Kultura wizualna technologii ubieralnej

  • Małgorzata Gruchoła Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii
Słowa kluczowe: kultura wizualna; ikonosfera; reżimy obrazowania; reżimy patrzenia; socjosfera; technologie ubieralne

Abstrakt

Celem artykułu była próba opisu technologii ubieralnej jako przejawu kultury wizualnej (ikonosfery, socjosfery, reżimów obrazowania i patrzenia) w różnych typach społeczeństwa (w społeczeństwie ikon, spektaklu, autoprezentacji, designu i podglądactwa). Zgodnie z ideą zwrotu wizualnego przedmiotem badań były zarówno obrazy wypełniające życie społeczne, jak i obrazy potencjalne, które mogą być zaobserwowane, niekoniecznie materialnie utrwalone w postaci obrazu (np. cyfrowego). W procesie badawczym przyjęto tezę, że zgodnie z hipotezą opóźnienia kulturowego Williama Ogburna praktyki społeczno-kulturowe tworzące kulturę wizualną technologii ubieralnej nie nadążają za zmianami w obszarze technologii. Teza została potwierdzona. W publikacji zastosowano metodę historyczną i analityczno-opisową. Artykuł ma charakter teoretyczny.

Bibliografia

„About CuteCircuit”. CuteCircuit. Dostęp 24.07.2018. http://cutecircuit.com/.

Ascott, Roy. „Behaviour Tables and Futuribles”. W: Kristine Stiles, Peter H. Selz (eds.). Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings, 489-491. Los Angeles, London: University of California Press, 1996.

Baudrillard, Jean. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2006.

Bauman, Zygmunt. Konsumenci w społeczeństwie konsumentów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007.

Bednarek, Adam. „Inteligentna odzież. W czym będziemy chodzić w przyszłości?”. WP gadżetomania. Dostęp 08.07.2018. https://gadzetomania.pl/58074,inteligentna-odziez.

Biblioteka Narodowa, Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku, Warszawa 2018. Dostęp 15.07.2018. https://www.bn.org.pl/w-bibliotece/3413-38%25-polakow-czyta-ksiazki.html.

Bień, Janusz. „Komputer ubieralny? ubierany?”. Słownik Języka Polskiego. Dostęp 05.07.2018. https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/komputer-ubieralny-ubierany-ubraniowy;2714.html.

Bruno, Tom. Wearable Technology. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2015.

Castells, Manuel. Społeczeństwo sieci. Tłum. Mirosława Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.

Dave. Parth. „Privacy and Security in an Age of Wearable Devices”. Wearable Devices. Dostęp 25.07.2018. http://www.wearabledevices.com/2016/01/06/privacy-security-age-wearable-devices/.

Debord, Guy. Społeczeństwo spektaklu. Tłum. Anka Ptaszkowska i Leszek Brogowski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 1998.

„Does the Bluetooth dress signal the future of fashion”. Dostęp 08.07.2018. https://joysingh93.wordpress.com/.

Domański, Tomasz. „Tak wygląda nowa generacja Google Glass. I tym razem to nie jest już eksperyment”. SPIDER’S WEB. Dostęp 28.08.2018. https://www.spidersweb.pl/2017/07/google-glass-enterprise-edition-premiera.html.

Free, Alan, Przyszłość wearable technology. SPIDER’S WEB. Dostęp 08.07.2018, http://www.spidersweb.pl/2014/06/przyszlosc-wearable-technology.html.

Gruchoła, Małgorzata, „Aspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii”. Rozprawy Społeczne 11 (2017), nr 1: 16–24.

Gruchoła, Małgorzata. „Pokolenie Alpha — nowy wymiar tożsamości?”. Rozprawy Społeczne 10 (2016), nr 3: 5-13.

Juszczyk, Stanisław. Człowiek w świecie elektronicznych mediów — szanse i zagrożenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.

Kodeks cywilny. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Dz. U. 1964, Nr 16, poz. 93 ze zm.

Kodeks karny. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553 ze zm.

Kodeks wykroczeń. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r., Dz. U. 1971, Nr 109, poz. 756.

Kokot, Wincenty, i Paweł Kolenda. „Czym jest Internet Rzeczy”. W: Paweł Kolenda (red,). Internet Rzeczy w Polsce, 8–11. Warszawa: IAB Polska, 2015.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483.

