The Visual Culture of Wearable Technology
Abstract
The aim of the paper was an attempt to describe wearable technology as a symptom of visual culture (iconosphere, sociosphere, view regimes and beholding) in different types of society (in the society of icons, of the spectacle, of auto-presentation, of design and of peeping). In conformity with the idea of visual return, the subject of the research were both the images filling social life, as well as potential images which may be observed, not necessarily in a material way, transcribed, for example, in the form of a numerical image. In the research process the thesis was accepted that, in accordance with the William Ogburn’s hypothesis of cultural delay, the social-cultural practices creating the visual culture of wearable technology, do not keep pace with changes in the sphere of technology. The thesis was confirmed. The historical and analytical-descriptive methods were applied in the paper. The article has a theoretical character.
References
„About CuteCircuit”. CuteCircuit. Dostęp 24.07.2018. http://cutecircuit.com/.
Ascott, Roy. „Behaviour Tables and Futuribles”. W: Kristine Stiles, Peter H. Selz (eds.). Theories and Documents of Contemporary Art: A Sourcebook of Artists’ Writings, 489-491. Los Angeles, London: University of California Press, 1996.
Baudrillard, Jean. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2006.
Bauman, Zygmunt. Konsumenci w społeczeństwie konsumentów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2007.
Bednarek, Adam. „Inteligentna odzież. W czym będziemy chodzić w przyszłości?”. WP gadżetomania. Dostęp 08.07.2018. https://gadzetomania.pl/58074,inteligentna-odziez.
Biblioteka Narodowa, Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku, Warszawa 2018. Dostęp 15.07.2018. https://www.bn.org.pl/w-bibliotece/3413-38%25-polakow-czyta-ksiazki.html.
Bień, Janusz. „Komputer ubieralny? ubierany?”. Słownik Języka Polskiego. Dostęp 05.07.2018. https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/komputer-ubieralny-ubierany-ubraniowy;2714.html.
Bruno, Tom. Wearable Technology. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2015.
Castells, Manuel. Społeczeństwo sieci. Tłum. Mirosława Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.
Dave. Parth. „Privacy and Security in an Age of Wearable Devices”. Wearable Devices. Dostęp 25.07.2018. http://www.wearabledevices.com/2016/01/06/privacy-security-age-wearable-devices/.
Debord, Guy. Społeczeństwo spektaklu. Tłum. Anka Ptaszkowska i Leszek Brogowski. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 1998.
„Does the Bluetooth dress signal the future of fashion”. Dostęp 08.07.2018. https://joysingh93.wordpress.com/.
Domański, Tomasz. „Tak wygląda nowa generacja Google Glass. I tym razem to nie jest już eksperyment”. SPIDER’S WEB. Dostęp 28.08.2018. https://www.spidersweb.pl/2017/07/google-glass-enterprise-edition-premiera.html.
Free, Alan, Przyszłość wearable technology. SPIDER’S WEB. Dostęp 08.07.2018, http://www.spidersweb.pl/2014/06/przyszlosc-wearable-technology.html.
Gruchoła, Małgorzata, „Aspekty konsumpcyjne w zachowaniach użytkowników ubieralnej technologii”. Rozprawy Społeczne 11 (2017), nr 1: 16–24.
Gruchoła, Małgorzata. „Pokolenie Alpha — nowy wymiar tożsamości?”. Rozprawy Społeczne 10 (2016), nr 3: 5-13.
Juszczyk, Stanisław. Człowiek w świecie elektronicznych mediów — szanse i zagrożenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
Kodeks cywilny. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Dz. U. 1964, Nr 16, poz. 93 ze zm.
Kodeks karny. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 88, poz. 553 ze zm.
Kodeks wykroczeń. Ustawa z dnia 20 maja 1971 r., Dz. U. 1971, Nr 109, poz. 756.
Kokot, Wincenty, i Paweł Kolenda. „Czym jest Internet Rzeczy”. W: Paweł Kolenda (red,). Internet Rzeczy w Polsce, 8–11. Warszawa: IAB Polska, 2015.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483.
