Chrześcijańska postawa pedagoga
Abstrakt
The present article shows the main features of the educator's Christian attitude. The reader's attention is drawn in it to two aspects of that attitude: the one is concerned with the features of the educator's very person; the other one with the educational relation between the educator and the pupil.
The first part of the article points to the theological elements in the educator's attitude. Christ as the Master and Teacher should be the model to be followed by a Christian educator. The educator should treat his profession as a vocation. Hence in choosing it the role of freedom and responsibility is emphasized. The attitude of freedom and responsibility is especially characteristic of the educator's Christian attitude.
Training for this profession must be versatile and consciention. Such training must concern both the psychological and spiritual sphere. It must be integral and continual formation which should result in achieving a mature personality and a mature religiousness. In order to achieve such maturity the educator must be guided by ideological principles which are the following: Christocentrism, theocentric personalism, moralism, and Christian humanism.
The other aspect of the educator is his relation to the pupil. The attitude of love as the main principle should accompany the educator's fulfilling his educational tasks. The teacher shows his love towards his pupil by showing respect to his dignity. Recognition of his subjectivity and dignity is also expressed in respecting the right to form his conscience. Fulfilling the functions of teaching and educating is most efficient through influencing the pupil through the educator's own person, the condition for exerting a positive influence being the educator's congruent attitude. This means congruence of what he teaches with his attitudes and convictions, which can arouse the feeling of confidence and admiration in the pupils.
Bibliografia
Chlewiński Z.: Charakter. W: Encyklopedia Katolicka. Lublin 1985. T. 3 k. 68-74.
Chlewiński Z.: Formacja. W: Encyklopedia Katolicka. Lublin 1989. T. 5 k. 389.
Gałkowski J.: Osoba jako dar. „Roczniki Nauk Społecznych” 13:1985 z. 2 s. 5-17.
Gaddanowicz H.: Indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych jako warunek wychowania do wartości w teorii wychowania K. Sośnickiego. „Kwartalnik Pedagogiczny” 35:1990 nr 1 s. 37-48.
Hansemann G.: Wychowanie religijne. Tłum. S. Szczyrbowski. Warszawa 1988.
Jakubiec M.: Rola rodziny w kształtowaniu sumienia dziecka. W: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Pod red. F. Adamskiego. Kraków 1985 s. 283-305.
Klepacki Z.: Problemy pedagogiczne w Soborowej „Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim”. „Sprawozdania TN KUL” 1966/67 nr 16 s. 87-101.
Kracewicz S.: Kształtowanie i doskonalenie nauczycieli. Problemy i tendencje. Warszawa 1974.
Kulpaczyn´ski S.: Formacja katechetów. W: Encyklopedia Katolicka. Lublin 1989. T. 5 k. 390-391.
Kunowski S.: Aktualność pedagogiki katolickiej. „Ateneum Kapłańskie” 41:1949 nr 275 s. 433-462.
Kunowski S.: Uwagi o technice wychowania. „Roczniki Humanistyczne” 2-3:1950-1951 s. 309-333.
Kunowski S.: Dochodzenie pedagogiczne w sprawie wychowania religijnego. „Więź” 4:1961 nr 6 s. 37-50.
Kunowski S.: Wpływ techniki na osobowość człowieka. „Zeszyty Naukowe KUL” 6:1963 nr 4 s. 37-50.
Kunowski S.: Psychologia kontaktu wychowawczego. „Sprawozdanie TN KUL” 1966/67 nr 16 s. 83-87.
Kunowski S.: Podstawowe zasady wychowania w Deklaracji. „Ateneum Kapłańskie” 60:1968 nr 359 s. 414-424.
Kunowski S.: Problemy wychowania chrześcijańskiego w świetle dokumentów Soboru Watykańskiego II. „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 18:1971 z. 3 s. 159-179.
Kunowski S.: Podstawy dojrzałej osobowości wychowawcy chrześcijańskiego. „Colloquium Salutis” 4:1972 s. 151-178.
Majka J.: Wychowanie chrześcijańskie − wychowaniem personalistycznym. W: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Pod red. F. Adamskiego. Kraków 1984 s. 31-55.
Nawroczyński B.: O wychowaniu i wychowawcach. Warszawa 1968.
Pawłowska R.: Szkoła? „Przegląd Katolicki” 1988 nr 7 s. 1 i 4.
Piaget J.: Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa 1967.
Rozwadowski J.: Integralny związek czynnika nadprzyrodzonego i naturalnego w wychowaniu chrzes´cijan´ skim. W: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Pod red. F. Adamskiego. Kraków 1984 s. 56-68.
Rowid H.: Autorytet w wychowaniu. W: Podstawy, zasady wychowania. Pod red. H. Rowida. Warszawa 1957 s. 255-279.
Rybicki R.: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II. „Chrzes´cijanin w S´ wiecie” 15:1983 nr 6 s. 23-38.
Skorny Z.: Samowychowanie a samoświadomość i uczestnictwo w działaniu. „Kwartalnik Pedagogiczny” 33:1988 nr 3-4 s. 63-70.
Wiktor J.: Szacunek dla osobowości ucznia i indywidualne ujmowanie jego spraw. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne” 3:1974 s. 65-77.
Wszołek J.: Czy ustawa zmieni oświatę. „Tygodnik Powszechny” 4:1990 s. 7.
Copyright (c) 1994 Roczniki Nauk Społecznych
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.