Integracja i relacje międzykulturowe wczoraj i dzisiaj — filozofia migracji

Słowa kluczowe: integracja, migracje, inny, relacje międzykulturowe, tożsamość, wartości, Europa, proces socjalizacji

Abstrakt

W niniejszym artykule poruszony został problem integracji w kulturze europejskiej. Proces integracyjny stanowi ważny element każdej kultury. W kulturze europejskiej pojawił się on na samym początku, gdy kultura ta powstawała, i trwa przez cały czas jej rozwoju, choć przybiera różne formy w zależności od sytuacji społeczno-politycznej. Współczesna integracja nawiązuje do XVIII-wiecznego kształtowania się państw narodowych i konfrontacji z uniwersalnymi wartościami. Stosunek do innych kultur i tożsamość europejska odsyłają do takich wartości, jak wspólne dobro, wolność czy odpowiedzialność. Jak pokazuje filozofia XX-wieku, ważnym elementem stała się relacja między ja i innym, drugim. Wartości kształtują się między nami. Przez ten pryzmat możemy dostrzec problem migracji, której podstawą jest walka o prawa człowieka. Wokół tej walki powstaje tożsamość europejska. Relacje międzyludzkie ukazują znaczenie i sens migracji, która inspiruje Europę do pogłębionej integracji.

Bibliografia

Audisio, Giuseppe, i Albert Chiara. Twórcy zjednoczonej Europy Robert Schuman, Konrad Adenauer, Alcide de Gasperi. Przeł. Paweł Borkowski. Warszawa: Instytut Wydawniczt PAX, 2007.

Derrida, Jacques. Step of hospitality/no hospitality. W: Of hospitality: Anne Defourmantelle invites Jacques Derrida to respond. Przeł. Rachel Bowlby. Stanford: Stanford University Press 2000. Dostęp 31.07.2020. http://users.clas.ufl.edu/burt/shipwreck/derridahospitality.pdf

Dilthey, Wilhelm. Einleitung in die Geisteswissenschaften. Versuch einer Grundlegung für das Studium der Gesellschaft und der Geschichte. T. 1. Lepizig: Verlag Duncker und Humboldt, 1883.

Forst, Rainer. Toleranz im Konflikt. Geschichte, Gehalt und Gegenwart eines umstrittenen Begriffs. Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft. Berlin: Suhrkamp, 2003.

Fukuyama, Francis. Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Przeł. Anna i Leszek Śliwa. Warszawa, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.

Fukuyama, Francis. Wielki Wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego. Przeł. Hanna Komorowska i Krzysztof Dorosz. Warszawa: Politeja, 2000.

Guarini, Guarino. Żywot Platona. Przeł. Tomasz Płóciennik. W: Humanistyczne żywoty filozofów starożytnych, red. Włodzimierz Olszaniec i Krzysztof Rzepkowski, 195-278. Seria: Biblioteka Renesansowa 1. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.

Girard, René. Kozioł ofiarny. Przeł. Mirosława Goszczyńska. Seria: Człowiek i jego cywilizacja. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1987.

Heidegger, Martin. Sein und Zeit, red. Friedrich-Wilhelm Herrmann i Vittorio Klostermann. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 1993.

Heidegger, Martin. Bycie i czas. Przeł. Bogdan Baran. Seria: Biblioteka Współczesnych Filozofów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.

Houellebecq, Michel. Serotonina. Przeł. Beata Geppert. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2019.

Houellebecq, Michel. Uległość. Przeł. Beata Geppert. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2020.

Jaeger, Werner. Teologia wczesnych filozofów greckich. Przeł. Jerzy Wocial. Kraków: Homini, 2007.

Knowles, M. David, i Dmitri Obolensky. Historia Kościoła. T. 2. Przeł. Ryszard Turzyński. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1988.

Lauden, Rachel. Cusine and Empire. Cooking in World History: Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 2014.

Lévinas, Emmanuel. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności. Przeł. Małgorzata Kowalska. Seria: Biblioteka Współczesnych Filozofów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.

Marciniak, Katarzyna. Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem. Warszawa, Bielsko: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2010.

Scheler, Max. Der Formalismus in der Ethik und die materiale Wertethik. Neuer versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus. Bern, München: Francke Verlag, 1966.

Scheler, Max. Istota i forma sympatii. Przeł. Adam Węgrzecki. Warszawa: PWN, 1986.

Schuman, Robert. Dla Europy. Przeł. Magdalena Krzeptowska. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2009.

Słownik grecko-polski, red. Zofia Abramowiczówna. T. III. Warszawa: PWN, 1962.

Słownik łacińsko-polski, red. Józef Korpanty. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001; T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Spengler, Oswald. Zmierzch zachodu. Zarys morfologii historii uniwersalnej. Przeł. Józef Marzęcki. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2001.

Święcicka, Krystyna. Husserl, Warszawa: Wiedza Powszechna, 1993.

Talmon, Jacob Leib. „O demokracji totalitarnej”. Znak 1992, nr 2 (443): 67–80.

Tischner, Józef. Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak, 1998.

Tischner, Józef. Filozofia dramatu. Paris: Editions du dialogue. Société d’éditions internationales, 1990.

Urs von Balthasar, Hans. Chwała. Estetyka teologiczna. 2 Modele teologiczne. Cz. 2: Od Dantego do Peguya. Przeł. Jerzy Zakrzewski i Ewa Marszał. Kraków: Wydawnictwo WAM. 2009.

Wojtyła, Karol. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: TN KUL, 1994.

Opublikowane
2020-10-21
Dział
Artykuły