Odzyskanie obrazu ojca na marginesie średniowiecza franciszkańskiego

  • Orlando Todisco Papieski Wydział Teologiczny Świętego Bonawentury w Rzymie
Słowa kluczowe: ojciec, wolność, kultura, Franciszek z Asyżu, ofiara

Abstrakt

Staraliśmy się omówić trzy argumenty odnoszące się do tezy, że epoka współczesna dystansuje się od epoki średniowiecznej posiadającej charakter franciszkański nie dlatego, że jest autorytarna (według stereotypu historiograficznego przedstawiającego syna, który buntuje się przeciwko ojcu), ale ponieważ chce zaszczepić odczytywanie bycia nie w woli Boga i człowieka, ale w parametrach inspirowanych prymatem autonomicznego i samowystarczalnego rozumu, będącego bezapelacyjnym trybunałem prawdy. W tezie pierwszej argumentujemy, że “ojciec”, będący w jakiejś mierze wolą kreatywną jest obrazem reprezentatywnym dla myśli franciszkańskiej. W tezie drugiej sugerujemy, że “ojciec” przekłada powyższą wolę nie biorąc, ale dając, nie dominując, ale służąc. W trzeciej tezie pokazujemy, że “ojciec” w wyjątkowy sposób wciela odpowiedzialność przypisaną do własnej indywidualności, ale jednocześnie otwartą na drugiego – na rodzinę, grupę, naród, świat. Wydaje się, że franciszkanin patrzy na ojca jako na wyrażenie odnajdującej swoje spełnienie w jego własnej perspektywie filozoficzno-teologicznej, w której reprezentuje on kogoś, kto z pełną odpowiedzialnością daje wszystko, czym jest i co posiada. W perspektywie tej odpowiedzialności woluntaryzm jawi się jako postawa, dzięki której stworzenia istnieją nie dlatego, że posiadają prawo do istnienia, ale dlatego, że są chciane i to z radykalną bezinteresownością.

Bibliografia

Arendt, Hanna. La vita della mente. Tradotto da Giorgio Zanetti, Bologna, Il Mulino, 1987.

Benedetti, Marina. “‘Ma qual è la vera letizia’. Realtà e metamorfosi di Francesco”. In Francesco da Assisi. Storia, arte, mito, a cura di Marina Benedetti e Tomaso Subini, 29–40. Roma: Carocci, 2019.

Blumstein, Daniel T. The Nature of Fear. Survival Lessons from the Wild. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2020.

Brague, Rémi. Il futuro dell’Occidente. Tradotto da Adriana Soldati. Milano: Rusconi, 1998.

Cantarella, Eva. Come uccidere il padre. Genitori e figli da Roma a oggi. Milano: Feltrinelli, 2020.

Cavaciuti, Santino. Libertà e trascendenza. Soveria Mannelli: Rubbettino, 2018.

de Dhaem, Armaury Begasse, “Scriptura sive theologia o come Dio viene all’uomo. Il proprium di San Bonaventura secondo Étienne Gilson ed Emmanuel Falque”. In Trilogia bonaventuriana, a cura di Carmelo Pandolfi e Rafael Pascual, 639–84. Roma: IF Press, 2020.

Falque, Emmanuel. Saint Bonaventure et l’entrée de Dieu en théologie. Paris: Vrin, 2000.

Forthomme, Bernard. Il canto del corpo ardente. La stimmatizzazione di san Francesco di Assisi. Padova: Messaggero, 2012.

Frugoni, Chiara. Un presepio con molte sorprese. San Francesco e il Natale di Greccio. Roma: Mauvais Livres, 2020.

Givone, Sergio. Metafisica della peste. Colpa e destino. Torino: Einaudi, 2012.

Gregory, Tullio. Mundana sapientia. Forme di conoscenza nella cultura medievale. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura, 1992.

Heidegger, Martin. I problemi fondamentali della fenomenologia. Genova: Il Melangolo, 1988.

Heidegger, Martin. Introduzione alla metafisica. Milano: Mursia, 1986.

Heidegger, Martin. La questione della cosa. La dottrina kantiana dei principi trascendentali. Napoli: Guida, 1989.

Lenzi, Massimiliano. “Il nulla nelle Confessioni di Agostino tra creazione e conversione”. In Discussioni sul nulla tra medioevo ed età moderna, a cura di Massimiliano Lenzi e Alfonso Maierù, 21–36. Firenze: Olschki, 2009.

Le Goff, Jacques. San Francesco d’Assisi. Tradotto da Lisa Baruffi e Amedeo De Vincentiis. Bari: Laterza, 2002.

Malaguti, Maurizio. La metafisica del volto. Una lettura di Dante. Milano: Edizioni Biblioteca Francescana, 2020.

Merton, Thomas. Gli abissi infiniti del cielo. Tradotto da Chiara Benedetti. Brescia: Queriniana, 2019.

Morin, Edgar. La fraternità perché? Resistere alla crudeltà del mondo. Tradotto da Nicola Manghi, Roma: Ave, 2019.

Paciocco, Roberto. “‘Sub iugo servitutis’. Francesco, i Francescani e la ‘militia Christi’”. In “Militia Christi” e Crociata nei secoli XI-XIII. Atti della undecima Settimana internazionale di studio, Mendola 28 agosto – 1 settembre 1989, 699–715. Milano: VeP, 1992.

Siniscalchi, Paolo. “La creatio ex nihilo nel pensiero dei più antichi scrittori cristiani”. In Discussioni sul nulla tra medioevo ed età moderna, a cura di Massimiliano Lenzi e Alfonso Maierù, 3–20. Firenze: Olschki, 2009.

Strummiello, Giuseppina. Il logos violato. La violenza nella filosofia. Bari: Dedalo 1991.

Thompson, Augustine. Francesco d’Assisi una nuova biografia. Bari: Edizioni di Pagina, 2016.

Tresmontant, Claude. La Christologie du B. Jean Duns Scot, l’Immaculée Conception et l’avenir dell’Eglise. Note complementaire à propos du peché originel. Paris: François-Xavier de Guibert, 1996.

Vattimo, Gianni. La vita dell’altro. Bioetica senza metafisica. Napoli: Marco Costantino, 2006.

Opublikowane
2021-12-15
Dział
Artykuły