International Conditions for Following Fashion: On the Example of Poland, Canada, And India

  • Błażej Dyczewski Maria Curie-Sklodowska University in Lublin, Faculty of Philosophy and Sociology
  • Małgorzata Koszewska Lodz University of Technology, Faculty of Management and Production
  • Osmud Rahman Ryerson University, Faculty of Communication & Design
  • Devender Kharb World University of Design
Keywords: following fashion; engagement with fashion; interest in fashion

Abstract

Dynamic changes in modern social life force people to make unremitting choices from the range of choices for consumer choices. One of these choices refers to the clothing, which how­ever remains in the sphere of autonomous individual choice, it is partly influenced by cultural and international conditions.

The article attempts to describe and compare consumer attitudes towards fashion in three countries with different cultures, levels of economic development and approaches to environmental and social issues: India, Canada, and Poland. Empirical data were collected using the quantitative method using the online survey questionnaire (CAWI).

It seems likely that respondents show moderate interest in the latest fashion trends and knowledge of names of designers; they rarely see the latest fashion trends, although they consider themselves to be following fashion trends. In addition, respondents do little to engage in bold fashion activities. There are significant statistical differences between individual nationalities.

References

Brzozowski, Piotr. Wzorcowa hierarchia wartości. Polska, europejska czy uniwersalna? Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2007.

Dyczewski, Leon. „Wartości kulturowe ważne dla polskiej tożsamości”. W: Leon Dyczewski i Dariusz Wadowski (red.). Tożsamość Polska w odmiennych kontekstach, 149–179. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2009.

Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. Alina Sulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.

Giddens, Anthony. Nowoczesność i tożsamość. Przeł. Alina Sulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Jacyno, Małgorzata. „Style życia”. W: Anna Giza i Małgorzata Sikorska (red.). Współczesne społeczeństwo polskie, 271–312. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Jarecka, Urszula. „Style życia w kontekście kultury wizerunku”. W: Aldona Jawłowska, Wojciech Pawlik i Barbara Fatyga (red.). Style życia, wartości, obyczaje. Stare tematy, nowe spojrzenia, 25–48. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.

Jastrzębska-Golonka, Danuta. „Ideologia wpisana w modę, czyli metody socjalistycznych władz na implementowanie nowej ideologii poprzez ‘politykę odzieżową’ (na przykładzie wybranych państw środkowoeuropejskich i Związku Sowieckiego)”. Dzieje Najnowsze 2018, nr 1: 123–148. http://dx.doi.org/10.12775/DN.2018.1.06.

PovcalNet, „Regional aggregation using 2011 PPP and $1.9/day poverty line”, The World Bank, 2018, dostęp 10.08.2018, http://iresearch.worldbank.org/PovcalNet/povDuplicateWB.aspx.

Siciński, Andrzej. Styl życia kultura wybór. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2002.

Śliz, Anna, i Marek S. Szczepański, „Tożsamość i świat wielokulturowy”. W: Leon Dyczewski i Krzysztof Jurek, Tożsamość w wielokulturowym kontekście, 82–98. Lublin, Warszawa: Wydawnictwo KUL, Centrum Europejskie Natolin, 2013.

Więckiewicz, Bogdan. „Konsumpcjonizm jako nowy styl życia współczesnego społeczeństwa polskiego”. W: Jadwiga Daszykowska i Mirosław Rewera (red.). Przemiany wartości i stylów życia w ponowoczesności, 178–186. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK, 2010.

Zajączkowski, Jakub. „Rola i znaczenie mediów w kształtowaniu modelu demokracji w Indiach”. Global Media Journal-Polish Edition 2010, nr 1 (6): 17–33.

Published
2020-01-03
Section
Articles