Koran a tradycje religijne „ludzi Księgi”

  • Krzysztof Modras Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii
Słowa kluczowe: apokryfy; chrześcijaństwo; islam; judaizm; Koran; ludzie Księgi; religia; tradycja

Abstrakt

Porównawcze studia Koranu wykazują pewne podobieństwa jego treści do wcześniejszych tekstów religijnych „ludzi Księgi”, czyli wyznawców judaizmu i chrześcijaństwa. Analiza tych paralelizmów pokazuje też różnice między nimi, tak że nie można uznać Koranu za zwykłą kompilację wcześniejszych pism. Muzułmanie uznają, że w tych pismach objawiło się etapami jedno Słowo Boga w różnych okresach ludzkości. Prawda Boża w nich zawarta uległa zniekształceniu, tak że potrzebne było nowe i doskonałe objawienie w postaci Koranu, by oczyścić poprzednie pisma z fałszu. Wiara w jednego Boga jest prawdą łączącą wszystkie objawienia. Nie powinno Mu się dodawać współtowarzyszy, ale okazywać Mu całkowite poddanie. Celem Koranu jest ukazanie ukrytego sensu poprzednich pism, tak by stały się pouczającym przykładem dla „obdarzonych rozumem”. Jest nim wiara w jedynego Boga, ostrzeżenie przed karą dla niewiernych oraz ogłoszenie radosnej nowiny idącym drogą prostą, wskazaną przez Boga w Jego ostatecznym objawieniu.

Bibliografia

ʿAbdullah Yūsuf ʿAlī: The Meaning of the Holy Qur'an. New Edition with Revised Translation, Commentary and Newly Compiled Comprehensive Index. Beltsville, Maryland: Amana Publications 2008.

Abdus Sattar Ghauri. The Actual Site of Moriah Or Al-Marwah. http://www.al-mawrid.org/pages/articles_english_detail.php?rid=625&cid=59 [dostęp: 15.03.2013].

Abdus Sattar Ghawri, Ihsanur Rahman Ghauri. The Only Son Offered for Sacrifice, Isaac Or Ishmael. http://books.google.pl/books?id=F1_lexmczwoC&pg=PA115&lpg=PA115&dq=moriah+and+marwah&source=bl&ots=yfgvKVvxgu&sig=iAkL5RO2Ra5ui4ig7imzuuIVSUM&hl=en&sa=X&ei=cgGxT8WcLOHP4QSB1dnaCQ&ved=0CFsQ6AEwAw#v=onepage&q=moriah%20and%20marwah&f=false [dostęp: 15.03.2013].

Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne. Cz. 1 i 2. Red. M. Starowieyski. Wydawnictwo WAM: Kraków 2006.

Babylonian Talmud: Tractate ‘Abodah Zarah. http://halakhah.com/zarah/zarah_2.html [dostęp: 15.03.2013].

Babylonian Talmud: Tractate Sanhedrin. http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_110.html [dostęp: 16.03.2013].

Bar-Asher M.: Abel et Caïn. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 7-8.

Bar-Asher M.: Isrâ'îliyyât. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 430-432.

Buhl Fr.: Taḥrīf. W: First Encyclopedia of Islam 1913-1936. Leiden – New York – Köln: E. J. Brill 1993 vol. VII s. 618-619.

Charteris J.: Parallelism Between the Qur'an and Judeo-Christian Scriptures. http://wikiislam.net/wiki/Parallelism_Between_the_Qur%27an_and_Judeo-Christian_Scriptures [dostęp: 10.03.2013].

De Smet D.: Gens du livre. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 367-369.

Ginzberg L.: The Legends of the Jews. Adam. Philadelphia: The Jewish Publication Society of America 1913.

Gobillot G.: Pacte prééternel. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 627-631.

Gobillot G.: Sabéens. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 777-778.

Goldziher I.: Ahl al-kitāb. W: First Encyclopedia of Islam 1913-1936. Leiden – New York – Köln: E. J. Brill 1993 vol. I s. 184-185.

Guiraud M.: Adam. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 22-26.

Hadith Collection. http://www.hadithcollection.com/ [dostęp: 10.03.2013].

Koran. Przeł. J. Bielawski. Warszawa: PIW 1986.

Kościelniak K.: Złe duchy w Biblii i Koranie: wpływ demonologii biblijnej na koraniczne koncepcje szatana w kontekście oddziaływań religii starożytnych. Kraków: Wydawnictwo UNUM 1999.

Lory P.: Abraham. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 9-14.

M S M Saifullah, Muhammad Ghoniem, Abu Hudhayfah & Khalid al-Khazraji: On The Transmitters Of Isra'iliyyat (Judeo-Christian Material). http://www.islamic-awareness.org/Hadith/Ulum/israel.html [dostęp: 12.03.2012].

Maszkowski R.: Obraz Jezusa w Koranie i wczesnej tradycji muzułmańskiej na podstawie literatury niemieckojęzycznej. Lublin: Polihymnia 2009.

Mattson I. The Story of the Qur'an. Its History and Place in Muslim Life. Oxford: Blackwell Publishing 2008.

Mishnah Sanhedrin. http://en.wikisource.org/wiki/Mishnah/Seder_Nezikin/Tractate_Sanhedrin/Chapter_4/5 [dostęp: 14.03.2013].

Muhammad Mustafa al-Azami. The History of the Qur'anic text: From Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments. Leicester: UK Islamic Academy 2003.

Nosowski J.: Teologia Koranu. Wykład systematyczny. Warszawa: ATK 1970.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum 2002.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Red. M. Peter (Stary Testament), M. Wolniewicz (Nowy Testament). Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha 2003.

Powszechna encyklopedia filozofii. Tom 7. Red. A. Maryniarczyk. Lublin: Polskie Towarzystwo Świętego Tomasza z Akwinu 2006.

Rippin A.: Western scholarship and the Qurʾān. W: J. D. McAuliffe. The Cambridge companion to the Qurʾān. Cambridge: University Press 2006 s. 235-251.

Rubinkiewicz R.: Apokryfy Starego Testamentu. Warszawa: Vocatio 1999.

Sam Shamoun: The Crucifixion of Christ. A Christian Critique of the Quran. http://www.answering-islam.org/Shamoun/crucifixion.htm [dostęp: 17.03.2013].

Sayyid Abul Ala Maududi: Tafhim al-Qur'an - The Meaning of the Qur'an. http://www.searchtruth.com/tafsir/tafsir.php [dostęp: 10.03.2013].

Skowron-Nalborczyk A., Grodź S.: Jednakowe słowo dla nas i dla was. List 138 uczonych i zwierzchników muzułmańskich do przywódców chrześcijaństwa. „Więź” 591:2008 z. 1 s. 31-54.

Sunna.com. http://sunnah.com [dostęp: 10.03.2013].

Szram M.: Nestoriusz. W: Powszechna encyklopedia filozofii. Tom 7. Red. A. Maryniarczyk. Lublin: Polskie Towarzystwo Świętego Tomasza z Akwinu 2006 s. 580-582.

Tafsīr ibn Kaṯīr. http://www.qtafsir.com [dostęp: 15.03.2013].

The Book of Adam. http://www.pseudepigrapha.com/pseudepigrapha/TheBookOfAdam.htm nr 14 [dostęp: 13.03.2013].

The Tafsirs. http://www.altafsir.com [dostęp: 10.03.2013].

Thorne Th.: The Legend of Abraham’s Father. http://www.feelingoutstanding.com/Legend_Abraham.html [dostęp: 14.03.2013].

Urvoy M.-T.: Inimitabilit'e du Coran. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 419-420.

Zilio-Grandi I.: Satan. W: Dictionnaire du Coran. Sous la direction de Mohammad Ali Amir-Moezzi. Paris: Robert Lafont 2007 s. 790-793.

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły