Jerozolima w tradycjach kultury muzułmańskiej
Abstrakt
Dla muzułmanów Jerozolima jest trzecim świętym miejscem po Mekce i Medynie. Święte Miasto wskazuje na ciągłość istniejącą między wcześniejszymi religiami i podkreśla jedność objawienia się Boga w historii ludzkości. Podobnie jak dla żydów i chrześcijan, również dla muzułmanów Jerozolima oznacza środek świata. W porównaniu z poprzednimi religiami jednak Jerozolima stała się symbolem wyższości islamu jako doskonałej religii, która doprowadzi ludzkość do dnia ostatecznego.
Kultura muzułmańska rozbudowała bogatą symbolikę związaną z Jerozolimą. Mahomet, który z historycznego punktu widzenia nigdy nie dotarł do Świętego Miasta, dokonał tej podróży w sposób mistyczny. Tu spotkał się z dawnymi prorokami i wstąpił do nieba, by spotkać się z samym Bogiem. To wydarzenie miało potwierdzić jego misję jako ostatni i doskonały prorok.
Rolę Jerozolimy w kulturze islamu ukazują muzułmańska architektura. Podkreśla ona historyczne powiązanie islamu z poprzednimi tradycjami religijnymi, wskazuje na wydarzenia eschatologiczne i ostateczne spotkanie ludzkości z Bogiem, które dokona się w Świętym Mieście na końcu czasów.
Bibliografia
Abdullah Yusuf Ali: The Meaning of the Holy Qur’an. Beltsville, MD: Amana Publications 2008.
Amstrong Karen: Jerozolima. Miasto trzech religii. Tłum. Barbara Cendrowska.Warszawa: VIK 2010.
Center for Muslim-Jewish Engagement. http://www.usc.edu/org/cmje/religious-texts/hadith/ [dostęp 24.06.2015].
Déroche François: Jérusalem. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 437-438.
Do Ziemi Świętej. Najstarsze opisy pielgrzymek do Ziemi Świętej IV-VIII w. Wybór, wstęp, wprowadzenia i opracowanie Piotr Iwaszkiewicz. Przedmowa ks. Marek Starowieyski. Kraków: Wydawnictwo WAM 2010
Ettinghausen Richard, Grabar Oleg, Jenkins-Madina Marilyn: Sztuka i architektura islamu 650-1250. Tłum. Jolanta Kozłowska, Ivonna Nowicka, Katarzyna Pachniak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog 2007.
Geoffroy Éric: Ascension céleste. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 95-99.
Gilchrist John: Muhammad and the Religion of Islam: Al-Mi’raj: The Alleged Ascent to Heaven. http://answering-islam.org/Gilchrist/Vol1/3d.html [dostęp 25.06.2015].
Gnilka Joachim: Koran i chrześcijanie. Tłum. Monika Waluś. Kielce: Jedność 2010.
Guillaume Alfred: The Life of Muhammad. The Translation of Isḥāq’s Sīrat Rasūl Allāh with introduction and notes by A. Guillaume. Oxford University Press 2004.
Hattstein Markus, Delius Peter: Islam. Historia, sztuka, architektura. Tłum. Janusz Danecki, Krystyna Schmidt. Warszawa: Buchman 2012.
Kalayan H. The Similarity in Planning the Dome of the Rock and the Church of Ascension in Jerusalem. W: „Annual of the Department of Antiquities of Jordan” 26:1982 s. 405-409.
Koran. Tłum. Józef Bielawski. Warszawa: PIW 1986.
Muir William: The Life of Mahomet. Vol. 2. London: Smith, Elder and Co. 1861.
Murphy-O’Connor Jerome: Przewodnik po Ziemi Świętej. Tłum. Mariusz Burdajewicz. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio” 1996.
Pringle Denys: The Churches of the Crusader Kingdom of Jerusalem. Vol. 3: The City of Jerusalem. Cambridge: Cambridge University Press 2007.
Sahih al-Bukhari. W: Sunna.com – http://sunnah.com [dostęp 24.06.2015].
Sahih Muslim. W: Sunna.com – http://sunnah.com [dostęp 24.06.2015].
Sebag Montefiore Simon: Jerozolima. Biografia. Tłum. Maciej Antosiewicz i Władysław Jeżewski.Warszawa: Wydawnictwo Magnum 2011.
Snaczke Gabriela, Szuro Stanisław: Jerozolima. W: Miejsca święte. Warszawa: Medioprofit 2010.
Tafsir al-Jalalayn. W: The Tafsirs. http://www.altafsir.com [dostęp 25.06.2015].
Tafsir ibn Kathir. http://www.qtafsir.com [dostęp 24.06.2015].
The Arabic Islamic Inscriptions On The Dome Of The Rock In Jerusalem, 72 AH / 692 CE. http://www.islamic-awareness.org/History/Islam/Inscriptions/DoTR.html [dostęp 24.06.2015].
The Night Journey of Sura 17. http://www.muslimhope.com/NightJourney.htm [dostęp 24.06. 2015].