Sacrodesign — język sacrum czy profanum?

  • Rafał Mazur Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Polonistyki
Słowa kluczowe: marketing religijny; styl religijny; T-shirt

Abstrakt

Artykuł jest próbą analizy treści nadruków na ubraniach sprzedawanych przez sklepy z odzieżą chrześcijańską – głównie T-shirtach, ale także w mniejszym stopniu na pełniących podobną funkcję bluzach, koszulkach, czapkach, sukienkach itp. W centrum zainteresowania autora pozostaje odwoływanie się przez twórców koszulek, z jednej strony, do cytatów z Pisma Świętego, fragmentów modlitw, papieskich kazań, zawołań i pozdrowień zakonów i zgromadzeń, z drugiej zaś do języka charakterystycznego dla subkultur młodzieżowych, potocznej odmiany polszczyzny, anglicyzmów oraz kultury popularnej.

Bibliografia

Chiluwa, Innocent. 2016. „The Discourse of Terror Threats: Assessing Online Written Threats by Nigerian Terrorist Groups”. Studies in Conflict & Terrorism 40 (4): 436–462.

Czajka, Łukasz. 2014. „Po co wspólnotom religijnym marketing?”. Humaniora. Czasopismo Internetowe” 3 (7): 35–44. Online: Humaniora. Czasopismo Internetowe. Dostęp 20.04.2017. http://humaniora.amu.edu.pl/sites/default/files/humaniora/Humaniora%20nr%207/Hum_3_2014_Czajka.pdf.

Górak-Sosnowska, Katarzyna. 2014. Muzułmańska kultura konsumpcyjna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. Wydanie elektroniczne.

Kenneson, Philip D., i James L. Street. 2003. Selling Out the Church: The Dangers of Church Marketing. Eugene, Ore.: Cascade Books.

Manan, Mohd. Shahrudin Abd., i Chris L. Smith. 2014. „Text, Textiles and Technê: On the Barthesian Myth of the T-shirt”. Textile. The Journal of Cloth and Culture 12(2): 202–221.

„Perswazyjność figur retorycznych na przykładzie papieskich przemówień”. Koło Naukowe Językoznawców Uniwersytetu Opolskiego. Dostęp 20.04.2017. http://www.knj.uni.opole.pl/13b.html.

Przybylska, Renata. 2002. „O najnowszym języku polskim”. Polonistyka nr 9: 516–520.

Sulej, Monika. 2009. „Promowanie wiary i wartości chrześcijańskich poprzez reklamę”. Warszawskie Studia Pastoralne” 10: 95–109.

Szajewska, Katarzyna. 2007. „T-Shirt. Moda, sport i komunikacja”. W: Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Red. Wiesław Godzic i Maciej Żakowski, 142–155. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Szewczyk, Leszek. 2002. „Perswazja językowa w wybranych homiliach kapłanów archidiecezji katowickiej”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 35, z. 2: 359–376. Online: Wydział Teologiczny UŚ. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne. Dostęp 15.12.2017. http://www.wtl.us.edu.pl/ssht/35,2/SSHT_35,2(2002)359-376.pdf.

Wojtak, Maria. 2006. „Styl religijny we współczesnej polszczyźnie”. Стил nr 5: 139–146. Online: Стил. Style 2012. Dostęp 15.12.2017. https://www.rastko.rs/filologija/stil/2006/11Wojtak.pdf.

WSJP. 2016. Wielki słownik języka polskiego. Red. Piotr Żmigrodzki. Dostęp 18.03.2017. http://wsjp.pl/.

Zdukiewicz-Jedynak, Dorota. 2006. Surfując po Internecie w poszukiwaniu Boga… Gatunki komunikacji religijnej na polskich katolickich stronach internetowych. Tarnów: Biblos.

Zdukiewicz-Jedynak, Dorota. 2016. „Czy zagraża nam język popchrześcijaństwa? O nowych zjawiskach w polskim dyskursie religijnym pierwszych dekad XXI wieku”. Artes Humanae 1: 125–140. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2016.1.0.125.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły