Emocje jako element struktury przekazu samorządu lokalnego w serwisie Facebook.com. Studium przypadku oficjalnego profilu Miasta Stołecznego Warszawy

Słowa kluczowe: samorząd lokalny; emocje w serwisie społecznościowym, struktura przekazu, reakcje użytkowników, Facebook.com

Abstrakt

Serwisy społecznościowe są coraz istotniejszym narzędziem komunikacji instytucji publicznych. Samorządy lokalne (władze gmin — miast) tworzą oficjalne profile społecznościowe, aby docierać nie tylko do swoich mieszkańców, ale także do turystów, inwestorów. Publikują treści o zróżnicowanym charakterze i zawartości. Z badań autora wynika, że przekaz ten można kategoryzować. Każdy rodzaj treści niesie ze sobą nie tylko porcję informacji, ale niektóre kategorie postów zawierają elementy, które mają za zadanie wzbudzać emocje i zarazem zaangażowanie użytkowników samorządowego profilu. Taki przekaz może zwiększać zasięg publikacji. Autor prezentuje wyniki swoich badań, wskazujących na preferowanie przez samorząd treści mogących inicjować wzmożoną, emocjonalną interakcję użytkowników serwisu Facebook.com. Studium przypadku (oficjalnego profilu Miasta Stołecznego Warszawy) stanowi próbę wskazania tych elementów struktury przekazu (postów), które mogą wzbudzać poruszenie wyrażane online w postaci „lajków”, komentarzy lub „szerowania”.

Bibliografia

Bazarova, Natalya, Yoon Choi, Victoria Schwanda Sosik, Dan Cosley, & Janis Whitlock. „Social Sharing of Emotions on Facebook”. CSCW ’15: Proceedings of the 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing, February 2015, 154–164. DOI: https://doi.org/10.1145/2675133.2675297.

Boyd, Danah M., & Nicole B. Ellison. „Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship”. Journal of Computer — Mediated Communication, 13, Issue 1 (October 2007): 210–230. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.

Booth, Robert. „Facebook reveals news feed experiment to control emotions”. The Guardian. Dostęp 12.12.2019. https://www.theguardian.com/technology/2014/jun/29/facebook-users-emotions-news-feeds.

„Cambridge Analytica”. Forbes. Dostęp 12.12.2019. https://www.forbes.pl/cambridge-analytica.

Chabrzyk, Agnieszka, & Julia Kałużyńska, Przemysław Rosa, Andrzej Suhov, & Monika Turek. „Facebook”, Przewodnik po social media w Polsce 2019/2020, iab Polska 2019, 6. Dostęp 01.01.2020. https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/01/IAB-Przewodnik-po-Social-Media-w-Polsce-2019-2020.pdf.

Cohen, Elizabeth, & Alexander Lancaster. „Individual differences in in‐person and social media television coviewing: The role of emotional contagion, need to belong, and coviewing orientation”. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(8) (2014): 512–518. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2013.0484

„Emotikon”, Wielki słownik języka polskiego. Dostęp 12.12.2019. https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=57204&ind=0&w_szukaj=emotikon.

„Definition of emoji”. Słownik Merriam-Webster. Dostęp 12.12.2019. https://www.merriam-webster.com/dictionary/emoji.

Harding, Jenifer, & E. Deidre Pribram (red. Emotions: A cultural studies reader. London: Routledge, 2009.

„Hasztag”. Wielki słownik języka polskiego. Dostęp: 12.12.2019. https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=86506&ind=0 &w_szukaj=hasztag+.

Hocking, John E., Duane G. Margreiter, & Cal Hylton. „Intra‐audience effects: A field test”. Human Communication Research, 3(3) 1977, 243–249. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00522.x.

Kemper, Theodore D. „How Many Emotions Are There? Wedding the Social and the Autonomic Components”. American Journal of Sociology 93, no. 2 (1987): 263–289.

Kowalik, Krzysztof. „Dialog, monolog, interakcja? Portal społecznościowy jako kanał komunikowania online samorządu gminnego. Studium przypadku miasta Kielce”. Naukowy Przegląd Dziennikarski nr 3 (78) (2018): 7–25.

Kowalik, Krzysztof. „‘Dystrybucja emocji’ jako forma komunikacji samorządów lokalnych w serwisie Facebook.com. Próba kategoryzacji przekazu w kontekście public relations”. Studia Medioznawcze 3 (74) (2018): 51-63. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2018.3.54.

Kowalik, Krzysztof. „Media online samorządów lokalnych — nowa struktura w systemie medialnym. Próba ujęcia in statu nascendi”. Zeszyty Prasoznawcze 61, nr 3 (235) (2018): 429–448.

Kowalik, Krzysztof. „Obowiązki informacyjne samorządu lokalnego w epoce mediów społecznościowych oraz trendy w implementacji w serwisach WWW kanałów dystrybucji informacji. Studium przypadku gmin świętokrzyskich”. Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy nr 10 (21) (2018): 119–135.

Kowalik, Krzysztof. „Serwisy społecznościowe w komunikacji samorządów lokalnych. Studium przypadku”. Naukowy Przegląd Dziennikarski nr 4 (24) (2017): 113-129.

Kowalik, Krzysztof. „Use of Information and Communication Technologies in Official Websites of Gminas. Are the Polish Rural and Rural-Urban Local Governments Prepared to Communicate with the Younger Generation — Digital Natives, Generation Y?”. Public Administration Issues no. 5, 2019: 140–154. DOI: https://doi.org/10.17323/1999-5431-2019-0-5-140-154.

Kramer, Adam D.I., Jamie E. Guillory, & Jeffrey T. Hancock. „Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks”. PNAS 111 (24) (June 17, 2014): 8788-8790. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1320040111.

Krämer, Nicole C., German Neubaum, & Sabrina C.A. Eimler. „Brief History of (Social) Cyberspace”. W: Cyberemotions. Collective Emotions in Cyberspace, red. Janusz A. Hołyst, 11-35. Switzerland: Springer, Cham, 2017. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-43639-5.

Krippendorf, Klaus. Content analysis an introduction to its methodology, 18-21. Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE, 2004.

Lin, Ruoyun, & Sonja Utz. „The emotional responses of browsing Facebook: Happiness, envy, and the role of tie strength”. Computers in Human Behavior 52 (November 2015): 29–38. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.04.064.

Matz, Sandra, Michal Kosinski, Gideon Nave, & David J. Stillwell. „Psychological targeting as an effective approach to digital mass persuasion”. PNAS 114 (48) (November 28, 2017): 12714-12719. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas.1710966114.

McQuail, Denis. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Meyrowitz, Joshua. „Medium theory”. W: The Sage handbook of media processes and effects, red. Robin L. Nabi & Mary Beth Oliver, 517–530. Los Angeles: Sage, 2009.

O’Reilly, Tim. „What is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Sotware”. O’Reilly.com. Dostęp 12.11.2019. http://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1.

„Polski internet w grudniu 2019”. Polskie Badania Internetu. Dostęp: 12.01.2020. http://pbi.org.pl/badanie-gemius-pbi/polski-internet-w-grudniu-2019/.

Porębski, Mieczysław. Ikonosfera, 144-145. Warszawa: PIW, 1972.

Post informacyjny [zrzut ekranowy, gdyż post został usunięty z profilu samorządu]. Dostęp: 29.09.2019. https://drive.google.com/file/d/1pDCRgO2zsDR9wwdo0Z3zsPLtWxl4byaC/view?usp=sharing

Post partycypacyjny. Dostęp 27.09.2019. https://www.facebook.com/warszawa/videos/241861060074222/

Post prowokujący. Dostęp 28.09.2019. https://www.facebook.com/warszawa/photos/p.10156742823501270/10156742823501270/?type=1&opaqueCursor=AbqQK_QHMcVFcEDGkvWv0OonIJPGc2kheBZ2kcZBu92kaW1tp2AlVIweHEGqfEYW-HCY7Is46tzJ6z-loim_brusa3x_r02yJ88oYP78j54r_GQycEtLRm9JwyYz4CdDUALeAn26Kl1KGX3zoH5vvwf6amO1ik3Ht6wMlQGOpAaDbka3zfadRLtAQWbGUyEFxhi53s5Fg8mVcicZK1Grz8njOzq5Ty-hLUkUHLTEGFJ2o-SmrwAf-y_e8qth02715wyI6MYvH8wInE1BK4YkytvvBeualpnr8IdKHzHrmx7XODJsYmlT0w2c4VibgHmiYG6S0g6eHeuY7IsjOf8XHKHwSBC6VO7yTA28GgtqEhKiziFAaDmazfm2OXuijtrkasOaPZRz3X615ixRSMcbAxYR1cE_iXOL28rwkf_gVrPZl-1p98JFAJ_RIBX-GLgeamCFaqeBPqUwALa8YpIPPoV4PsXh_evHKq92T8TEN1wUAw.

Post zaproszenie. Dostęp 28.09.2019. https://www.facebook.com/warszawa/videos/403878567170924/

Rimé, Bernard. The Social Sharing of Emotion in Interpersonal and in Collective Situations Cyberspace. W: Cyberemotions. Collective Emotions in Cyberspace, red. Janusz A. Hołyst, 53-69. Switzerland: Springer, Cham, 2017. DOI: 10.1007/978-3-319-43639-5

„Samorząd terytorialny w Polsce”. administracja.mswia.gov.pl. Dostęp 12.01.2010. http://admi nistracja.mswia.gov.pl/adm/baza-jst/843,Samorzad-terytorialny-w-Polsce.html.

Silverman, David. Interpretacja danych ilościowych. Przełożyły Małgorzata Głowacka-Grajper & Joanna Ostrowska, 59–62. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2008.

Smith, Kenneth L., Sandra Moriarty, Keith Kenney, & Gretchen Barbatsis. Handbook of visual communication. Theory, methods, and media. New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2005.

Vincent, Jane, & Leopoldina Fortunati (red.). Electronic emotion: the mediation of emotion via information and communication technologie. Oxford: Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2009.

Opublikowane
2020-06-23
Dział
Artykuły