 1980.
Korporowicz L.: Tożsamość wyobrażona, w: Róża Wiatrów Europy, red. A. Tyszka, Warszawa: Oficyna Naukowa 1999.
Krzysztofek K.: Cywilizacja: dwie optyki, Warszawa: Instytut Kultury 1991.
Krzysztofek K.: Tendencje globalnej dyfuzji kultury u progu XXI wieku, w: Róża Wiatrów Europy, red. A. Tyszka, Warszawa: Oficyna Naukowa 1999.
Lisowska-Magdziarz M.: Bunt na sprzedaż; przemysł muzyczny, reklama, semiotyka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2000.
McLuhan M.: Understanding Media: The Extension of Man, New York: 1964.
Osęka A.: Mrożona krew na wystawie, „Polityka” 2000, nr 42.
Scheck D.: Leksykon amerykańskiej popkultury, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński 1997.
Słownik pojęć socjologicznych, red. M. Pacholski, A. Słaboń, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie 1997.
Słownik socjologiczny, red. K. Olechnicki, P. Załęcki, Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC 1997.
Strinati D.: Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1998.
Tobera P.: Niepokojąca nowoczesność, „Kultura i Społeczeństwo” 2000, nr 3.
Toffler A.: Trzecia fala, Warszawa: PIW 1997.
Turowski J.: Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1993.
Turowski J.: Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1994.
Copyright (c) 2003 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.