Political Image of the Nanjing Massacre in the Mirror Of The People’s Republic of China: The Flowers of War by Zhang Yimou

  • Joanna Nawrotkiewicz University of Warsaw
Keywords: Nanking massacre; Chinese cinematography; war movies

Abstract

This article analyses the way the Nanjing massacre is pictured in The Flowers of War, a movie directed by Zhang Yimou as well as the way this historical event is used in contemporary Chinese official narrative. It attempts to situate Nanjing massacre in a political context, arguing that the movie is used as a form of a propaganda tool by People’s Republic of China. The author introduces the events of the Nanjing massacre and the controversy surrounding the incident, taking into account the historical and contemporary Sino-Japanese relationship, and also follows the previous character of Zhang’s work and contrasts it with his contemporary, almost supportive attitude towards Communist Party of China. The article describes the movie reception in China, Japan and around the world, and places The Flowers of War against other movies on the subject of the Nanjing massacre.

References

Armstrong, Paul. „Fury over Japanese politician’s Nanjing Massacre denial”. CNN. Dostęp 22.09.2018. https://edition.cnn.com/2012/02/23/world/asia/china-nanjing-row/index.html.

Barboza, David. „Gritty Renegade Now Directs China’s Close-Up”, The New York Times, 2008. Dostęp 22.09.2018. https://www.nytimes.com/2008/08/08/sports/olympics/08guru.html

„Beijing and the Olympics: By the numbers”. CBC, 2008. Dostęp 22.09.2018. https://www.cbc.ca/news/world/beijing-and-the-olympics-by-the-numbers-1.725747

Berry, Michael. A History of Pain: Trauma in Modern Chinese Literature and Film. New York, Chichester: Columbia University Press, 2008), 130.

Billig, Michael. Banalny nacjonalizm. Przełożył Maciej Sekerdej. Kraków: Wydawnictwo ZNAK, 2008.

Cardullo, Bert. „Beyond the Fifth Generation: An interview with Zhang Yimou”. W idem. Out of Asia: The films of Akira Kurosawa, Satyajit Ray, Abbas Kiarostami and Zhang Yimou. Essays and Interviews. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2008.

Chang, Iris. I’m sorry?, rozmowę przeprowadziła Elizabeth Farnsworth. PBS NewsHour, 1998. Dostęp 22.09.2018. http://www.pbs.org/newshour/bb/asia/july-dec98/china_12-1.html.

Chang, Iris. The rape of Nanking. The forgotten holocaust of World War II. New York: Basic Books, 1998.

Cook, Haruko Taya, i Theodore F. Cook. Japan at War. An Oral History. New York: New Press, 1992.

Christensen, Terry, i Peter J. Haas, Projecting politics. Political messages in American films. New York: M.E. Sharpe, 2005.

Da, Zong. „张艺谋的父亲母亲及家族历史”, 2008, ifeng. Dostęp 22.09.2018. http://news.ifeng.com/history/1/renwu/200810/1005_2665_816102.shtml

Douban dianying. Dostęp: 22.09.2018, https://movie.douban.com/subject/3649049/.

Ebert, Roger. „Flowers of war”. Roger Ebert.com. Dostęp 22.09.2018. https://www.rogerebert.com/reviews/flowers-of-war-2012.

Ebert, Roger. „Raise the red lantern”, 1992. Roger Ebert.com. Dostęp 22.09.2018. https://www. roger ebert.com/reviews/raise-the-red-lantern-1992.

Ebert, Roger, „To Live”, 1994. Roger Ebert.com. Dostęp: 22.09.2018. https://www.rogerebert.com/reviews/to-live-1994

Gianos, Philip L. Politics and Politicians in American Film. Westport: Greenwood Publishing Group, 1999.

„Governor of Japan broadcaster NHK denies Nanjing massacre”. BBC. Dostęp 22.09.2018. http://www.bbc.com/news/world-asia-26029614.

Hale, Mike. „A Shady American in the Nanjing Massacre”. The New York Times, 2011. Dostęp 22. 09.2018, https://www.nytimes.com/2011/12/21/movies/flowers-of-war-zhang-yimou-on-nanjing- massacre-review.html?smid=tw-nytimesmovies&seid=auto.

Helman, Alicja. Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2010.

Hongo, Jun. „Nagoya mayor won’t budge on Nanjing remark”. The Japan Times, News. Dostęp 22.09.2018. https://www.japantimes.co.jp/news/2012/02/23/news/nagoya-mayor-wont-budge-on-nanjing- remark/#.WvWmEGiFPIU.

Ianaga, Sabur. Japan’s Last War. World War II and the Japanese, 1931–1945. Canberra: Australian National University Press, 1979.

Jakimczyk, Jarosław. Najweselszy barak w obozie. Tajna policja komunistyczna jako krytyk artystyczny i kurator sztuki w PRL. Warszawa: Akces, 2015.

„Japanese statement protesting UNESCO registration of Nanjing Massacre docs backfires”. The Mainichi, Canada ALPHA. Dostęp 22.09.2018, http://www.alpha-canada.org/historical-issues/japanese-statement-protesting-unesco-registration-of-nanjing-massacre-docs-backfires.

„Jin líng shí san chai (2012)”. The Numbers. Dostęp 22.09.2018, https://www.the-numbers.com/movie/Jin-ling-shi-san-chai#tab=summary.

Kasahara, Tokushi. „Reconciling Narratives of the Nanjing Massacre in Japanese and Chinese Textbooks”. United States Institute of Peace. Dostęp 22.09.2018. https://www.usip.org/sites/default/files/file/kasahara.pdf.

Kenez, Peter. The Birth of Propaganda State. Soviet Methods of Mass Mobilization, 1917-1929. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.

Kinney, Damien. „Rediscovering a massacre: The filmic legacy of Iris Chang’s The Rape of Nanking”. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 26 (2012), No. 1: 12.

Klimecki, Michał. Pekin-Szanghaj-Nankin 1937-1945. Warszawa: Bellona, 2008.

Loska, Kazimierz. „Filmowe obrazy rzezi nankińskiej”. Kwartalnik Filmowy 2017, nr 97-98: 169–180.

„Kwiaty wojny (2011)”. IMDb. Dostęp 22.09.2018. https://www.imdb.com/title/tt1410063/.

Malcolm, Derek. „Zhang Yimou: Raise the Red Lantern”. The Guardian, 2000. Dostęp 22. 09.2018. https://www.theguardian.com/world/2000/mar/30/derekmalcolmscenturyoffilm.china7

McClintock, Pamela. „An Auteur + This Actor = Game Change”. Hollywood Reporter, 2011. Dostęp 22.09.2018. https://www.hollywoodreporter.com/news/dark-knight-christian-bale-zhang-yimou-china-flowers-war-267220.

McClintock, Pamela. „Box Office Report: Christian Bale’s ‘Flowers of War’ Already Top-Grossing Chinese Film of 2011”. Hollywood Reporter, 2011. Dostęp 22.09.2018. https://www. hollywoodreporter.com/news/christian-bale-flowers-of-war-dark-knight-china-box-office-277004.

Mierzejewski, Dominik. „Adaptacje koncepcji soft power w zakresie retorycznego oddziaływania dyplomacji Chińskiej Republiki Ludowej”. W Aleksandra Jarczewska i Jakub Zajączkowski (red.). Region Azji i Pacyfiku w latach 1985-2015, 108.. Warszawa: Scholar, 2016.

Mtime, dostęp: 22.09.2018. http://movie.mtime.com/118999/.

Murayama, Tomiichi. „Statement by Prime Minister Tomiichi Murayama ‘On the occasion of the 50th anniversary of the war’s end’” (15 August 1995). Ministy of Foreign Affairs of Japan. Dostęp 22.09.2018. https://www.mofa.go.jp/announce/press/pm/murayama/9508.html.

Musseto, V.A. „The wilted spoils of ‘War’”, New York Post, 2011. Dostęp 22.09.2018. https://nypost.com/2011/12/21/the-wilted-spoils-of-war/.

Nishiyama, George. „Japan ruling MPs call Nanjing massacre fabrication”. Alertnet. Dostęp 22.09.2018. http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/T214128.htm

Pollard, Lawrence. „The story behind Chinese war epic The Flowers of War”. BBC News, 2012. Dostęp 22.09.2018. http://www.bbc.com/news/world-asia-china-16638897.

Pugliese, Joe. „‘Dark Knight’s’ Christian Bale on Why He’s Starring Next in a $100 Million Chinese Movie”. Hollywood Reporter, 2011. Dostęp 22.09.2018, https://www.hollywoodreporter.com/news/dark-knight-christian-bale-batman-flowers-war-zhang-yimou-267588.

„Ten Things to Know about Working in Film in China”. American Film Market, 2016. Dostęp 22.09.2018. https://americanfilmmarket.com/working-in-film-in-china/.

„The Flowers of War”. Bomb Report. Dostęp 22.09.2018. https://bombreport.com/yearly-breakdowns/2012-2/the-flowers-of-war/.

„The Flowers of War”. Box Office Mojo. Dostęp 22.09.2018. https://www.boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=flowersofwar.htm.

Tunzelmann, Alex von. „The Flowers of War fails to bloom for Chinese film industry”. The Guardian, 2012. Dostęp 22.09.2018, https://www.theguardian.com/film/2012/aug/02/flowers-of-war-chinese-film.

Wardęga, Joanna. Chiński nacjonalizm. Rekonstruowanie narodu w Chińskiej Republice Ludowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Wardęga. Joanna. „Wykorzystanie dyskursu historycznego w chińsko-japońskiej konkurencji o przywództwo w Azji Wschodniej — perspektywa chińska”. W eadem (red.). Współczesne Chiny w kontekście stosunków międzynarodowych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Wojtasik, Lesław. Propaganda wizualna. Warszawa: Książka i Wiedza, 1987.

Xiao, Ying. China in the Mix: Cinema, Sound, and Popular Culture in the Age of Globalization, Jackson: University of Mississippi, 2017.

Yaito, Akio. „ネットは反日のあらし”, Sankei Shimbun, 2012, dostęp 22. 09.2018, http://sankei.jp.msn.com/world/news/120109/chn12010907000000-n1.htm.

Yin, James, i Shi Young. The Rape of Nanking. An Undeniable History in Photographs. Chicago, San Francisco: Triumph Books, 1997.

Yoshida, Takashi. „A battle over history: The Nanjing Massacre in Japan”. W Joshua A. Fogel (red.). The Nanjing Massacre in History and Historiography, 70–132. London: University of California Press, 2000.

Zhang, Xudong. Chinese modernism in the Era of Reforms. Cultural fever, Avant-garde Fiction and the New Chinese Cinema. Durham, London: Duke University Press, 1997.

Zhen, Ni. Memoirs from the Beijing Film Academy: The Genesis of China’s Fifth Generation. Przeł. Chris Berry. Durham: Duke University Press, 2002.

Published
2020-01-03
Section
Articles