Stan wdrożenia zmian w zarządzaniu organizacjami z sektora kultury i sektorów kreatywnych wynikających ze zmian w otoczeniu

  • Joanna Kubicka Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wydział Ekonomiczno-Menedżerski
Słowa kluczowe: sektor kultury; otoczenie; zmiana; zarządzanie; organizacja

Abstrakt

Celem artykułu jest zidentyfikowanie stanu wdrożenia zmian w zarządzaniu organizacjami z sektora kultury i sektorów kreatywnych wynikających ze zmian w otoczeniu. Dokonano tego poprzez przegląd poglądów prezentowanych w literaturze przedmiotu i empirycznych badań własnych. Były to badania ilościowo-jakościowe, które przeprowadzono w 2015 r. na grupie 101

przedstawicieli organizacji z sektora kultury i sektorów kreatywnych, w oparciu o kwestionariusz ankiety. Analizie poddano opinię badanych na temat koniecznych zmian w zarządzaniu wynikających ze zmian w otoczeniu oraz stanu wdrożenia tych zmian w organizacjach, w których pracują. Otrzymane wyniki poddano analizie statystycznej. Obliczono średnie i odchylenia standardowe. Podjęto się rozpoznania różnic w odpowiedziach z punktu widzenia płci respondentów. Ustalono też różnicę między przyznawaną istotnością danej zmiany, a stopniem jej wdrożenia. Przeprowadzono porównania dla prób niezależnych, z użyciem testu Kołmogotowa-Smirnowa oraz z wykorzystaniem statystyk nieparametrycznych, z użyciem pakietu statystycznego IBM SPSS Statistics wersja 21.0. Okazało się, że tylko część respondentów ma pełną świadomości co do zakresu oraz siły oddziaływania zmian w zarządzaniu na funkcjonowanie organizacji w sektorze oraz że stan wdrożenia tych zmian w organizacjach z sektora kultury i sektorów kreatywnych jest nadal niski.

Bibliografia

Bína Vladimír, Chantepie Philippe, Deroin Valérie, Frank Guy, Kommel Kutt, Kotýnek Josef, Robin Philippe: European Statistical System Network on Culture, Final Report. Luxembourg: ESSnet Culture 2012.

Classifying and Measuring the creative Industries, Department of Culture, Media and Sport. London: DCMS 2013.

Council conclusions on the contribution of culture to the implementation of the Europe 2020 Strategy, Notices from European Union Institutions, Bodies, Offices and agencies. „Official Journal of the European Union” C 175/1, 15.6.2011.

Creative & Cultural Skills: Sector Skills Assessment for the creative and cultural industries. An analysis of the skills needs of the creative and cultural industries in the UK, December 2010, s. 11-12. http://www.oph.fi/download/143169_LinkClick.pdf (dostęp: 01.09.2016).

Drucker Peter F.: Zarządzanie XXI wieku – wyzwania. Przeł. Anna i Leszek Śliwa. Warszawa: New Media 2010.

Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu. Bruksela: Komisja Europejska 2010.

European Statistical System Network On Culture FINAL REPORT. Luxembourg: Essnet Culture 2012.

Lampel Joseph, GERMAIN Olivier: Creative industries as hubs of new organizational and business practices, „Journal of Business Research” 69:2016 Issue 7 s. 2327-2333. DOI: 10.1016/j.jbusres.2015.10.001.

Nauwelaerts Ysabel, Hollaender Iris: Innovation Management of SMEs in the Creative Sector in Flanders and the Netherlands, „Journal of Marketing Development and Competitiveness” 6:2012 Issue 3 s. 140-153.

Olszewska Barbara, Kubicka Joanna: Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem w warunkach współczesnych zmian w otoczeniu. Warszawa: Difin 2011.

Open method of coordination (OMC) working group of EU member states. Experts on better access to and wider participation in culture. A report on policies and good practices in the public arts and in cultural institutions to promote better access to and wider participation in culture. European Agenda for Culture. Work Plan for Culture 2011-2014, October 2012. http://ec.europa.eu/culture/policy/strategic-framework/documents/omc-report-access-toculture_en.pdf (dostęp: 01.09.2016).

Pratt Andy C., Jeffcutt Paul: Creativity, innovation and the cultural economy: Snake oil for the 21st century? W: Creativity, innovation in the cultural economy. Red. Andy C. Pratt, Paul Jeffcutt. London: Routledge 2009 s. 1-20.

Raport z badania „Kultura do.finansowania”. Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2012.

Stupples Polly: Creative contributions: The role of the arts and the cultural sector in development. „Progress in Development Studies” 14:2014 s. 115-130

Survey on access to finance for cultural and creative sectors, Evaluate the financial gap of different cultural and creative sectors to support the impact assessment of the Creative Europe Programme. Brussel: European Comission Media 2013. http://ec.europa.eu/culture/library/studies/access-finance_en.pdf (dostęp: 01.09.2016).

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły