Aquinas’ Commentaries on Boethius’ Treatises: a Modification or Interpretation?

Słowa kluczowe: Tomasz z Akwinu; Komentarze; Boethius; De Trinitate; De Hebdomadibus

Abstrakt

Tomasza z Akwinu komentarze dzieł Boecjusza: modyfikacja czy interpretacja?

Po upływie prawie siedmiuset lat od śmierci Boecjusza św. Tomasz z Akwinu pojawia się, aby skomentować dwa dzieła Boecjusza: De Trinitate i De Hebdomadibus. W ostatnich latach XX wieku komentarze Akwinaty wzbudziły wiele dyskusji i pytań wśród uczonych. Stawiano pytanie: dlaczego Akwinata podjął komentowanie tych tekstów Boecjusza. Niektórzy uczeni, tacy jak Marian Kurdziałek, polski filozof, argumentowali, że intencją Akwinaty było pozbycie się starej metody argumentacji, która dominowała zarówno w filozofii, jak i teologii. Inni uczeni, tacy jak Etienne Gilson, Pierre Duhem i Cornelio Fabro, krytykowali Akwinatę, argumentując, że wykorzystał teksty Boecjusza jako platformę do stworzenia metafizyki, która była zupełnie inną. Ostatnia grupa uczonych, takich jak Ralph McInerny, odrzuca powyższe zarzuty i twierdzenia. Autor artykuł włącza się do toczącej się debaty, argumentując, że komentarze Akwinaty do Boecjusza miały na celu rozwinięcie dalszych argumentów przeciwko heretykom, którzy żyli w jego czasach na tle autorytetu jakim był Boecjusz, który według Timothy’ego Noone reprezentowal charakterystyczny styl uczonego od dwunastego do siedemnastego wieku. W dalszej części artykułu poruszono kwestię, czy komentarze Akwinaty były poprawnymi interpretacjami tekstów Boecjusza. W swojej ocenie Autor artykułu twierdzi, że interpretacje tekstów Boecjusza dokonane przez św. Tomasza z Akwinu jest wiarygodna i może być najlepszym komentarzem do Boecjusza. Należy jednak uwzględnić modyfikacje wynikające z różnych kultur naukowych, które panowały w czasach dwóch wielkich uczonych.

Bibliografia

Aertsen, Jan A. Medieval Philosophy and the Transcendentals, The Case of Thomas Aquinas. Leiden: Brill, 1996.

Aertsen, Jan A. “Aquinas’s Philosophy in its Historical Setting.” In The Cambridge Companion to Aquinas, edited by Norman Kretzmann, Eleonore Stump. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

Angeles, Moses Aaron T. “Metaphysics after Aquinas.” Kritike 1, no 2 (2007): 117.

Aristotle. The Complete Works of Aristotle, edited by Jonathan Barnes. Princeton: Princeton University Press, 1984.

Audi, Robert, ed. The Cambridge Dictionary of Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Documents of the Christian Church. Translated by Henry Bettenson. New York: Oxford University Press, 1947.

Boethius. De Institutione Arithmetica, translated by Michael Masi. Amsterdam: Rodopi, 1983.

Boethius. The Theological Tractates, The Consolation of Philosophy. Translated by Hugh F. Stewart, Edward K. Rand. London: Loeb Classical Library, 1968.

Bourke, Vernon J. Review of Boethius and Aquinas, by Ralph McInerny. Speculum 67, no 2 (April 1992): 452-454, http://www.jstor.org/stable/2864427 (accessed: 16.02.2016).

Copleston, Frederick. A History of Philosophy, Medieval Philosophy, vol. II. London: Continuum, 2003.

Cross, Frank L., Elizabeth A. Livingstone, eds. The Oxford Dictionary of the Christian Church. Oxford: Oxford University Press, 1997.

Duhem, Pierre. Le Système du Monde; histoire des doctrines Cosmologiques de Platon à

Copernic, vol. V, 481–501. Paris: Librairie Scientifique A. Hermann et Fils, 1917, https://archive.org /details/lesystmedumond05duhe (accessed 18.05.2017).

Geiger, Louis-Bertrand. “Abstraction et séparation d’après S. Thomas In De Trinitate, q. 5, a. 3.” Revue des Sciences Philosophiques et theologiques 31 (1947): 3–40.

Gilson, Étienne. Being and Some Philosophers, 2 ed. Toronto: Pontifical Institute of Medieval Studies, 1952.

Kelly Joseph F. “Heresy/ Heretics.” In The Modern Catholic Encyclopedia, edited by Michael Glazier, Monika K. Hellwig. Collegeville, MN: Liturgical Press, 2004.

Kijewska, Agnieszka. “Boethius—Divine Man or Christian Philosophy?” Byzantina et Slavica Cracoviensia no 7 (2013): 76.

Kijewska, Agnieszka. “Father Professor Marian Kurdzialek—Promoter of the Notion of Boethian Neoplatonism.” Annals of Philosophy 3 (2012): 35–51.

Kijewska, Agnieszka. “Eriugena and the Twelfth Century: The Concept of Ratio.” In Eriugena and Creation, edited by Willemien Otten, Michael I. Allen, 393–425. Turnhour: Brepols, 2014.

Koterski, Joseph W. “Foreword.” In Participation and the Good: A Study in Boethian Metaphysics, edited by Siobhan Nash-Marshall, IX-XII. New York: Crossroad Pub, 2000.

Marenbon, John. Boethius. Oxford: Oxford University, 2003.

Marrone, Steven. “The Rise of the Universities.” In The Cambridge History of Medieval Philosophy, edited by Robert Pasnau, Christina van Dyke, 50–62. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

McInerny, Ralph. Boethius and Aquinas. Washington D.C: The Catholic University of America, 2012.

McInerny, Ralph. A History of Western Philosophy, vol. II. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 1963, https://www3.nd.edu/Departments/Maritain/etext/hwp212.htm (accessed: 6.11.2016).

McInerny, Ralph, John O’Callaghan. “Saint Thomas Aquinas.” The Stanford Encyclopedia of Philosophy, edited by Edward N. Zalta (winter 2016 Edition), http://plato.stanford.edu /archives/win2016/entries/aquinas (accessed: 30.10.2016).

Nash-Marshall, Siobhan. Participation and the Good: A Study in Boethian Metaphysics. New York: The Crossroad Publishing Company, 2000.

Nelson, Lynn H. Medieval History Lectures, http://www.vlib.us/medieval/lectures, accessed: 7.11.2016).

Noone, Timothy B. “Scholasticism.” A Companion to Philosophy in the Middle Ages, edited by Jorge J.E. Gracia and Timothy B. Noone, 55–64. Malden, MA: Blackwell, 2006.

Novak, Michael. “Aquinas and the Heretics.” First Things, http://www.firstthings.com/article /1995/12/003-aquinas-and-the-heretics (accessed: 16.11. 2016).

Robert, Jean-Dominique. “La métaphysique, science distinct de toute autre discipline Philosophique Selon Saint Thomas d’ Aquin.” Divus Thomas 50 (1947): 206–223.

Thomas Aquinas. The Summa Theologica, vol. I–II, translated by Fathers of the English Dominican Province. Chicago 1952.

Thomas Aquinas. The Treatise on the Divine Nature: Summa Theologiae 1 1–13, translated by Brian Shanley. Indianapolis: Hackett Pub. Co., 2006.

Thomas Aquinas. Super Boethium De Trinitate, translated by Rose E. Brennan. St. Louis, 1946. E-text at www.dhspriory.org/thomas/BoethiusDeTr.htm (accessed: 8.11. 2016).

Winkler, John F. “Aquinas.” In The Cambridge Dictionary of Philosophy, edited by Robert Audi, 31–34. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Opublikowane
2019-09-30
Dział
Artykuły