Social Uses of Logic in Medieval and Modern Contexts

Słowa kluczowe: logika, antropologia, edukacja, testy inteligencji, krytyczne myślenie

Abstrakt

Społeczne użycie logiki w kontekstach średniowiecznych i nowoczesnych

W średniowieczu, zwłaszcza od XIII wieku, logika stanowiła dyscyplinę propedeutyczną dla wszelkich form szkolnictwa wyższego, a także osnowę sztuki prowadzenia „sporu” (disputatio), która była zarówno metodą naukową, jak i obowiązkową formą zdobywania stopni uniwersyteckich, co miało społeczną organizację i było kontrolowane przez instytucje edukacyjne. Logika została również niedawno uznana za naukę i technikę doskonalenia ludzkiego intelektu. W ten sposób uzyskała bezprecedensowe znaczenie antropologiczne, prowadząc jednocześnie do zepchnięcia całych grup społecznych, uważanych za pozbawione logiki, do rangi podrzędnych form człowieczeństwa. Średniowieczna logika reprezentowała dominującą kulturę argumentacyjną o silnym znaczeniu normatywnym.

Dzisiaj pozostał tylko normatywny wymiar logiki, ale w dużej mierze oderwany od jej podstaw teoretycznych i wartości edukacyjnej. Naszą epokę charakteryzuje zanik formalnego nauczania logiki i koniec praktyki sporu. Pojęcie inteligencji przeszło poważne ewolucje, podczas gdy praktyki intelektualne i naukowe nie są już zgodne ze sztywnym i zrytualizowanym wzorcem logicznym. Samo pojęcie logiki również uległo radykalnej zmianie wraz z rozdzieleniem logiki formalnej i tak zwanej logiki nieformalnej oraz zniknięciem idei logiki jako jednolitej normy, która pojawiła się wraz z wyłonieniem się nieredukowalnego pluralizmu logicznego. Społeczne zastosowania logiki są zasadniczo dyskryminujące, co można zaobserwować pośrednio w testach inteligencji i bezpośrednio w testach logicznych, zgodnie z programem selekcji opartym w dużej mierze na identyfikacji „rodzimych” umiejętności logicznych kandydatów. Troska jednak o edukację logiczną, ale pod inną nazwą, pojawiła się ponownie w XX wieku wraz z ruchem krytycznego myślenia. Refleksje i praktyki, do których ów ruch doprowadził, oferują interesujące podobieństwa ze średniowiecznym usytuowaniem logiki.

Badanie średniowiecznego usytuowania logiki pozwala wskazać nieodwracalne zmiany, prześledzić długotrwałe dziedzictwo i pobudzające podobieństwa, ale także zastanowić się nad współczesnymi zastosowaniami logiki z innej perspektywy. Historia zastosowań i wartości nadanych logice w czasie i przestrzeni pomaga pluralizować i uhistoryczniać logikę, zwłaszcza gdy jest używana jako narzędzie do oceny na podstawie logiki „uniwersalnej i naturalnej” stopnia racjonalności jednostek i grup, których zachowanie intelektualne nie pasuje do normy.

Bibliografia

Ahmed, Asad Q. “Logic in the Khayrābādī School of India: A Preliminary Exploration.” In Law and Tradition in Classical Islamic Thought, edited by Michael Cook, Najam Haider, Intisar Rabb, and Asma Sayeed, 227–243. New York: Palgrave Macmillan, 2013.

Ahmed, Asad Q. “Dars-I Nizami.” In Encyclopaedia of Islam III, edited by Kate Fleet, Gudrun Krämer, Denis Matringe, John Nawas, and Everett Rowson, consulted online July 2019, http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_ei3_COM_27350.

Albert the Great. De intellectu et intelligibilis. Opera Omnia IX, edited by Auguste Borgnet. Paris: Vives, 1890.

Albert the Great. De animalibus, edited by Hermann Stadler. Münster: Aschendorff, 1916-1920.

Albert the Great. De Quinque predicabilibus. Alberti Magni Opera Omnia 1,1, edited by Manuel Santos Noya. Cologne: Ascherdorff, 2004.

Albert the Great. De Sophisticis elenchis, Opera omnia II, edited by Auguste Borgnet. Paris: Vives, 1890.

Albert the Great. Summa theologiae. Opera omnia XXXIII, edited by Auguste Borgnet. Paris: Vives, 1895.

Atherton, Catherine. “Children Animals, Slaves and Grammar.” In Pedagogy and Power, Rhetorics of Classical Learning, edited by Yun Lee Too and Niall Livingston, 214–244. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Binet, Alfred, and Théodore Simon. “Méthodes nouvelles pour le diagnostic du niveau intellectual des anormaux.” L’Année psychologique 11 (1904), 1905: 191–244. DOI: https://doi.org/10.3406/psy.1904.3675.

