Sacrodesign — a Language of Sacrum or Profanum

  • Rafał Mazur Jagiellonian University in Krakow
Keywords: religious marketing; religious language; T-shirt

Abstract

The article is an attempt at analyzing the clothes produced by Christian clothing stores, mainly T-shirts, but also to—a lesser degree—sweatshirts, shirts, hats, dresses, etc. T-shirt manufacturers refers on the one hand to the Holy Scriptures, prayers fragments, papal sermons, vocations and greetings of religious orders and assemblies, and on the other hand to the language characteristic for youth subcultures, colloquial language, Anglicism and popular culture.

References

Chiluwa, Innocent. 2016. „The Discourse of Terror Threats: Assessing Online Written Threats by Nigerian Terrorist Groups”. Studies in Conflict & Terrorism 40 (4): 436–462.

Czajka, Łukasz. 2014. „Po co wspólnotom religijnym marketing?”. Humaniora. Czasopismo Internetowe” 3 (7): 35–44. Online: Humaniora. Czasopismo Internetowe. Dostęp 20.04.2017. http://humaniora.amu.edu.pl/sites/default/files/humaniora/Humaniora%20nr%207/Hum_3_2014_Czajka.pdf.

Górak-Sosnowska, Katarzyna. 2014. Muzułmańska kultura konsumpcyjna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. Wydanie elektroniczne.

Kenneson, Philip D., i James L. Street. 2003. Selling Out the Church: The Dangers of Church Marketing. Eugene, Ore.: Cascade Books.

Manan, Mohd. Shahrudin Abd., i Chris L. Smith. 2014. „Text, Textiles and Technê: On the Barthesian Myth of the T-shirt”. Textile. The Journal of Cloth and Culture 12(2): 202–221.

„Perswazyjność figur retorycznych na przykładzie papieskich przemówień”. Koło Naukowe Językoznawców Uniwersytetu Opolskiego. Dostęp 20.04.2017. http://www.knj.uni.opole.pl/13b.html.

Przybylska, Renata. 2002. „O najnowszym języku polskim”. Polonistyka nr 9: 516–520.

Sulej, Monika. 2009. „Promowanie wiary i wartości chrześcijańskich poprzez reklamę”. Warszawskie Studia Pastoralne” 10: 95–109.

Szajewska, Katarzyna. 2007. „T-Shirt. Moda, sport i komunikacja”. W: Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Red. Wiesław Godzic i Maciej Żakowski, 142–155. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Szewczyk, Leszek. 2002. „Perswazja językowa w wybranych homiliach kapłanów archidiecezji katowickiej”. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 35, z. 2: 359–376. Online: Wydział Teologiczny UŚ. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne. Dostęp 15.12.2017. http://www.wtl.us.edu.pl/ssht/35,2/SSHT_35,2(2002)359-376.pdf.

Wojtak, Maria. 2006. „Styl religijny we współczesnej polszczyźnie”. Стил nr 5: 139–146. Online: Стил. Style 2012. Dostęp 15.12.2017. https://www.rastko.rs/filologija/stil/2006/11Wojtak.pdf.

WSJP. 2016. Wielki słownik języka polskiego. Red. Piotr Żmigrodzki. Dostęp 18.03.2017. http://wsjp.pl/.

Zdukiewicz-Jedynak, Dorota. 2006. Surfując po Internecie w poszukiwaniu Boga… Gatunki komunikacji religijnej na polskich katolickich stronach internetowych. Tarnów: Biblos.

Zdukiewicz-Jedynak, Dorota. 2016. „Czy zagraża nam język popchrześcijaństwa? O nowych zjawiskach w polskim dyskursie religijnym pierwszych dekad XXI wieku”. Artes Humanae 1: 125–140. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2016.1.0.125.

Published
2020-01-03
Section
Articles