Zachodnia globalizacja a uniwersalizm islamu

  • Krzysztof Modras Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie
Słowa kluczowe: fundamentalizm; globalizacja; islam; muzułmanie; terroryzm; uniwersalizm; Zachód

Abstrakt

Globalizacyjna polityka współczesnego Zachodu, usiłująca stworzyć uniwersalny model życia, przyczyniła się do powstania w islamie ruchów usiłujących bronić swej tożsamości religijnej i kulturowej. Tej odnowie towarzyszy wezwanie do powrotu do własnych fundamentów, którymi są Koran i sunna. Nie jest to czyste powtórzenie pierwotnej religii z czasów Mahometa, ale określenie własnej specyfiki kulturowej wobec innych kultur. Muzułmanie proponują własny, bardziej uniwersalny system, który oprócz wartości promowanych przez globalizm zachodni obejmuje także wartości duchowe i odniesienie do Boga. Niepokój na Zachodzie budzi powiązanie w islamie powrotu do fundamentów z wezwaniem do przemocy. Jest to specyficzne odczytanie własnych źródeł, przedstawiających islam jako Boską, ostateczną i doskonałą religią. Muzułmański fundamentalizm usiłuje przyśpieszyć ten proces, odwołując się do terroru. Chociaż nie jest to ideologia przyjmowana przez większość wyznawców islamu, niemniej jednak nieustanna walka ze światem nieznającym wiary w Allaha jest wpisana w naturę islamu i zakończy się, gdy cały świat stanie się muzułmański.

Bibliografia

Yusuf Ali Abdullah: The Meaning of the Holy Qur’an. New Edition with Revised Translation, Commentary and Newly Compiled Comprehensive Index. Beltsville, Maryland: Amana Publications 2008.

Khalil Ahmed: Dar Al-Islam And Dar Al-Harb: Its Definition and Significance. http://en.islamway.net/article/8211/dar-al-islam-and-dar-al-harb-its-definition-and-significance (dostęp: 10.08.2016).

Alcader Jean: Prawdziwe oblicze islamu. Przeł. Marian Ostrowski. Komorów: Wydawnictwo Antyk 2010.

Danecki Janusz, Kozłowska Jolanta: Słownik arabsko-polski. Warszawa: Wiedza Powszechna 2007.

Danecki Janusz: Podstawowe wiadomości o islamie. Warszawa: Dialog 2007.

Dyskusja we Włoszech po odkryciu związków przemytników ludzi z dżihadystami. http://wiadomosci.onet.pl/swiat/dyskusja-we-wloszech-po-odkryciu-zwiazkow-przemytnikow-ludzi-z-dzihadystami/11sc83 (dostęp: 7.08.2016).

Fukuyama Francis: Koniec historii. Przeł. Tomasz Bieroń, Marek Wichrowski. Kraków: Znak 2009.

Gabriel Mark A.: Jezus i Mahomet. Głębokie różnice i zaskakujące podobieństwa. Przeł. Bartłomiej Grysa. Poznań: Wydawnictwo Agape 2013.

Geisser Vincent: Nowa islamofobia. Przeł. Ewa Cylwik. Warszawa: Książka i Prasa 2009.

Grabowski Wojciech: Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2013.

Hadith Collection. http://www.hadithcollection.com/ (dostęp: 10.08.2016).

Huntington Samuel P.: Zderzenie cywilizacji. Przeł. Hanna Jankowska. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA 2008.

Jansen Johannes J.G.: Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego. Aleksandra Łojek-Magdziarz. Kraków: Libron 2005.

Koran. Przeł. Józef Bielawski. Warszawa: PIW 1986.

Mandaville Peter: Reimagining the Ummah: Transnationalism and the Changing Boundaries of Muslim Political Discourse.http://reimagginingtheummah.blogspot.com/2006/01/reimagining-ummah-transnationalism-and.html (dostęp: 8.08.2016).

Mrozek-Dumanowska Anna: Globalizacja i regionalizacja: dwa oblicza komunikacji międzykulturowej. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

Mrozek-Dumanowska Anna: Między uniwersalizmem globalizacji a partykularyzmem kultur lokalnych. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

Mrozek-Dumanowska Anna: Nowe symbole wartości kulturowych islamu w epoce globalizacji. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

„Na linii frontu”. Ekspansja ISIS objęła co najmniej 18 państw. Dokumenty Białego Domu potwierdziły obawy. http://wiadomosci.onet.pl/swiat/na-linii-frontu-ekspansja-isis-objela-co-najmniej-18-panstw-dokumenty-bialego-domu/3fvrr0 (dostęp: 7.08.2016).

New Counterterrorism 'Heat Map' Shows ISIS Branches Spreading Worldwide. http://www.nbcnews. com/storyline/isis-terror/new-counterterrorism-heat-map-shows-isis-branches-spreading-worldwide-n621866 [dostęp: 7.08.2016].

Pędziwiatr Konrad: Od islamu imigrantów do islamu obywateli: muzułmanie w krajach Europy Zachodniej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos 2005.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Wydanie V. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum 2007.

Sivan Emmanuel: Radykalny islam. Przeł. Anna Kosior. Kraków: Libron 2005.

Sunna.com. http://sunnah.com (dostęp: 10.08.2016).

Tafsir ibn Kathir. http://www.qtafsir.com (dostęp: 10.08.2016).

Ramadan Tariq: Western Muslims and the future of Islam. Oxford: Oxford University Press 2004.

The Global Religious Landscape. W: Pew Research center. http://www.pewforum.org/2012/12/18/global-religious-landscape-exec/ 18.12.2012 (dostęp: 2.08.2016).

Voll John O.: Salafiyya. W: Encyclopedia of Islam and the Muslim Worlds. Ed. Richard C. Martin. New York: Macmillan Reference USA – Thomson Gale 2004.

Wąs Adam: Bracia Muzułmanie w Jordanii. Doktryna i organizacja bractwa na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: TN KUL 2006.

Włoch Renata: Polityka integracji muzułmanów we Francji i Wielkiej Brytanii. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2011.

Zdanowski Jerzy: Bracia Muzułmanie i inni. Szczecin: Wydawnictwo Glob 1986.

Zdanowski Jerzy: Między dar al-islam a dar al-harb. Tożsamość imigrantów muzułmańskich na Zachodzie w dobie globalizacji. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły