The Concept of a Person in the Thought of Indian Adualism
Abstract
The article is an attempt to answer the question whether in the thought of Indian adualism (advaita) one can speak about the concept of a person. The considerations are conducted in the aspect of the possible concept of Brahman personality and the individual soul of man. The predefined reference point is the classic definition of a person, formulated by Boethius.
References
Evdokimov, Paul. 1996. Poznanie Boga w Kościele Wschodnim. Tłum. Alina Liduchowska. Kraków: Wydawnictwo „M”.
Evdokimov, Paul. 2012. Duch Święty w tradycji prawosławnej. Tłum. Maria Żurowska. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”.
Krokiewicz, Adam. 2001 (przekład). Plotyn. Enneady 4-5. Przełożył i wstępem poprzedził … Warszawa: Akme
Kudelska, Marta. 1999 (przekład). Upaniszady. Kraków: Oficyna Literacka.
Kuppuswami Sastri. 1937 (przekład). Sureśvarācārya. Brahmasiddhi. Madras: Government Press.
Michalski, Stanisław Franciszek. 1913 (przekład). Upaniszady: Czhandogja, Kena, Katha, Brihadaranjaka, Iśa, Paramahansa, Kaiwalja, Nirisimha. Warszawa, Kraków: „Ultima Thule”
Sajdek, Paweł. 2001. „Wedanta”. W Filozofia Wschodu. Red. Beata Szymańska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sajdek, Paweł. 2002. „Nieorzekalność bytu świata i umiejscowienie niewiedzy (przekład Brahmasiddhi 8-10)”. W Filozofia Wschodu — wybór tekstów. Red. Marta Kudelska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sajdek, Paweł. 2012. Spór o Słowo. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sajdek, Wiesława. 2001. „Czy wszystkie dusze są jedną?”. Kwartalnik Filozoficzny 29, z. 1: 119–131.