Binet, Alfred, and Théodore Simon. Les Enfants anormaux. Paris: L’Harmattan, 1907.

Binet, Alfred, and Théodore Simon. “Le Développement de l’intelligence chez les enfants.” L’Année psychologique 14 (1907), 1908: 1–94.

Blanckaert, Claude. “Natural Logic, Anthropological Antilogies, and Savage Thought in the 19th Century.” in Logical Skills. Social-Historical Perspectives, edited by Julie Brumberg-Chaumont and Claude Rosental, 51–62. Logica Universalis. Basel: Springer, 2021.

Brumberg-Chaumont, Julie (ed.). L’Europe de la Logique. Les traditions aristotéliciennes médiévales et modernes en contextes. Studia Aristarum. Paris: Brepols, forthcoming.

Brumberg-Chaumont, Julie. À l’école de la logique. L’essor d’une norme intellectuelle, sociale et anthropologique au XIIIe siècle, Habilitation Thesis, École Pratique des Hautes Études, Paris, 2019.

Brumberg-Chaumont, Julie. “À l’Est (et au Far-Ouest) de la logique, rien de nouveau.” In The Territories of Philosophy in Modern Historiography, edited by Catherine König-Pralong, Mario Meliadò, and Zornitsa Radeva, 49-62. Bari/Turnhout: Brepols, 2019.

Brumberg-Chaumont, Julie. “The Rise of Logical Skills and the 13th Century Origins of the Logical Man.” In Logical Skills. Social-Historical Perspectives, edited by Julie Brumberg-Chaumont and Claude Rosental, 91–120. Logica Universalis. Basel, 2021).

Brumberg-Chaumont, Julie, and Claude Rosental (eds). Logical Skills. Social-Historical Perspectives. Logica Universalis. Basel: Springer, 2021.

Brumberg-Chaumont, Julie, and Claude Rosental. “Introduction.” In Logical Skills. Social-Historical Perspectives, edited by Julie Brumberg-Chaumont and Claude Rosental, 1–22. Logica Universalis. Basel: Springer, 2021).

Brumberg-Chaumont, Julie. “Les débuts de l’enseignement de la logique dans les studia dominicains et franciscains en Italie: une organisation précoce et innovante.” In Les savoirs dans les ordres mendiants (XIIIe-XVe s), edited by Joël Chandelier and Aurélien Robert, Roma: École Française de Rome Editions, forthcoming.

De Rijk, Lambertus Marie. “On the Genuine Text of Peter of Spain’s Summule Logicales II: Simon of Faversham (d.1306) as a Commentator of the Tracts I-V of the Summule.” Vivarium VI/2 (1968): 69–101.

Ennis, Robert H. “Critical Thinking Across the Curriculum.” In Virtues of Argumentation. Proceedings of the 10th International Conference of the Ontario Society for the Study of Argumentation (OSSA), 22-26 May 2013, edited by Dima Mohammed and Marcin Lewiński, 1-16. Windsor: Ontario Society for the Study of Argumentation (OSSA), 2013.

Gould, Stephen Jay, The Mismeasure of Man. Revised edition. New York: W.W. Norton, 1996.

Hitchcock, David. “Critical Thinking (2018 version).” Stanford Encyclopaedia of Philosophy, Fall 2020 Edition, ed. Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/fall2020/entries/critical-thinking/.

Hitchcock, David. “Seven Philosophical Conceptions of Critical Thinking: Themes, Variations, Implications.” In Critical Thinking and Reasoning: Theories, Development, Instructions and Assessment, edited by Daniel Fasko, Jr., and Frank Fair, 9–30. Leiden/Boston: Brill, 2020.

Hoffmann, Philippe. “Du danger de ne point parler. Un argument d’Elias.” In Affamés volontaires. Les monothéismes et le jeûne: austérités religieuses et privations alimentaires dans une perspective comparative, edited by Sylvio Hermann de Franceschi, Daniel-Odon Hurel, and Brigitte Tambrun-Krasker, 207–237. Limoges: Presses Universitaires de Limoges et du Limousin, 2020.

Hund, Wulf D., Charles W. Mills, and Silvia Sebastiani (eds). Simianization. Apes, Gender, Class and Race. Berlin/Münster/London/Wien/Zürich: LIT Verlag, 2016.

Hunt, Richard William. “The Introductions to the Artes in the Twelfth Century.” In The History of Grammar in the Middle Ages. Collected Papers, edited by Geoffrey L. Bursill-Hall, 117-144. Amsterdam: John Benjamins Publishing, 1980.

Kush, Martin. The Sociology of Philosophical knowledge, Dordrecht: Springer, 2000.

Lévy-Bruhl, Lucien. Les fonctions mentales dans les sociétés inférieures, Paris: Hachette, 1910.