Latour, Bruno. Reassembling the Social: An introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Lesiakowska-Jabłońska, Marzanna. „Nowoczesne technologie a przyszłość branży odzieżowej”. W: Agata Rudnicka (red.). Moda na alternatywę czyli o odpowiedzialności w branży odzieżowej, 44–46. Łódź: Wydawca: Centrum Strategii i Rozwoju Impact, 2014.
Lister, Martin, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly. Nowe media. Wprowadzenie. Tłum. Marta Lorek, Agata Sadza i Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009).
Mitchell, William John Thomas. „Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej”. Adam Mickiewicz University Repositorium, dostęp 11.07.2018, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/11104/1/08_W.J.T._Mitchell_Pokazuj%C4%85c_widzenie_273-294.pdf.
Mydlarz, Szymon. „Technologie ubieralne (wearables) nie tylko jako gadżety, ale również poważne rozwiązania dla biznesu”. MARKET+. Dostęp 11.07.2018. https://marketerplus.pl/teksty/artykuly/technologie-ubieralne-wearables-nie-tylko-jako-gadzety-ale-rowniez-powazne-rozwiazania-dla-biznesu/.
Ogburn, William. „Hipoteza opóźnienia kulturowego”. W: Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania i Jerzy Szacki (red.). Elementy teorii socjologicznych: materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, 255-281. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1975.
Ogonowska, Agnieszka, Kultura i kompetencja wizualna w kontekście wybranych zagadnień współczesnej humanistyki, „Zeszyt Naukowy / Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie” (2012), 26: 113–143.
„Prof. Roy Ascott (Wielka Brytania)”. POZnan*. Dostęp 07.02.2018. http://www.poznan.pl/mim/main/prof-roy-ascott-wielka-brytania,p,12973,23787,23930.html.
Smith, Aaron. „Tommy Hilfiger wants to sell you a solar-powered jacket”. CNN Bussiness. Dostęp 08.07.2018. http://money.cnn.com/2014/12/04/technology/tommy-hilfiger-solar-jacket/.
„Spektakl”. W: Słownik języka polskiego, red. Witold Doroszewski. Dostęp 18.07.2018. https://sjp.pwn.pl/slowniki/spektakl.html.
Szary, Agata. „Wearables, czyli technologia ubieralna”. IT Biznes. Dostęp 16.07.2018. https://it-biznes.com/wearables-czyli-technologia-ubieralna.
Sztompka, Piotr. „Wyobraźnia wizualna i socjologia”. W: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. Małgorzata Bogunia-Borowska, Piotr Sztompka, 11–41. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012.
„Technologia ubieralna — do poprawy zdrowia specjalistów”. SnickersWorkWear, dostęp 14.07.2018, http://www.snickersworkwear.pl/projekt-i-funkcjonalno/technologia-ubieralna/.
„The Huffington Post: Twitter Dress”. WikiVividly. Dostęp 08.07.2018, https://wikivividly.com/wiki/CuteCircuit.
Turek, Bartosz, „Polacy rezygnują z telewizorów”. NEWSRM.TV, dostęp 15.07.2018, https://newsrm.tv/komunikat-pr/polacy-rezygnuja-telewizorow/.
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz. U. 2002. Nr 144, poz. 1204.
Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz. U. 1991, Nr 11, 4 poz. 493.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. — Prawo prasowe, Dz. U. 1984, Nr 5, poz. 24.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, Dz. U. 1993, Nr 7, poz. 34.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz. U. 1997, Nr 133, poz. 883 ze zm.
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz. U. 1994, Nr 24, poz. 83.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji, Dz. U. 2002, Nr 112, poz. 1198.
„Wearable technology”. IPFS. Dostęp 08.07.2018, https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknFiJnKLwHCnL72vedxjQkDDP1mXWo6uco/wiki/Wearable_technology.html.
Witt, Arlena. „Wearables — jak to jest po polsku?”. Wittamina. Dostęp 05.02.2018, http://wittamina.pl/wearables-po-polsku/.
Zeidler-Janiszewska, Anna. „Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft? O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze”. RCIN Repozytorium Cyfrowe Instytutów Naukowych. Dostęp 11.07.2018. http://rcin.org.pl/Content/51697/WA248_68048_P-I-2524_zeidler-visual.pdf.