Emigracyjne drogi Romana Palestra i Andrzeja Panufnika

  • Beata Bolesławska-Lewandowska Instytut Sztuki PAN w Warszawie,Zakład Muzyklogii
Słowa kluczowe: Roman Palester; Andrzej Panufnik; kompozytorzy emigracyjni; twórcy emigracyjni; muzyka a polityka; muzyka polska za granicą

Abstrakt

Po drugiej wojnie światowej spora grupa polskich kompozytorów postanowiła pozostać poza granicami kraju. W kolejnych latach dołączali do nich twórcy początkowo działający jeszcze w Polsce i próbujący znaleźć swe miejsce w ramach narzuconego systemu. W 1949 r. decyzję o pozostaniu na emigracji we Francji podjął Roman Palester (1907–1989), jeden z najważniejszych polskich kompozytorów okresu przedwojennego i pierwszych lat po wojnie. Wkrótce nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa w Monachium, gdzie przez wiele lat odpowiadał za emisję audycji kulturalnych. Kontynuował też pracę kompozytorską, tworząc dzieła o wysokich walorach artystycznych, dziś jednak niemal zupełnie zapomniane

Inaczej ułożyły się losy Andrzeja Panufnika (1914–1991), który zdecydował się na nielegalny wyjazd z Polski dopiero w 1954 r. Osiedlił się w Wielkiej Brytanii, gdzie po trudnych pierwszych latach zdobywał stopniowo rosnące uznanie jako kompozytor i dyrygent. Jego utwory znajdują się dziś w repertuarze wielu znakomitych solistów i orkiestr na całym świecie, niemniej jednak — podobnie jak w przypadku Romana Palestra — wieloletni zakaz cenzury, obejmujący w Polsce zarówno wykonania muzyki, jak i wymienianie nazwisk obu kompozytorów w publikacjach, spowodował wciąż trudną do zapełnienia lukę w świadomości dotyczącej przynależności obu twórców do kultury muzycznej Polski XX wieku

Dlaczego Roman Palester i Andrzej Panufnik w ogóle wybrali emigrację i jak ta decyzja zdeterminowała ich dalsze losy? Jak wpłynęła na postrzeganie obu twórców oraz obecność (bądź nieobecność) ich muzyki w polskim życiu kulturalnym ostatnich siedmiu dekad? Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na te pytania.

Bibliografia

Andrzej Panufnik’s Music and Its Reception. Red. Jadwiga Paja-Stach. Kraków: Musica Iagellonica, 2003

Bolesławska, Beata. Panufnik. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2001

Bolesławska, Beata. „Andrzej Panufnik and the Pressures of Stalinism in Post-War Poland”. Tempo (Londyn) (2002), 220 (kwiecień): 14–19.

Bolesławska-Lewandowska, Beata. Aneks do Raportu o obecności muzyki Andrzeja Panufnika w Polsce i na świecie. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca, 2015. Publikacja online: http://imit.org.pl/uploads/materials/files/Aneks_do_raportu_o_obecnosci_muzyki_andrzeja_panufnika_w_polsce_i_na_swiecie.pdf.

Chłopecki, Andrzej. „Epitafium katyńskie”. Gazeta Wyborcza 26 kwietnia 2010. Felieton dostępny online: http://wyborcza.pl/1,76842,7807798,Epitafium_katynskie.html

Ekier, Jakub. „Druga pokuta Sir Andrzeja. Spory wokół Andrzeja Panufnika”. Ruch Muzyczny (2015), 7: 24–29

Helman, Zofia. Roman Palester. Twórca i dzieło. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.

Kaczyński, Tadeusz. „Trzydzieści pięć lat muzyki. Rozmowa z Romanem Palestrem”. Ruch Muzyczny 8 (1964), 20: 5–7.

Kaczyński, Tadeusz. Andrzej Panufnik i jego muzyka. Warszawa: PWN, 1994.

Kopeczek-Michalska, Krystyna. „Jawne i tajne życie koncertowe w Warszawie w latach okupacji hitlerowskiej”. Muzyka (1970), 3: 47–64

Markowska, Elżbieta: Jana Krenza pięćdziesiąt lat z batutą. Rozmowy o muzyce polskiej. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1996.

Muzyka źle obecna. T. 1–2. Red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska. Warszawa: Związek Kompozytorów Polskich, 1988.

Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939–1945. Koncepcja, wybór i opracowanie Elżbieta Markowska i Katarzyna Naliwajek-Mazurek. Warszawa: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego 2014; Tom 2 — koncepcja, wybór i opracowanie Katarzyna Naliwajek-Mazurek i Andrzej Spóz. Warszawa: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, 2015

Panufnik, Andrzej. Autobiografia. Przeł. Marta Glińska i Beata Bolesławska-Lewandowska. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy, 2014.

Panufnik, Andrzej. „Życie muzyczne w dzisiejszej Polsce”. Kultura (Paryż) (1955), 1 (87) –2 (88): 7–19.

Thomas, Adrian. „File 750: Composers, Politics and Festival of Polish Music (1951)”. Polish Music Journal 5 (2002), 1 (Summer). http://pmc.usc.edu//PMJ/issue/5.1.02/thomasfile.html

Thomas, Adrian. „In the public eye: Panufnik and his Music: 1948–54”. W Andrzej Panufnik’s Music and Its Reception. Red. Jadwiga Paja-Stach, 205–220. Kraków: Musica Iagellonica, 2003

Tompkins, David G. Composing the Party Line. Music and Politics in Cold War Poland and East Germany. West Lafayette: Purdue University Press, 2013.

Wieczorek, Sławomir. Na froncie muzyki. Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948- 1955. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2014.

Zygmunt Mycielski — Andrzej Panufnik: korespondencja. Część 1: Lata 1949–1969. Opracowanie, wstęp i komentarze Beata Bolesławska-Lewandowska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2016.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły