Zwrot edukacyjny w perspektywie mechanizmów uczenia się kultury

Słowa kluczowe: zwrot edukacyjny; kultura; uczenie się; elity; reforma

Abstrakt

Celem niniejszych rozważań jest zredefiniowanie pojęcia zwrotu edukacyjnego oraz wpisanie określanego tym mianem zjawiska w ramy interpretacyjne mechanizmów uczenia się kultury.

Postawione zostały trzy główne hipotezy. Po pierwsze, zmiany które obserwujemy w dziedzinie szeroko pojętej edukacji są rezultatem zmiany mechanizmu uczenia się kultury — oświeceniowy paradygmat okazuje się niewystarczający w świetle nadmiaru informacji i konieczności szybkiego ich klasyfikowania oraz reagowania na nie. Po drugie, każdy pomysł reform w jednej dziedzinie kultury wymaga refleksji nad potencjalnym efektem domina, czyli wpływem, jaki może on wywrzeć na inne obszary kultury i życia społecznego. Po trzecie, nie każde zdarzenie kulturalne ma taką samą rangę, jeśli chodzi o wywierany wpływ edukacyjny.

Bibliografia

„7 zarzutów wobec reformy oświaty. Chaos czyniony w dobrej wierze”. Gazeta Prawna.pl. Edukacja. Dostęp 16.03.2019. https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/982855,reforma-edukacji-wg-pis-ostro-krytykowana.html.

„Narodowa Strategia Rozwoju Kultury”. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. BiP. Dostęp 16.03.2019. http://bip.mkidn.gov.pl/media/docs/Narodowa_Strategia_Rozwoju_Kultury.pdf.

„Polska. Oświata. Od początków do 1795”. W: Encyklopedia PWN. Dostęp 16.03.2019 https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Polska-Oswiata-Od-poczatkow-do-1795;4575100.html.

„Uzupełnienie narodowej strategii rozwoju kultury na latach 2004–2020”. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. BiP. Dostęp 16.03.2019. http://bip.mkidn.gov.pl/media/docs/050617nsrk-uzupelnienie.pdf.

„Zmiany w systemie oświaty”. MAC. Kompleksowe rozwiązania dla edukacji. Dostęp 16.03. 2019. https://www.mac.pl/zmiany-w-oswiacie#NEWS.

Aguirre, Peiro. „Education with Innovations: Beyond Art-Pedagogical Projects”. W: Curating and the educational turns, red. Paul O’Neill i Mick Wilson, 174–185. Amsterdam: Open Editions, 2010.

Bauman, Zygmunt. Płynna nowoczesność. Przełożył Tadeusz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2006.

Beech, David. „Weberian Lessons: Art, Pedagogy and Managerialism”. W: Curating and the educational turn, red. Paul O’Neill i Mick Wilson, 47–60. Amsterdam: Open Editions, 2010.

Benedict, Ruth. Wzory kultury. Przełożył Jerzy Prokopiuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1966.

Bishop, Caroll. Artificial hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London, New York: Verso, 2012.

Cassirer, Ernst. Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Przełożyła Anna Staniewska. Warszawa: Czytelnik, 1977.

Freire, Paolo. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum, 2007

Gillick, Liam. Educational Turns Part One. W: Curating and the educational turns, red. Paul O’Neill i Mick Wilson, 165–173. Amsterdam: Open Editions, 2010.

Godzic, Wiesław. Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, TVN, 2007.

Krupa, Andrzej (red. prowadzący). Encyklopedia PWN w trzech tomach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

Krytyka polityczna. Temat: reforma edukacji. Dostęp 16.03.2019. https://krytykapolityczna.pl/temat/reforma-edukacji/.

Kwieciński, Zbigniew. „Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie (Głos w dyskusji o uspołecznieniu szkoły)”. Edukacja 1999, 1: 88–98.

Marcinek, Jadwiga (red. prowadzący). Ilustrowana Encyklopedia Powszechna. Kraków: Zielona Sowa, 2006.

Mathews, Gordon. Supermarket kultury. Przełożyła Ewa Klekot. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2005.

Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dobra Szkoła. Dostęp 16.03.2019. http://reformaedukacji.men.gov.pl/.

Rancière, Jacques. The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation. Translated, with an introduction, by Kristin Ross. Standford, CA: Standford University Press, 1991.

Sternfeld, Nora. „Unglamorous Tasks: What Can Education Learn from its Political Traditions?”. e-flux Journal. Dostęp 16.03.2019. http://www.e-flux.com/journal/unglamorous-tasks-what-can-education-learn-from-its-political-traditions/

Szacki, Jerzy. Historia myśli socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.

Wilson, Mick. „Curatorial Moments and Discursive Turns”. W: Curating Subjects, red. Paul O’Neill, 320–328. Amsterdam: Open Editions, 2007.

Żywiołek, Artur. „Logos pedagogii, logos kultury. O edukacyjnym zwrocie (?) kulturowym”. Teksty Drugie 2014, 2: 179–190.

Кравченко, Альберт Иванович Культурология. Учебное пособие для вузов. Москва Академический Проект, Трикста, 2003 [Kravchenko, Albert Ivanovich]. Kul’turologiya. Uchebnoye posobiye dlya vuzov. Moskva: Akademicheskij Proekt, Triksta, 2003].

Лотман, Юрий Михайлович. Семиосфера. Санкт-Петербург: «Искусство-СПБ», 2000. [Lotman, Yuriy Mikhaylovich. Semiosfera. Sankt-Peterburg: «Iskusstvo-SPB» 2000.

Opublikowane
2020-02-05
Dział
Artykuły