Mackintosh, N.J., “History of Theories and Measurment of Intelligence.” In The Cambridge Handbook of Intelligence, edited by Robert J. Stenberg and Scott Barry Kaufman, 3–19. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

Marenbon, John. “The Latin Tradition of Logic to 1100.” In Handbook of the History of Logic, volume II: Mediaeval and Renaissance Logic, 1–63, edited by Dov M. Gabbay and John Woods, Amsterdam: North Holland, 2008.

Marenbon, John. “Pour une histoire sociale de la logique au haut Moyen Âge,” paper given at the symposium “L’Europe de la logique,” org. Alain de Libera, Antonella Romano, and Julie Brumberg-Chaumont, Collège de France, Paris, May 2018. https://www.academia.edu/38904388/Pour_une_histoire_sociale_de_la_logique_au_haut_moyen_%C3%A2ge.

Marenbon, John. “Histoire sociale de la logique,” paper given at the workshop “Social History of Logic in the Middle Ages,” org. John Marenbon and Julie Brumberg-Chaumont, Cambridge, March 2018. https://www.academia.edu/38904358/Histoire_sociale_de_la_logique_-_conference.

Martin, Olivier. La Mesure de l’esprit. Origines et développement de la psychométrie, 1900-1950. Paris: L’Harmattan, 1997.

Moatti, Claudia. The Birth of Critical Thinking in Republican Rome. Translated by Janet Lloyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Novikoff, Alex. The Medieval Culture of Disputation, Pedagogy Practice and Performance. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2013.

Paul, Richard W., and Linda Elder. The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts and Tools. 4th ed. Dillon Beach, CA: Foundation for Critical Thinking, 2006.

Peckhaus, Volker., “Case studies towards the establishment of a social history of logic.” History and Philosophy of Logic 7, issue 2 (1986): 185–186.

Peckhaus, Volker. “Language and Logic in German Post-Hegelian Philosophy.” The Baltic International Yearbook of Cognition, Logic and Communication, 4 (August 2009): 1–17.

Poucet, Bruno. Enseigner la philosophie, histoire d’une discipline scolaire (1860-1990). Paris: CNRS Éditions, 1999.

Pratt, Scott. “Decolonizing ‘Natural Logic’.” In Logical Skills. Social-Historical Perspectives, edited by Julie Brumberg-Chaumont and Claude Rosental, 23–50. Logica Universalis. Basel: Springer, 2021.

Robert Kilwardby. De ortu scientiarum, edited by Albert G. Judy, Toronto: University of Toronto, 1976.

Rosental, Claude. La Société de démonstration. Paris: Éditions du Croquant, 2019.

Rosental, Claude. “Referring to Logical Skills to Assess the Rationality of an Ethnic Group: The Zande Case in the History of the Social Sciences.” In Logical Skills. Social-Historical Perspectives, edited by Julie Brumberg-Chaumont and Claude Rosental, 63–74. Logica Universalis. Basel: Springer, 2021.

Sherry, David. “Formal Logic for Informal Logic.” Informal Logic 26, issue 2 (2008): 199–220.

Thijssen, Johannes M.M.H. “Reforging the Great Chain of Being: The Medieval Discussion of the Human Statues of ‘Pygmei’ and its Influence of Edward Tyson.” In Ape Man, Apeman: Changing Views since 1600, edited by Raymond Corbey and Bert Theunissen, 43–50. Leiden: Department of Prehistory of Leiden University, 1995.

Thijssen, Johannes M.M.H., “Between Apes and Angels: At the Borders of Human Nature.” In Envisioning Nature, Science and Religion, edited by James D. Proctor, 83-103. Dordrecht/Heidelberg/New-York/London: Templeton Press, 2009.

Weijers, Olga. “Les règles d’examen dans les universités médiévales.” In Philosophy and Learning. Universities in the Middle Ages, edited by Maarten J. F. M. Hoenen, Schneider, Jakob Hans Josef Schneider, and Georg Wieland, 201–223. Leiden/ New-York/Cologne: Brill, 1995.

Weijers, Olga. La ‘disputatio’ à la Faculté des arts de Paris (1200-1350 environ). Esquisse d’une typologie. Turnhout: Brepols, 1995.

Weijers, Olga. La ‘disputatio’ dans les Facultés des arts au Moyen Âge. Turnhout: Brepols, 2002.

Weijers, Olga. Queritur Utrum. Recherches sur la ‘disputatio’ dans les universités médiévales. Turnhout: Brepols, 2009.

Weijers, Olga. “Between Logic and Law: the loci logicales of the jurists.” In Olga Weijers. Études sur la Faculté des arts dans les universités médiévales, recueil d’articles, 399–409. Turnhout: Brepols, 2011.

Weijers, Olga. In the Search of Truth: A History of Disputation Techniques from Antiquity to Early Modern Times. Turnhout: Brepols, 2013.

Opublikowane
2021-02-26
Dział
Artykuły