Zjawisko „makdonaldyzacji” kultury w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Słowa kluczowe: acquis culturalis, kultura masowa, ochrona dóbr kultury, orzecznictwo TSUE, popkultura

Abstrakt

Artykuł analizuje orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące szeroko rozumianych ikon popkultury. Takie sprawy pojawiają się od kilku lat na wokandzie TSUE i dotyczą m.in. takich produktów, jak Coca-Cola, LEGO czy kostka Rubika. Artykuł stawia sobie za cel odpowiedź na pytanie, czy popkultura ze względu na swoją efemeryczność zasługuje na ochronę prawną i czy owa ochrona jest realna. Prezentowane orzeczenia są analizowane w świetle prawa Unii Europejskiej na szerokim tle wszechobecnej kultury masowej.

Bibliografia

Bauman, Zygmunt. Szkice z teorii kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017.

Kaliszewski, Andrzej. Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Warszawa: Poltext, 2012.

Kłoskowska, Antonina. Kultura masowa. Biblioteka Socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.

Kopaliński, Władysław. Słownik mitów i tradycji kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1987.

Kosińska, Anna Magdalena. Kulturalne prawa człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2014.

Kosińska, Anna Magdalena. Prawa kulturalne obywateli państw trzecich w prawie Unii Europejskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2018.

Sztobryn, Karolina. „O wzmożonej ochronie McZnaków”. Glosa – Prawo Gospodarcze w orzeczeniach i komentarzach” 2017, nr 3: 78.-87.

Warhol, Andy. The Philosophy of Andy Warhol: From A to B and Back Again. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1975.

Opublikowane
2020-12-15
Dział
Artykuły