The Sacred in the Symbols of Ukrainian Painting at the Turn of the 21st Century

Słowa kluczowe: sztuka współczesna, symbol, sacrum, prawda, dzieło sztuki, artysta

Abstrakt

Sacrum w symbolice malarstwa ukraińskiego na przełomie XX i XXI wieku

Sztuka współczesna jako miara świadomości społeczeństwa staje się punktem odniesienia dla zlokalizowania granicy między sacrum a anty-sacrum – aspektem, który, działając jak lustro, staje się odbiciem rzeczywistości i tylko na pierwszy rzut oka opisuje tożsamość, ale w swej istocie nie jest prawdziwy. Poprzez klucz semantyczny zawarty w symbolice lustra i odbicia, w poznaniu prawdziwego obrazu, od boskiej pustki do świętej pełni, następuje dialog współczesnych artystów ukraińskich z Kazimierzem Malewiczem. Najdobitniejszym przykładem tego dialogu są prace ukraińskich klasyków Ołeksandra Dubowyka, Ołeksandra Roitburda i Ołeksandra Kłymenki. W tej drodze artystom pomaga dziedzictwo ukraińskiego etnosu, które harmonijnie łączy pamięć kultury trypolskiej, symbole narodowe, tradycje malarstwa ikonowego, szkołę Mychajły Bojczuka i wiele innych. Prezentowany artykuł skupia się na sacrum w symbolice współczesnego malarstwa ukraińskiego, które wchłania najbardziej charakterystyczne znaki, kody i szyfry poprzednich stuleci, przenosząc duchowość w XXI wiek. Transformacja symboli religijnych na współczesne, a w konsekwencji budowanie dyskursu z kulturą masową, tworzą nowy kod kulturowy. Semantyka kultury masowej dostarcza materiału wizualnego, który tworzy sakralność XXI wieku, istniejącą na granicy tego, co materialne i duchowe – jako odbicie mitu. Dzieła sztuki Niny Muraszkiny, Andrija Tsoya i Mykyty Tsoya są tego dobitnym przykładem. Sacrum, w którym skupia się tajemnica prawdziwego życia, sprawia, że myślenie jest czymś realnym, dostarczając narzędzia do rozwiązania współczesnego problemu indywidualności, wolności i istnienia.

Biogram autora

Iryna Baltaziuk

Iryna Baltaziuk—Post-graduate and PhD student at the National Academy of Fine Arts and Architecture, Kyiv, Ukraine

Bibliografia

Agrest-Korotkova, Svitlana. “Oleksandr Dubovyk: I keep putting together the jigsaw puzzle of my picture of the world.” Den, Nov. 7, 2017. Accessed May 11, 2020. https:// day. kyiv.ua/en/article/culture/oleksandr-dubovyk-i-keep-putting-together-jigsaw-puzzle-my-picture-world.

Berdyaev, Nikolai. Filosofiya svobody. Moskva: Put, 1911 | Бердяев, Николай. Философия свободы. Москвa: Путь, 1911.

Buylenkov, Ivan. “Ponyatiye sakralnogo v kontseptsii kultury Viktora Uittera Ternera.” Pivovarovskiye chteniya. Sinteticheskaya paradigma: nauka, filosofiya, religiovedeniye: sbornik materialov konferentsii, 322–24. Ekaterinburg: Delovaya kniga, 2019 | Буйленков, Иван. «Понятие сакрального в концепции культуры Виктора Уиттера Тернера». Пивоваровские чтения. Синтетическая парадигма: наука, философия, религиоведение: сборник материалов конференции. Екатеринбург: Деловая книга, 2019.

Eliade, Mircea. The Sacred and the Profane: The Nature of Religion. Translated by Willard Trask. New York: Harcourt, 1959.

“‘Help me Cheesus’: nova vystavka Andriia ta Mykyty Tsoia | «Help me Cheesus»: нова виставка Андрія та Микити Цоя.” ArtUkraine, November 2, 2018. Accessed April 11, 2020. https://artukraine.com.ua/n/help-me-cheesus--nova-vistavka-andriya-ta-mikiti-coya.

Kryvoruchko, Yuriy. “Mezhi sakralnoho: vyklyky dlia mystetstva.” Patriyarkhat, no. 2 (2019) | Криворучко, Юрій. “Межі сакрального: виклики для мистецтва.” Патріяpxат, № 2 (2019). Accessed October 2, 2020. http://patriyarkhat.org.ua/mezhi-sakralnoho-vyklyky-dlya-mystetstva.

“Nikita Tsoy ‘zzz boo bag doll’.” Facebook, 28 April 2017. Accessed May 12, 2019. www.facebook.com/events/концепт-лаборатория-артерия/никита-цой-zzz-boo-bag-doll/301719893574417.

Osyka, Yana, and Volodymyr Mishenin. “Sakralnoye v sovremennoy kulture: podkhody k opredeleniyu i granitsy ponimaniya.” Nauchnyye vedomosti. Seriya Filosofiya. Sotsiologiya. Pravo 25, no. 16 (2013): 262–67 | Осыка, Яна, Владимир Мишенин. «Сакральное в современной культуре: подходы к определению и границы понимания». Научные ведомости. Серия Философия. Социология. Право 25, № 16 (2013): c. 262-267.

Pavlyk, Parteniy. “Ukrainske sakralne mystetstvo: tradytsii, suchasnist, perspektyvy.” In Ukrainske sakralne mystetstvo: tradytsii, suchasnist, perspektyvy: materialy mizhnar. nauk. konf. (Lviv, Ukraine, May 4–5, 1993), edited by Emmanuyil Mysko, 95–101. Lviv: Svichado, 1994 | Павлик, Партеній. «Українське сакральне мистецтво – традиції, сучасність, перспективи». В Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи: матеріали міжнар. наук. конф. (Львів, 4-5 трав. 1993), за ред. Еммануїл Мисько, c. 95-101. Львів: Свічадо, 1994.

“Strila”. In Slovnyk symvoliv. Edited by Oleksandr Potapenko et al. Kyiv: Narodoznavstvo, 1997 | «Стріла». B Словник символів. За ред. Олександрa Потапенка та ін. Київ: Народознавство, 1997. Accessed October 11, 2020.studfile.net/preview/5252915/ page:18.

Sherman, Anna. “Novaya mifologiya Aleksandra Dubovika.” Antikvar, no. 7–8 (2016): 36–43 | Шерман, Анна. «Новая мифология Александра Дубовика». Антиквар, № 7-8 (2016): c. 36-43.

Shmelev, Konstantin. Retsepturnyy spravochnik dlya nachinayushchego vracha. 2nd ed. Saratov: Saratovskoye oblastnoye gosudarstvennoye izdatelstvo, 1942 | Шмелев, Константин. Рецептурный справочник для начинающего врача. Издание 2-е, исправленное и дополненное. Саратов: Саратовское областное государственное издательство, 1942.

Tolstykh, Tatiana. “Serial i nazvaniye bez spoylerov: kiyevskiy khudozhnik rasskazal sekrety svoyey vystavki | Сериал и название без спойлеров: киевский художник рассказал секреты своей выставки.” 44.ua, February 7, 2019. Accessed February 7, 2019. 44.ua/news/2298368/serial-i-nazvanie-bez-spojlerov-kievskij-hudoznik-rasskazal-sekrety-svoej-vystavki.

Opublikowane
2021-06-17
Dział
Artykuły