Losy świata według Konstantego Leontjewa: Przeciętny Europejczyk jako ideał i narzędzie ogólnoświatowej destrukcji

  • Małgorzata Abassy Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
Słowa kluczowe: Rosja; imperium; Europa; Leontjew; prawosławie

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę tekstów rosyjskiego konserwatywnego myśliciela, Konstantego Leontjewa, który w obliczu apokaliptycznych nastrojów rosyjskiej inteligencji 2 połowy XIX wieku próbował zdiagnozować przyczynę „choroby” kultury i znaleźć remedium na ów stan rzeczy. Nie był odosobniony w swoim przekonaniu, że Rosja przestanie istnieć jako samodzielna kultura, jeśli nie zahamuje napływu niszczących, jego zdaniem, idei zachodnich. Podobne przekonanie głosili Fiodor Dostojewski i Konstanty Pobiedonoscew. W artykule Przeciętny Europejczyk jako ideał i narzędzie ogólnoświatowej destrukcji Leontjew stwierdzał, że przedstawiciel cywilizacji zachodniej jest obojętny na piękno, zafascynowany rozwojem technicznym, oderwany od życiowych sił natury, cechuje się moralną ambiwalencją, a jednocześnie jest niezwykle ekspansywny. Postęp, którego celem jest materialny dobrobyt; trywialnie pojmowane szczęście, jawiły się myślicielowi jako zagrożenie dla istnienia państwa i religii. Ratunek upatrywał w silnej władzy carskiej, który to typ rządów nazywał „despotyzmem formy”. Myśliciel gloryfikował jedynowładztwo również z pozycji człowieka, który sens życia postrzega w poszukiwaniu i tworzeniu piękna, zmaganiach z rzeczywistością, a nie jedynie poruszaniu się w bezpiecznym, lecz nudnym, przewidywalnym świecie egalitaryzmu.

Bibliografia

БЕРДЯЕВ Н.: Константин Леонтьев. Очерк из истории религиозной мысли. Paris: YMCA Press 1926.

BOHUN M., Kontrrewolucja i pesymizm. Filozofia społeczna Konstantina Leontjewa. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2000.

Дец И.: «Народ» как фетиш и антитеза русской интеллигенции. W: Kowalska-Stus H. (red.). Inteligencja. Tradycja i nowe czasy. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2001.

ЯНОВ А.: Три утопии (М. Бакунин, Ф. Достоевский и К. Леонтьев). Тель-Авив 1978.

КЛЮЧЕВСКИЙ В.: Литературные портреты. Москва: Современник 1994.

КОНДАКОВ И.: Культура России. Москва: Книжный Дом «Университет» 1999

ЛЕОНТЬЕВ К.: Избранные письма 1854-1891. Санкт-Петербург: Пушкинский Фонд 1993.

ЛЕОНТЬЕВ К.: Восток, Россия и Славянство. Москва: Мысль 1996 - http://az.lib.ru/l/leontxew_k_n/text_0370.shtml (dostęp: 10.12.2012)..

ЛЕОНТЬЕВ К.: Поздняя осень России. Москва 2000 - http://www.lib.ru/FILOSOF/LEONTIEV_K/autobio.txt (dostęp: 10.12.2012)..

ЛЕОНТЬЕВ К.: Pro et contra. Кн.1-2. Санкт-Петербург: Издательство Русского Христианского гуманитарного института 1993-1995.

ЛЕОНТЬЕВ К.: Произведения, http://knleontiev.narod.ru/articles.htm (dostęp: 23.04.2014).

ПОБЕДОНОСЦЕВ К.: Московский сборник. Москва 2005 - http://www.wco.ru/biblio/books/pobedonoscev1/Main.htm (dostęp: 10.12.2012)..

Стёпин В. С. (red.): Новая философская энциклопедия в 4 томах. Москва 2001.

WALICKI A.: Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2005.

WALICKI A.: Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN 1995

Opublikowane
2020-01-03
Dział
Artykuły