Susanne K. Langer koncepcja poznania muzycznego jako transformacji symbolicznej

  • Maria Kubiak Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii
Słowa kluczowe: formy dyskursywne; formy niedyskursywne; język; muzyka; poznanie; symbol; uczucia; znaczenie

Abstrakt

Celem tego artykułu jest przedstawienie i analiza głównych poglądów Susanne K. Langer zawartych w jej książce pt. Nowy sens filozofii, a dotyczących ludzkiego poznania w ogólności, w szczególności zaś poznania muzycznego. Charakterystycznym rysem tej koncepcji wydaje się idea szerokiej racjonalności, czyli racjonalności nieograniczonej regułami jakiegokolwiek języka.

Artykuł składa się z trzech części. W części pierwszej zarysowano filozoficzny kontekst rozważań epistemologiczno-estytecznych podjętych przez Langer. W części drugiej zrekonstruowano jej ogólną koncepcję poznania ludzkiego jako transformacji symbolicznej. W części trzeciej przeprowadzono analizę jej koncepcji poznania muzycznego jako szczególnego przypadku transformacji symbolicznej.

Bibliografia

Buczyńska, Hanna. Cassirer. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1963.

Chodkowski, Andrzej (red.). Afektów teoria. W Encyklopedia muzyki. Red. Zofia Lissa. Warszawa: PWN, 2006.

Dahlhuas, Carl. Estetyka muzyki. Przeł. Zbigniew Skowron. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

Dahlhuas, Carl. Idea muzyki absolutnej i inne studia. Przeł. Antoni Buchner. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988.

Dryden, Donald. Susanne K. Langer. W Dictionary of Literary Biography. Vol. 270: American philosophers before 1950. Red. Philip Breed Dematteis i Leemon B. McHenry. Detroit: Gale Group, 2002.

Dryden, Donald. „Whitehead’s Influence on Susanne Langer’s Conception of Living Form”. Process Studies 26 (1997), 1–2: 62–85.

Dziemidok, Bohdan. Sztuka. Emocje. Wartości. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji dla Instytutu Kultury, 1992.

Fubini, Enrico. Historia estetyki muzycznej. Przeł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 1997.

Guczalski, Krzysztof. Znaczenie muzyki, znaczenia w muzyce: próba ogólnej teorii na tle estetyki Susanne Langer. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.

Ingarden, Roman. O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego. W tenże. Studia z estetyki. T. 3. Warszawa: PWN, 1970.

Ingarden, Roman. Ze studiów nad zagadnieniem formy i treści dzieła sztuki. W tenże. Studia z estetyki. T. 2. Warszawa: PWN, 1958.

Kowalska, Małgorzata. ABC historii muzyki. Kraków: Musica Iagellonica, 2001.

Langer, Susanne K. Feeling and Form: A Theory of Art Developed from “Philosophy in a New Key”. New York: Charles Scribner’s Sons, 1953.

Langer, Susanne K. Nowy sens filozofii: rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki. Przeł. Alina Hanna Bogucka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1976.

Langer, Susanne K. Problems of Art: Ten Philosophical Lectures. New York: Charles Scribner’s Sons, 1957.

Łobaczewska, Stefania. Beethoven. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984.

Polony, Leszek. Symbol i muzyka. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2011.

Tatarkiewicz, Władysław. Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN 2006.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły