Pojęcie osoby w myśli indyjskiego adualizmu

  • Paweł Sajdek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Słowa kluczowe: filozofia indyjska; osoba; adualizm; advaita; atman; Brahman

Abstrakt

Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy w myśli indyjskiego adualizmu (advaita) można mówić o pojęciu osoby. Rozważania są prowadzone w aspekcie ewentualnego pojęcia osobowości Brahmana oraz duszy indywidualnej człowieka. Przyjętym wstępnie punktem odniesienia jest klasyczna definicja osoby, sformułowana przez Boecjusza.

Bibliografia

Evdokimov, Paul. 1996. Poznanie Boga w Kościele Wschodnim. Tłum. Alina Liduchowska. Kraków: Wydawnictwo „M”.

Evdokimov, Paul. 2012. Duch Święty w tradycji prawosławnej. Tłum. Maria Żurowska. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”.

Krokiewicz, Adam. 2001 (przekład). Plotyn. Enneady 4-5. Przełożył i wstępem poprzedził … Warszawa: Akme

Kudelska, Marta. 1999 (przekład). Upaniszady. Kraków: Oficyna Literacka.

Kuppuswami Sastri. 1937 (przekład). Sureśvarācārya. Brahmasiddhi. Madras: Government Press.

Michalski, Stanisław Franciszek. 1913 (przekład). Upaniszady: Czhandogja, Kena, Katha, Brihadaranjaka, Iśa, Paramahansa, Kaiwalja, Nirisimha. Warszawa, Kraków: „Ultima Thule”

Sajdek, Paweł. 2001. „Wedanta”. W Filozofia Wschodu. Red. Beata Szymańska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sajdek, Paweł. 2002. „Nieorzekalność bytu świata i umiejscowienie niewiedzy (przekład Brahmasiddhi 8-10)”. W Filozofia Wschodu — wybór tekstów. Red. Marta Kudelska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Sajdek, Paweł. 2012. Spór o Słowo. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Sajdek, Wiesława. 2001. „Czy wszystkie dusze są jedną?”. Kwartalnik Filozoficzny 29, z. 1: 119–131.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły