Aesthetic Historism and the Aesthetics of Tidibe: Ritual, Performance, and Contested Perceptions of “Skin” in the Papuan Highlands

Słowa kluczowe: estetyka, historyzm, kosmologia, taniec, Fuyuge, Papua Nowa Gwinea

Abstrakt

Historyzm estetyczny i estetyka Tidibe: rytuał, performance i kontrolowane postrzeganie „skóry” w papuaskich górach

Artykuł skupia się na serii tańców wykonywanych w rytuale Fuyuge (Papua Nowa Gwinea), z których jeden prowokuje dyskusję na temat jego rodowej stosowności. Korzystam z tych przykładów, aby zbadać odrębność estetyki Fuyuge i rozumienia historii w porównaniu z estetyką zachodnią i zachodnim rozumieniem historycznym. Podczas gdy te drugie są geograficznie obszerne i relatywistyczne, te pierwsze wyobrażają sobie całą estetykę i formy historyczne jako wywodzące się ze świata Fuyuge.

Bibliografia

Auerbach, Erich. 1949. “Vico and aesthetic historism.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism 8, no. 2: 110–118.

Bateson, Gregory. 1958 [1936]. Naven: a survey of the problems suggested by a composite picture of the culture of a New Guinea tribe drawn from three points of view. Stanford: Stanford University Press.

Berger, John. 1990. Ways of seeing. London: BBC and Penguin Books.

Fastré, Paul, n.d. “Manners and customs of the Fuyuges” [unpublished manuscript translated by M. Flower, O.C.D. and E.Chariot, O.C.D., de Boismenu College, Boroko – translation of Mouers et coutumes Foujougheses, 1937–1939].

Gell, Alfred. 1998. Art and agency: an anthropological theory. Oxford: Oxford University Press.

Hirsch, Eric. 2021. Ancestral presence: cosmology and historical experience in the Papuan highlands. London: Routledge.

Niles, Don. 1998. “Papua New Guinea: an overview.” In International encyclopedia of dance, edited by Selma Jeanne Cohen, 76-78. New York: Oxford University Press.

O’Hanlon, Michael. 1989. Reading the skin: adornment, display and society among the Wahgi. London: British Museum.

Pagden, Anthony. 1986. The fall of natural man: the American Indian and the origins of comparative ethnology. Cambridge: Cambridge University Press.

Price, Sally. 1989. Primitive art in civilised places. Chicago: University of Chicago Press.

Sahlins, Marshall. 2013. “Difference.” Oceania 83, no. 3: 281–294.

Schieffelin, Edward L. 1976. The sorrow of the lonely and the burning of the dancers. New York, St. Martins Press.

Strathern, Marilyn. 1988. The gender of the gift: Problems with women and problems with society in Melanesia. Berkeley, CA: University of California Press.

Strathern, Marilyn. 1979. “The self in self-decoration.” Oceania 49, no. 4: 241–257.

Williamson, Robert W. 1912. The Mafulu mountain people of British New Guinea. London: Macmillan.

Opublikowane
2021-03-30
Dział
Artykuły