Współczesne kobiety myślą o sobie samych – świadectwo filozoficzne
Abstrakt
Tekst jest próbą prezentacji specyfiki filozofii feministycznej na przykładach trzech myślicielek żyjących w różnych epokach i miejscach. Fenomenolżka i katoliczka Edyta Stein w pisze o podobieństwie natury kobiety i mężczyzny, ich równości i powołaniu kobiety do realizacji swoich talentów i możliwości. Francuska filozofka i psychoanalityczka Luce Irigaray dekonstruuje tworzoną z męskiego punktu widzenia filozofię i kulturę i szuka sposobów wyrazu kobiecych pragnień i wyobrażeń. Współczesna polska filozofka Jolanta Brach-Czaina opisuje nieobecne dotąd w filozofii kobiece doświadczenia.
Wspólna im wszystkim jest potrzeba mówienia własnym głosem o własnych doświadczeniach i budowania autonomicznego podmiotu kobiecego.
Bibliografia
Adamiak Elżbieta: Błogosławiona między niewiastami. Maryja w feministycznej teologii Cathariny Halkes. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1997.
Adamiak Elżbieta: Milcząca obecność. Warszawa: Biblioteka „Więzi” 1999.
Adamiak Elżbieta: Edyty Stein i Jana Pawła II teologiczna wizja kobiecości. „Teologia Praktyczna” 2012 nr 13 s. 179-190.
Adamiak Elżbieta: Edyta Stein – teologiczna wizja roli kobiet w Kościele i społeczeństwie. „Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein” 11. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2014.
Baranowska Maria Małgorzata: Luce Irigaray: myślenie różnicy płci. W: Płeć – kobieta – feminizm. Red. Z. Gorczyńska, S. Kruszyńska, I. Zakidalska. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 1997.
Baranowska Maria Małgorzata: Myśl Jolanty Brach-Czainy jako próba nowej fenomenologii. „Kwartalnik Filozoficzny” 34:2006 z.1 s. 135-144.
Baranowska Maria Małgorzata: Czy można mówić o istocie i naturze kobiety? W: Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein,11, Fenomen Edyty Stein – Das Phaenomen Edith Stein. Red. naukowa Markus Bernhardt, Anna Grzegorczyk, Małgorzata Grzywacz, Katarzyna Machtyl. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2014 s.135-143.
Baranowska Maria Małgorzata: Przerwane milczenie [rec.: Elżbieta Adamiak. Milcząca obecność]. „Znak” 1999 nr 10(533) s. 159-163.
Brach-Czaina Jolanta: Szczeliny istnienia. Warszawa: PIW 1992.
[Brach – Czaina] Jolanta córka Ireny wnuczka Bronisławy prawnuczka Ludwiki: Błony umysłu, Warszawa: Sic! 2003.
Dybel Paweł: Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i w feminizmie. Kraków: Universitas 2006.
Irigaray Luce: Ciało-w-ciało z matką. Przeł. Agata Araszkiewicz. Kraków: Wydawnictwo eFKa 2000.
Irigaray Luce: Speculum de l’autre femme. Paris: Les Éditions de Minuit 1974.
Irigaray Luce: Ce sexe qui n’en est pas un. Paris: Les Éditions de Minuit 1977.
Irigaray Luce: Éthique de la différence sexuelle. Paris: Les Éditions de Minuit 1984.
Irigaray Luce: Le Temps de la différence. Pour une révolution pacifique. Paris: Librairie Générale Française 1989.
Jan Paweł II: List apostolski Mulieris Dignitatem z okazji Roku Maryjnego o godności i powołaniu kobiety. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/mulieris.html
Jan Paweł II: List do kobiet na IV światową konferencję poświęcona kobietom w Pekinie. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/pekin_29061995.html
Małecka Magdalena: Kobiecość odzyskana? Pomiędzy ‘sex’ a ‘gender’ i ‘esencją’ a ‘konstruktem’, czyli historia zgubnych dualizmów. „Kwartalnik Filozoficzny” 42:2014 z. 3 s. 89-106.
Putnam Tong Rosemarie: Myśl feministyczna. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2002.
Stein Edith: Die Frau. Ihre Aufgabe nach Natur und Gnade. (Edith Steins Werke Bd. 5). Louvain–Freiburg: Editions Nauwelaerts–Verlag Herder 1959. Polski przekład: Teresa Benedykta od Krzyża. Kobieta – jej zadanie według natury i łaski. Tłum. Janina Immakulata Adamska OCD. Pelplin–Tczew: Bernardinum–Instytut Teologiczny Diecezji Pelplińskiej 1999.