Międzynarodowe uwarunkowania postaw nabywców odzieży wobec mody. Na przykładzie Polski, Kanady i Indii

  • Błażej Dyczewski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Filozofii i Socjologii
  • Małgorzata Koszewska Politechnika Łódzka, Wydział Zarządzania i Inżynierii Produkcji
  • Osmud Rahman Ryerson University, Faculty of Communication & Design
  • Devender Kharb World University of Design
Słowa kluczowe: podążanie za modą; zaangażowanie w modę; zainteresowanie modą

Abstrakt

Dynamiczne zmiany współczesnego życia społecznego wymuszają na człowieku podejmowanie nieustannych wyborów spośród gamy możliwości wyborów konsumenckich. Jeden z tych wyborów odnosi się do ubioru, który jakkolwiek pozostaje w sferze autonomicznego wyboru jednostki, to po części pozostaje pod wpływem uwarunkowań kulturowych, a także międzynarodowych.

Artykuł podejmuje próbę opisu i porównania postaw konsumentów wobec mody w trzech krajach o różnych kulturach, poziomach rozwoju gospodarczego i podejścia do zagadnień środowiskowych i społecznych: w Indiach, w Kanadzie i w Polsce. Dane empiryczne zebrano metodą ilościową z zastosowaniem kwestionariusza ankiety umieszczonego w Internecie (CAWI).

Wydaje się prawdopodobne, że respondenci wykazują się umiarkowanym zainteresowaniem najnowszymi trendami modowymi i znajomością nazwisk projektantów; rzadko dostrzegają najnowsze trendy modowe, chociaż uważają się za osoby podążające za takimi trendami. Ponadto respondenci w małym stopniu podejmują odważne działania w sferze mody. Między poszczególnymi narodowościami występują istotne różnice statystyczne.

Bibliografia

Brzozowski, Piotr. Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007.

Dyczewski, Leon. „Wartości kulturowe ważne dla polskiej tożsamości”. W: Leon Dyczewski i Dariusz Wadowski (red.). Tożsamość Polska w odmiennych kontekstach, 149–179. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009.

Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. Alina Sulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.

Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. Przeł. Alina Sulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Jacyno, Małgorzata. „Style życia”. W: Anna Giza i Małgorzata Sikorska (red.). Współczesne społeczeństwo polskie, 271–312. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Jarecka, Urszula. „Style życia w kontekście kultury wizerunku”. W: Aldona Jawłowska, Wojciech Pawlik i Barbara Fatyga (red.). Style życia, wartości, obyczaje. Stare tematy, nowe spojrzenia, 25–48. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.

Jastrzębska-Golonka, Danuta. „Ideologia wpisana w modę, czyli metody socjalistycznych władz na implementowanie nowej ideologii poprzez ‘politykę odzieżową’ (na przykładzie wybranych państw środkowoeuropejskich i Związku Sowieckiego)”. Dzieje Najnowsze 2018, nr 1: 123–148. http://dx.doi.org/10.12775/DN.2018.1.06.

PovcalNet, „Regional aggregation using 2011 PPP and $1.9/day poverty line”, The World Bank, 2018, dostęp 10.08.2018, http://iresearch.worldbank.org/PovcalNet/povDuplicateWB.aspx.

Siciński, Andrzej. Styl życia kultura wybór. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2002.

Śliz, Anna, i Marek S. Szczepański, „Tożsamość i świat wielokulturowy”. W: Leon Dyczewski i Krzysztof Jurek, Tożsamość w wielokulturowym kontekście, 82–98. Lublin, Warszawa: Wydawnictwo KUL, Centrum Europejskie Natolin, 2013.

Więckiewicz, Bogdan. „Konsumpcjonizm jako nowy styl życia współczesnego społeczeństwa polskiego”. W: Jadwiga Daszykowska i Mirosław Rewera (red.). Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności, 178–186. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2010.

Zajączkowski, Jakub. „Rola i znaczenie mediów w kształtowaniu modelu demokracji w Indiach”. Global Media Journal-Polish Edition 2010, nr 1 (6): 17–33.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły