Racjonalizm kultury intelektualnej Johna Locke’a

  • Stanisław Janeczek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii
Słowa kluczowe: J. Locke; racjonalizm; empiryzm

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę należącą do epistemologii Johna Locke’a, charakterystycznego reprezentanta idei Oświecenia. Zwraca się uwagę na szerszy kontekst intelektualny tych rozstrzygnięć, mających odniesienia światopoglądowe czy społeczno-polityczne.

Choć struktura An Essay Concerning Human Understanding sugeruje, że empiryzm jest konsekwencją antynatywizmu, to jednak logika wywodów Locke’a nakazuje uznać to rozstrzygnięcie za konsekwencję systemową rozważań o bardziej podstawowym charakterze. Nie sposób jednak nie docenić wagi refleksji Locke’a w zakresie oceny ludzkich możliwości poznawczych, uwidaczniającej się na gruncie teorii wiedzy, tyleż w kontekście wyakcentowania znaczenia ludzkiej „praxis”, co też specyfiki jego teorii nauki, pojętej w sensie nowożytnego przyrodoznawstwa. Może to prowadzić do wyróżnienia dwu poziomów jego refleksji nad poznaniem, czyli poziomu oficjalnego i nieoficjalnego, w formie analiz normatywnych oraz opisowych, tj. dotyczących metod stosowanych w praktyce naukowej czy przekonań formułowanych na użytek praktyki życiowej. Poziomowi pierwszemu odpowiadałby „twardy” empiryzm, charakterystyczny dla II księgi An Essay Concerning Human Understanding, zaś drugiemu – właściwy księdze IV – racjonalizm, dominujący jednak nawet nad pierwszym podejściem. W tym kontekście rodzi się potrzeba wyjścia poza uprawomocnienie jedynie wąskiego kręgu prawd należących do empirystycznie ugruntowanej właściwej wiedzy naukowej, zobiektywizowanej i pewnej („knowledge”), w kierunku usankcjonowania skromniej pojętych przekonań, tyleż formułowanych na bazie racjonalnej, co z elementami subiektywistycznymi („belief”, „assent”).

Bibliografia

Aaron R.I.: John Locke. Oxford 19552.

Alexander P.: Ideas, Qualities and Corpuscles. Locke and Boyle on the External World. Cambridge 1985.

Armstrong D.M.: Belief, Truth and Knowledge. Cambridge 1973.

Baumgartner W.: Naturrecht und Toleranz. Untersuchungen zur Erkenntnistheorie und politischen Philosophie bei John Locke. Würzburg 1979.

Die Philosophie des 17. Jahrhunderts. T. 3. England. Red. J.-P. Schobinger. Basel 1988.

Janeczek S.: Logika czy epistemologia? Uwarunkowania nowo%ytnej koncepcji logiki. Lublin 2003.

Locke J.: Problems and Perspectives. Red. J.W. Yolton. Cambridge 1969.

Locke J.: Rozwa%ania dotycz"ce rozumu ludzkiego. T. 1-2. Przeł. B. Gawecki. Warszawa 1955.

Locke J.: The Works of John Locke. T. 1-10. London 18233 (repr. Aalen 1963).

Ogonowski Z.: Locke. Warszawa 1972.

Philosophy, Science and Religion in England 1640-1700. Red. R. Kroll, R. Ashcraft, P. Zagorin. Cambridge 1992.

Philosophy, Religion and Science in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. Red. J.W. Yolton. Rochester 1994.

Popkin R.H.: The History of Scepticism Erasmus to Spinoza. Berkeley 1979.

Price H.H.: Belief. London 1969.

Reedy G.: The Bible and Reason. Anglicans and Scripture in Late Seventeenth-Century England. Philadelphia 1985.

Reventlow H.G.: The Authority of the Bible and the Rise of the Modern World. Philadelphia 1985.

Schouls P.A.: The Imposition of Method. A Study of Descartes and Locke. Oxford 1980.

Shapiro B.J.: Probability and Certainty in Seventeenth-century England. A Study of the Relationships between Natural Science, Religion, History, Law, and Literature. Princeton (N.Y.) 1983.

Spellman W.M.:, John Locke. New York 1997.

Spellman W.M.: The Latitudinarianism and the Church of England 1600-1700. Athens (Ga.) 1993.

Van Leeuwen H.G.: The Problem of Certainty in English Thought. 1630-1690. The Hague 1963, 19702.

Weyer S.: Die Cambridge Platonists. Religion und Freiheit in England im 17. Jahrhundert. Frankfurt am Main 1993.

Wolterstorff N.: John Locke and the Ethics of Belief. Cambridge 1996 (repr. 1999).

Wood N.: The Politics of Locke’s Philosophy. Berkeley 1983.

Woolhouse R.S.: Locke’s Philosophy of Science and Knowledge. A Consideration of Some Aspects of „An Essay Concerning Human Understanding”. Oxford 1971.

Willey B.: Science and Religion in Seventeenth Century England. Ann Arbor (MI) 1973.

Yolton J.W.: A Locke Dictionary. Oxford 1993

Yolton J.W.: John Locke and the Way of Ideas. Oxford 1956.

Yolton J.W.: Locke and the Compass of Human Understanding. Cambridge 1970.

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły