Susanne K. Langer’s Conception of Music Cognition as a Symbolic Transformation

  • Maria Kubiak The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Philosophy
Keywords: cognition; discursive forms; feelings; language; meaning; music; presentational forms; symbol

Abstract

The aim of this article is to reconstruct and analyze Susanne K. Langer’s conception of human cognition in general and of music cognition in particular, as exposed in her book Philosophy in a New Key. A basic idea of Langer’s investigation is a broad conception of human rationality. Due to this idea, rationality is not limited by any rules of any language.

The article is composed of three sections. First, the philosophical context of Langer’s epistemological and aesthetical analysis is presented. Next, the general conception of human cognition as a symbolic transformation is reconstructed. Finally, the conception of music cognition as a special case of symbolic transformation is presented and analyzed.

References

Buczyńska, Hanna. Cassirer. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1963.

Chodkowski, Andrzej (red.). Afektów teoria. W Encyklopedia muzyki. Red. Zofia Lissa. Warszawa: PWN, 2006.

Dahlhuas, Carl. Estetyka muzyki. Przeł. Zbigniew Skowron. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

Dahlhuas, Carl. Idea muzyki absolutnej i inne studia. Przeł. Antoni Buchner. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988.

Dryden, Donald. Susanne K. Langer. W Dictionary of Literary Biography. Vol. 270: American philosophers before 1950. Red. Philip Breed Dematteis i Leemon B. McHenry. Detroit: Gale Group, 2002.

Dryden, Donald. „Whitehead’s Influence on Susanne Langer’s Conception of Living Form”. Process Studies 26 (1997), 1–2: 62–85.

Dziemidok, Bohdan. Sztuka. Emocje. Wartości. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji dla Instytutu Kultury, 1992.

Fubini, Enrico. Historia estetyki muzycznej. Przeł. Zbigniew Skowron. Kraków: Musica Iagellonica, 1997.

Guczalski, Krzysztof. Znaczenie muzyki, znaczenia w muzyce: próba ogólnej teorii na tle estetyki Susanne Langer. Kraków: Musica Iagellonica, 1999.

Ingarden, Roman. O zagadnieniu percepcji dzieła muzycznego. W tenże. Studia z estetyki. T. 3. Warszawa: PWN, 1970.

Ingarden, Roman. Ze studiów nad zagadnieniem formy i treści dzieła sztuki. W tenże. Studia z estetyki. T. 2. Warszawa: PWN, 1958.

Kowalska, Małgorzata. ABC historii muzyki. Kraków: Musica Iagellonica, 2001.

Langer, Susanne K. Feeling and Form: A Theory of Art Developed from “Philosophy in a New Key”. New York: Charles Scribner’s Sons, 1953.

Langer, Susanne K. Nowy sens filozofii: rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki. Przeł. Alina Hanna Bogucka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1976.

Langer, Susanne K. Problems of Art: Ten Philosophical Lectures. New York: Charles Scribner’s Sons, 1957.

Łobaczewska, Stefania. Beethoven. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1984.

Polony, Leszek. Symbol i muzyka. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2011.

Tatarkiewicz, Władysław. Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN 2006.

Published
2020-01-03
Section
Articles