Bezpieczna gra biznesu w obszarze sztuki współczesnej (na przykładzie kolekcji korporacyjnych)
Abstrakt
W tekście omówiono zjawisko zbliżania się czy też przenikania dwóch sfer: świata sztuki i świata biznesu, które prowadzi do procesu konwergencji – upodobnienia się instytucji sztuki do korporacji (działalności artystycznej do działalności komercyjnej) i odwrotnie: instytucji biznesowych do instytucji sztuki. Uwaga skupiona została jednak na ostatnim zagadnieniu. Przedstawiono zatem korporacje, które używając swojej ekonomicznej siły, żywiołowo współzawodniczą z publicznymi muzeami sztuki i galeriami.
Zaprezentowano typy działań i aktywności korporacyjnych, które doprowadziły do powstania jednych z najlepszych na świecie kolekcji sztuki, wywierając w ten sposób istotny wpływ na sztukę i globalny świat sztuki. Przyczyniły się także do potraktowania sztuki jako jednego z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, służących kreowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstw i korporacji różnych sektorów.
Pokazano też zjawisko korporacyjnego patronatu, który stał się potrzebny, by zrekompensować upadek dotacji państwowych.
Podjęty w artykule problem włączony został w kontekst funkcjonowania globalnego rynku sztuki. Tym samym analizy kulturoznawcze uzupełniono analizami ściśle ekonomicznymi.
Bibliografia
„ART&LAW. Negri-Clementi Studio Legale Associato” 2014 nr 4.
Bourdieu Pierre, Haacke Hans: Free Exchange. Cambridge: Polity Press 1995.
Celant Germano (red.): Unveiling the Prada Foundation. Milan: Fondazione Prada 2007.
Chagy Gideon: The New Patrons of the Arts. New York: Harry N. Abrams 1972.
Danilov Victor J.: The New Thrust of Corporate Museums. W: Museum News 1986 t. 64.
Fallon Ivan: The Brothers. The Rise&Rise of Saatchi&Saatchi. London: Hutchinson 1988.
Klein Naomi: No Space, No Choice, No Jobs, No Logo. Przeł. H. Pustula. Izabelin: Świat Literacki 2004.
Lee Marshall (red.): Art at Work: The Chase Manhattan Collection. New York: Dutton Adult 1984.
Martorella Rosanne: Corporate Art. New Brunswick: Rutgers University Press 1990.
Rectanus Mark W.: Culture Incorporated. Museums, Artists, and Corporate Sponsorship. Minneapolis–London: University of Minnesota Press 2002.
Stallabrass Julian: Art Incorporated. The Story of Contemporary Art. New York: Oxford University Press 2004.
Wu Chin-Tao: Privatising Culture: Corporate Art Intervention since the 1980s. London–New York: Verso 2002.