Podawanie akcji i traktowanie czasu w Quidamie

  • Rolf Fieguth Uniwersytet we Fryburgu, Wydział Filozoficzny
Słowa kluczowe: Cyprian Norwid; epika wierszowana; struktury narracyjne; traktowanie czasu epickiego; typologia i alegoria

Abstrakt

Artykuł jest preprintem jednego z rozdziałów książki autora na temat Quidama Cypriana Norwida (1863). Quidam to wierszowany utwór narracyjny (poemat), którego akcja jest umiejscowiona w Rzymie cesarza Hadriana w czasie żydowskiego powstania Bar-Kochby (132-135 n.e.). Akcja ta, podawana w sposób niekonwencjonalny, wyposażona została w cechy alegoryczne i typologiczne, ciągle wskazując też pośrednio a dobitnie na XIX-wieczną Europę i Polskę. Są tam czytelne aluzje do europejskich struktur państwa policyjnego, wieloetnicznych społeczeństw masowych, kryzysów religijnych, powstań, konfliktów wojennych, despotów jowialnych i neurotycznych. Rzym II wieku, a z nim XIX-wieczna Europa i Polska są charakteryzowane jako zagrożone przez głęboko ukryty kryzys na wszystkich szczeblach społeczeństwa, który konkretnie przejawia się też w zakresie intymnego życia prywatnego. Poeta sprowadza ten kryzys do sekretnego metafizycznego zwrotu w historii świata, który dokonuje się stopniowo od momentu zejścia Chrystusa na ziemię, nie dobiegając końca w XIX wieku. Tematowi kryzysu odpowiada w poemacie kryzysowy i krytyczny stan środków i sposobów literackiej prezentacji świata w kryzysie.

W artykule analizowane jest niezwykłe opracowanie w Quidamie czasu i materiału narracyjnego. Utwór zawiera elementy na kilka różnych nowel albo na większą powieść historyczną, albo też na paraboliczną epopeję chrześcijańską i humanistyczną. Zarysowują się w tym materiale różne wątki zdarzeniowe, ale wątki te są rozkawałkowane, ich zaś fragmenty są dziwnie z sobą przemieszane. Nie dziwi wówczas, że także chronologia poematu wykazuje cechy uszkodzenia: w obliczu bezczasowej wieczności Boga i Jego planu zbawienia ludzkości ludzki historyczny czas zarówno II, jak i XIX wieku musi mieć kształt ułomny. Znika w ten sposób wszelka konwencjonalna hierarchia narracyjna, a w zamian wyłaniają się paradoksalne paralele i kontrasty między osobami, sytuacjami i epokami. Nic i nikt nie jest tu raz na zawsze wtórny czy nieważny. W końcu wszyscy ludzie poematu, nie tylko syn Aleksandra z Epiru, centralna postać poematu, okazują się w różnym stopniu nieświadomymi nosicielami prawdy Chrystusowej. Fakt ten jednak ani ich zbytnio nie uszlachetnia, ani nie uszczęśliwia.

Bibliografia

Biblia Tysiąclecia. Poznań-Warszawa: Pallottinum 1980.

De LubacH.: Exégèse médiévale: les quatres sens de l’Ecriture. Paris: Aubier 1959-1964.

Dio CocceianusC.: Historiarum Romanorum quae supersunt. Vol. 3. Ed. U.P. Boissevain. Berolini: Weidmann 1955.

Dio Cocceianus C.: Römische Geschichte. Bd. 5: Epitome der Bücher 61-80. Przeł. O. Veh. Zürich-München: Artemis 1987.

Frye N.: Biblical and classical myths: the mythological framework of Western culture. Toronto: University of Toronto Press 2004.

Frye N.: The great code: the Bible and literature, Toronto: University of Toronto Press 2006.

Frye N.: Typologie: internationale Beiträge zur Poetik. Hrsg. V. Bohn. Frankfurt a.M.: Suhrkamp 1988.

Heyse P.: Einleitung W: Deutscher Novellenschatz. Bd. 1. Hg. P. Heyse, H. Kurz. München: Rudolf Oldenbourg [1871] s. V-XXII [on-line:] http://reader.digitale-sammlungen.de/de/fsl/object/goToPage/bsb11015131.html?pageNo=17.

Norwid C.: Jasność i ciemność. W: Pisma wszystkie. T. VI. Wyd. J.W. Gomulicki. Warszawa: PIW 1971-1976 s. 598-601.

Norwid C.: Pisma wszystkie. T. I-XI. Wyd. J.W. Gomulicki. Warszawa: PIW 1971-1976.

Reichenbach H.: Elements of Symbolic Logic. New York: The Free Press 1966.

Schriftsinn, mehrfacher. [Hasło w:] Historisches Wörterbuch der Philosophie. Bd. 8: R-Sc. Hrsg. J. Ritter, K. Gründer. Basel: Schwabe 1992.

Trybuś K.: Epopeja w twórczości Cypriana Norwida. Wrocław: Ossolineum 1993.

Zaniewicki Z.: Rzecz o „Quidam” Cypriana Norwida [1939]. Lublin-Rzym: Cedro i synowie 2007.

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły