Contemporary Dance as Modernist Art

Słowa kluczowe: modernizm, sztuka, taniec; Clement Greenberg, George Balanchine, Vaclav Nijinsky, August Bournonville, Martha Graham, Trisha Brown

Abstrakt

Taniec współczesny jako sztuka modernistyczna

Taniec ma bardzo szerokie spektrum stylów i zastosowań. W tym artykule traktuję taniec jako rodzaj performansu artystycznego, który wykorzystuje ciało jako charakterystyczne medium. Skupiam się na tym, które gatunki taneczne najlepiej realizują ambicję traktowania ciała jako jego centralnego medium.

Moim głównym twierdzeniem jest, że taniec współczesny radykalnie odrywa się od innych form tańca i uwidacznia zwykłe ruchy. Pod tym względem twierdzę również, że tylko taniec współczesny jest w pełni modernistyczny, w pewnym sensie, w rozumieniu Clementa Greenberga, ukazuje specyficzną dla medium istotę tańca jako formy sztuki, robiąc to, co potrafi tylko taniec — odsłaniając ciało w ruchu. Oczywiście inne formy tańca, od klasycznego po współczesny, również wykorzystują ciało w swoich performansach; twierdzę jednak, że tylko taniec współczesny świadomie odwołuje się do ucieleśnionej natury tancerza w modernistycznym sensie. Jeśli medium artystyczne tańca — ciało w ruchu — ma nieodłączne walory estetyczne, to zadaniem estetyki tańca jest zapewnienie ram do wyjaśnienia elementów i ograniczeń tańca specyficznych dla medium.

Mój ogólny wywód składa się z dwóch etapów. Najpierw wyjaśniam pojęcie modernizmu. Następnie stwierdzam, że aby taniec był sztuką modernistyczną, musi uważać poruszające się ciało za sztukę samą w sobie. Aby wesprzeć ten pomysł, proponuję przegląd historii tańca, która pokazuje, że jego rozwój i rewolucje sukcesywnie udoskonalają ocenę samego ruchu ciała jako przedmiotu jego praktyki. Pokazuję, że ów rozwój kończy się tańcem współczesnym.

Bibliografia

Acocella, Joan. 2001. “The Lost Nijinsky: Is it possible to reconstruct a forgotten ballet?” The New Yorker, May 7.

Balanchine, George (choreography), Stravinsky, Igor (music). Agon, Part I and Part II. 1981.

Coton, A.V. 1975. Writings on Dance, 1939-68. London: Dance Books.

Gottlieb, Robert S. 2008. Reading Dance: A Gathering of Memoirs, Reportage, Criticism, Profiles, Interviews, and Some Uncategorizable Extras. New York: Pantheon Books.

Greenberg, Clement. 1961. Art and Culture: Critical Essays. Boston: Beacon Press.

Homans, Jennifer. 2010. Apollo’s Angels: A History of Ballet. New York: Random House.

Kozel, Suzan. 2007. Closer: Performance, Technology, Phenomenology. Cambridge, MA: The MIT Press.

Macaulay, Alastair. 2009.“When an Earthbound Lad Meets His Winged Sylph.” New York Times, June 16.

Macaulay, Alastair. 2007. “50 Years Ago, Modernism was given a name ‘Agon’.” New York Times, November 25.

Opublikowane
2021-03-30
Dział
Artykuły