Latour, Bruno. Reassembling the Social: An introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.

Lesiakowska-Jabłońska, Marzanna. „Nowoczesne technologie a przyszłość branży odzieżowej”. W: Agata Rudnicka (red.). Moda na alternatywę czyli o odpowiedzialności w branży odzieżowej, 44–46. Łódź: Wydawca: Centrum Strategii i Rozwoju Impact, 2014.

Lister, Martin, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly. Nowe media. Wprowadzenie. Tłum. Marta Lorek, Agata Sadza i Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009).

Mitchell, William John Thomas. „Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej”. Adam Mickiewicz University Repositorium, dostęp 11.07.2018, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11104/1/08_W.J.T._Mitchell_Pokazuj%C4%85c_widzenie_273-294.pdf.

Mydlarz, Szymon. „Technologie ubieralne (wearables) nie tylko jako gadżety, ale również poważne rozwiązania dla biznesu”. MARKET+. Dostęp 11.07.2018. https://marketerplus.pl/teksty/artykuly/technologie-ubieralne-wearables-nie-tylko-jako-gadzety-ale-rowniez-powazne-rozwiazania-dla-biznesu/.

Ogburn, William. „Hipoteza opóźnienia kulturowego”. W: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania i Jerzy Szacki (red.). Elementy teorii socjologicznych: materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, 255-281. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975.

Ogonowska, Agnieszka, Kultura i kompetencja wizualna w kontekście wybranych zagadnień współczesnej humanistyki, „Zeszyt Naukowy / Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie” (2012), 26: 113–143.

„Prof. Roy Ascott (Wielka Brytania)”. POZnan*. Dostęp 07.02.2018. http://www.poznan.pl/mim/main/prof-roy-ascott-wielka-brytania,p,12973,23787,23930.html.

Smith, Aaron. „Tommy Hilfiger wants to sell you a solar-powered jacket”. CNN Bussiness. Dostęp 08.07.2018. http://money.cnn.com/2014/12/04/technology/tommy-hilfiger-solar-jacket/.

„Spektakl”. W: Słownik języka polskiego, red. Witold Doroszewski. Dostęp 18.07.2018. https://sjp.pwn.pl/slowniki/spektakl.html.

Szary, Agata. „Wearables, czyli technologia ubieralna”. IT Biznes. Dostęp 16.07.2018. https://it-biznes.com/wearables-czyli-technologia-ubieralna.

Sztompka, Piotr. „Wyobraźnia wizualna i socjologia”. W: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. Małgorzata Bogunia-Borowska, Piotr Sztompka, 11–41. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012.

„Technologia ubieralna — do poprawy zdrowia specjalistów”. SnickersWorkWear, dostęp 14.07.2018, http://www.snickersworkwear.pl/projekt-i-funkcjonalno/technologia-ubieralna/.

„The Huffington Post: Twitter Dress”. WikiVividly. Dostęp 08.07.2018, https://wikivividly.com/wiki/CuteCircuit.

Turek, Bartosz, „Polacy rezygnują z telewizorów”. NEWSRM.TV, dostęp 15.07.2018, https://newsrm.tv/komunikat-pr/polacy-rezygnuja-telewizorow/.

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz. U. 2002. Nr 144, poz. 1204.

Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz. U. 1991, Nr 11, 4 poz. 493.

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. — Prawo prasowe, Dz. U. 1984, Nr 5, poz. 24.

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. 1993, Nr 7, poz. 34.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. 1997, Nr 133, poz. 883 ze zm.

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. 1994, Nr 24, poz. 83.

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji, Dz. U. 2002, Nr 112, poz. 1198.

„Wearable technology”. IPFS. Dostęp 08.07.2018, https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/Wearable_technology.html.

Witt, Arlena. „Wearables — jak to jest po polsku?”. Wittamina. Dostęp 05.02.2018, http://wittamina.pl/wearables-po-polsku/.

Zeidler-Janiszewska, Anna. „Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze”. RCIN Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych. Dostęp 11.07.2018. http://rcin.org.pl/Content/51697/WA248_68048_P-I-2524_zeidler-visual.pdf.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły