Aesthetics and the Arts of Engagement

  • Arnold Berleant Long Island University, USA
Słowa kluczowe: estetyczne zaangażowanie, pole estetyczne, percepcja estetyczna, innowacja

Abstrakt

Estetyka i sztuka zaangażowania

We wcześniejszym opracowaniu zasugerowałem, że badanie estetyki, zamiast wychodzić od podstawowych zasad, przyniosłoby większe korzyści przez zaznajomienie ze współczesnymi osiągnięciami w sztuce. W ciągu ostatnich dwóch stuleci przemiany społeczne, technologiczne i kulturowe wywarły wielki wpływ na sztukę i doznania estetyczne. Owe fundamentalne zmiany wymagały nowego opisu, który by je objaśniał i racjonalizował. Zaproponowałem zintegrowanie doświadczenia estetycznego z polem percepcyjnym, które łączy w sobie funkcje twórcze, aprecjacyjne, obiektywne i performatywne w tym, co nazwałem zaangażowaniem estetycznym. W ciągu ostatniego półwiecza trendy w sztuce i ich doświadczeniu coraz wyraźniej odchodziły od dyskretnych przedmiotów i bezinteresownej kontemplacji, realizując przejście do estetyki aktywnego zaangażowania artysty, apreciatora, przedmiotu i performera w doświadczalnej dziedzinie estetycznej.

Bibliografia

Berleant, Arnold. l964. “The Sensuous and the Sensual in Aesthetics.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 23, no. 2 (Winter): l85 l92. Reprinted in Re-thinking Aesthetics: Rogue Essays on Aesthetics and the Arts. Aldershot: Ashgate, 2004.

Berleant, Arnold. l969. “Surrogate Theories of Art.” Philosophy and Phenomenological Research, 30, no. 2 (December): l63 l83. http://dx.doi.org/10.1761.3/M6958P. Later included in The Aesthetic Field: A Phenomenology of Aesthetic Experience. Rochester, MN: Lisa Loucks Christenson Publishing. 2002.

Berleant, Arnold. l970a.“Aesthetics and the Contemporary Arts.” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 29, no 2 (Winter): l55 l68. Reprinted in: Arnold Berleant. Re-thinking Aesthetics: Rogue Essays on Aesthetics and the Arts. Farnham, UK & Burlington, VT: Ashgate, 2004.

Berleant, Arnold. l970b. The Aesthetic Field: A Phenomenology of Aesthetic Experience. Springfield, Ill.: C.C. Thomas.

Berleant, Arnold. 2004. Re-thinking Aesthetics: Rogue Essays on Aesthetics and the Arts. Farnham, UK & Burlington, VT: Ashgate.

Polish translation: Prze-myśleć estetykę. Niepokorne eseje o sztuce. Translated by Maria Korusiewicz and Tomasz Markiewka. Kraków: Universitas, 2007.

Berleant, Arnold. 2010. Sensibility and Sense: The Aesthetic Transformation of the Human World. Exeter: Imprint Academic. Ch. 9: “The Negative Aesthetics of Everyday Life”; Ch. 10: “Art, Terrorism, and the Negative Sublime.

Polish translation: Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka. Translated by Sebastian Stankiewicz. Kraków: Universitas, 2011.

Bourriaud, Nicholas. 2002. Relational Aesthetics. Translated by Simon Pleasance and Fronza Woods with Mathieu Copeland. Dijon: Les presses du réel.

Kant, Immanuel. Critique of Judgment (1790). South Bend: Infomotions, 2000, First Book: Analytic of the Beautiful.

Mandoki, Katya. 2007. Everyday Aesthetics: Prosaics, The Play of Culture and Social Identities. Aldershot: Ashgate.

Opublikowane
2021-03-30
Dział
Artykuły