Zjawisko „makdonaldyzacji” kultury w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Abstrakt
Artykuł analizuje orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące szeroko rozumianych ikon popkultury. Takie sprawy pojawiają się od kilku lat na wokandzie TSUE i dotyczą m.in. takich produktów, jak Coca-Cola, LEGO czy kostka Rubika. Artykuł stawia sobie za cel odpowiedź na pytanie, czy popkultura ze względu na swoją efemeryczność zasługuje na ochronę prawną i czy owa ochrona jest realna. Prezentowane orzeczenia są analizowane w świetle prawa Unii Europejskiej na szerokim tle wszechobecnej kultury masowej.
Bibliografia
Bauman, Zygmunt. Szkice z teorii kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017.
Kaliszewski, Andrzej. Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Warszawa: Poltext, 2012.
Kłoskowska, Antonina. Kultura masowa. Biblioteka Socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.
Kopaliński, Władysław. Słownik mitów i tradycji kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1987.
Kosińska, Anna Magdalena. Kulturalne prawa człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2014.
Kosińska, Anna Magdalena. Prawa kulturalne obywateli państw trzecich w prawie Unii Europejskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2018.
Sztobryn, Karolina. „O wzmożonej ochronie McZnaków”. Glosa – Prawo Gospodarcze w orzeczeniach i komentarzach” 2017, nr 3: 78.-87.
Warhol, Andy. The Philosophy of Andy Warhol: From A to B and Back Again. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1975.