Kultura a praktyka badawcza
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza związku między kulturą i praktyką badawczą. Pierwsza odniesiona jest do postaw propozycjonalnych, gdzie owo odniesienie ma charakter intersubiektywny. Ostatnia ujęta jest w kategoriach ludzkich interakcji. Ich odpowiedni składnik, czyli jednostkowe działanie fizykalne, jest przykładem zdarzenia fizykalnego. Autor postuluje, że kultura warunkuje praktykę badawczą. Praktyka ta jest wpleciona w inne praktyki społeczne (takie jak zdroworozsądkowa lub religijna), wobec czego relacja między tym, co społeczne, i tym, co kulturowe, ma charakter holistyczny i dynamiczny. Autor omawia kilka stanowisk, które wiązały się z poszczególnymi tematami lub problemami omawianego związku, aby wskazać wielość jego aspektów. Na koniec ta analiza służyć ma odsłonięciu wymiaru wielokulturowego, w ramach którego można podchodzić do praktyki badawczej.
Bibliografia
Abu-Lughod Lila: Writing Against Culture. W: Richard G. Fox (red.). Recapturing Anthropology. Working in the Present. Santa Fe: School of American Research Press 1991 s. 137-162.
Ajdukiewicz Kazimierz: Język i znaczenie. Przeł. Franciszek Zeidler. W: Tenże. Język i poznanie. T. 1. Wybór pism z lat 1920-1939. Warszawa: PWN 1960 s. 145-174.
Ajdukiewicz Kazimierz: Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Wydawnictwo ANTYK 2003.
Foucault Michel: Czym jest Oświecenie? W: Tenże. Filozofia, historia, polityka. Przeł. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000 s. 276-293.
Frege Gottlob: Myśl. W: Tenże. Pisma semantyczne. Przeł. Bogusław Wolniewicz. Warszawa: PWN 1977 s. 101-129.
Geertz Clifford: Dzieło i życie. Przeł. Ewa Dżurak, Sławomir Sikora. Warszawa: Wydawnictwo KR 2000.
Geertz Clifford: Religia jako system kulturowy. Przeł. Dorota Lachowska. W: Racjonalność i styl myślenia. Red. Edmund Mokrzycki. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 1992 s. 498-555.
Hawking Stephen W.: Krótka historia czasu. Przeł. Piotr Amsterdamski. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo 1996.
Kelty Christopher M. et al.: Collaboration, Coordination, and Composition: Fieldwork after the Internet. W: Fieldwork Is Not What it Used to Be: Learning Anthropology’s Method in a Time of Transition. Red. James Faubion i George Marcus. Ithaca: Cornell University Press 2009 s. 184-206.
Kmita Jerzy: Nauka jako dziedzina kultury symbolicznej. W: Tenże. Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe 2007 s. 111-142.
Marcus George E., Mascarenhas Fernando: Ocasião. The Marquis and the Anthropologist. A Collaboration. Walnut Creek: AltaMira Press 2005.
Rabinow Paul: The Accompaniment: Assembling the Contemporary. Chicago–London: University of Chicago Press 2011.
Rorty Richard: Nauka jako solidarność. W: Tenże. Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma Filozoficzne. Przeł. Janusz Margański. T. 1. Warszawa: Fundacja Aletheia 1999 s. 55-69.
Ryle Gilbert: Czym jest umysł? Przeł. Witold Marciszewski. Warszawa: PWN 1970.
Wittgenstein Ludwig: Dociekania filozoficzne. Przeł. Bogusław Wolniewicz. Warszawa: PWN 1972.
Zaporowski Andrzej: Kultura – ruchomy cel. „Lud” 94:2010 s. 367-375.
Zaporowski Andrzej: Podmiotowo-przedmiotowe ujęcie kultury Jerzego Kmity jako przejaw monistycznej perspektywy badawczej. „Przegląd Kulturoznawczy” 2012 nr 4 (14) s. 420-422.
Zaporowski Andrzej: Hybrydowy charakter współczesności i kultury. Studium krytyczne. „Studia Kulturoznawcze” 1(3):2013 s. 125-143.
Zaporowski Andrzej: Kultura – działanie – metoda. „Roczniki Kulturoznawcze” 4:2013 nr 4 s. 5-23.
Zaporowski Andrzej: Kultura w świetle amerykańskiej antropologii współczesności. „Lud” 97: 2013c s. 175-194.
Zaporowski Andrzej: Różne oblicza współczesności. „Lud” 98:2014 s. 299-307.
Zaporowski Andrzej: Obsługa zapytań BPCS (materiał niepublikowany).