Western Globalisation and the Universalism of Islam

  • Krzysztof Modras Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie
Keywords: fundamentalism; globalization; Islam; Muslims; terrorism; universalism; West

Abstract

The globalization policy of the modern West, attempting to create a universal model of life, caused the emergence of Islamic movement, trying to defend their cultural and religious identity. This renewal is accompanied by a call to return to their foundations, which are the Qur’an and Sunnah. It is not a pure repetition of the original religion of Muhammad’s time, but an attempt to define their own cultural specificity against other cultures. The Muslims offer their own, more universal system, which in addition to the values promoted by Western globalization, also includes spiritual values and a reference to God. The link between the Islamic return to their foundations and a call to violence arouses anxiety in the West. It is a specific reinterpretation of their own sources, which present Islam as a divine, ultimate and perfect religion. Islamic fundamentalism tries to accelerate this process by resorting to terror. Although it is not an ideology accepted by the majority of Muslims, but a constant battle with the unbelievers in Allah is inherent in the nature of Islam and will end when the whole world becomes Muslim.

References

Yusuf Ali Abdullah: The Meaning of the Holy Qur’an. New Edition with Revised Translation, Commentary and Newly Compiled Comprehensive Index. Beltsville, Maryland: Amana Publications 2008.

Khalil Ahmed: Dar Al-Islam And Dar Al-Harb: Its Definition and Significance. http://en.islamway.net/article/8211/dar-al-islam-and-dar-al-harb-its-definition-and-significance (dostęp: 10.08.2016).

Alcader Jean: Prawdziwe oblicze islamu. Przeł. Marian Ostrowski. Komorów: Wydawnictwo Antyk 2010.

Danecki Janusz, Kozłowska Jolanta: Słownik arabsko-polski. Warszawa: Wiedza Powszechna 2007.

Danecki Janusz: Podstawowe wiadomości o islamie. Warszawa: Dialog 2007.

Dyskusja we Włoszech po odkryciu związków przemytników ludzi z dżihadystami. http://wiadomosci.onet.pl/swiat/dyskusja-we-wloszech-po-odkryciu-zwiazkow-przemytnikow-ludzi-z-dzihadystami/11sc83 (dostęp: 7.08.2016).

Fukuyama Francis: Koniec historii. Przeł. Tomasz Bieroń, Marek Wichrowski. Kraków: Znak 2009.

Gabriel Mark A.: Jezus i Mahomet. Głębokie różnice i zaskakujące podobieństwa. Przeł. Bartłomiej Grysa. Poznań: Wydawnictwo Agape 2013.

Geisser Vincent: Nowa islamofobia. Przeł. Ewa Cylwik. Warszawa: Książka i Prasa 2009.

Grabowski Wojciech: Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2013.

Hadith Collection. http://www.hadithcollection.com/ (dostęp: 10.08.2016).

Huntington Samuel P.: Zderzenie cywilizacji. Przeł. Hanna Jankowska. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA 2008.

Jansen Johannes J.G.: Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego. Aleksandra Łojek-Magdziarz. Kraków: Libron 2005.

Koran. Przeł. Józef Bielawski. Warszawa: PIW 1986.

Mandaville Peter: Reimagining the Ummah: Transnationalism and the Changing Boundaries of Muslim Political Discourse.http://reimagginingtheummah.blogspot.com/2006/01/reimagining-ummah-transnationalism-and.html (dostęp: 8.08.2016).

Mrozek-Dumanowska Anna: Globalizacja i regionalizacja: dwa oblicza komunikacji międzykulturowej. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

Mrozek-Dumanowska Anna: Między uniwersalizmem globalizacji a partykularyzmem kultur lokalnych. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

Mrozek-Dumanowska Anna: Nowe symbole wartości kulturowych islamu w epoce globalizacji. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

„Na linii frontu”. Ekspansja ISIS objęła co najmniej 18 państw. Dokumenty Białego Domu potwierdziły obawy. http://wiadomosci.onet.pl/swiat/na-linii-frontu-ekspansja-isis-objela-co-najmniej-18-panstw-dokumenty-bialego-domu/3fvrr0 (dostęp: 7.08.2016).

New Counterterrorism 'Heat Map' Shows ISIS Branches Spreading Worldwide. http://www.nbcnews. com/storyline/isis-terror/new-counterterrorism-heat-map-shows-isis-branches-spreading-worldwide-n621866 [dostęp: 7.08.2016].

Pędziwiatr Konrad: Od islamu imigrantów do islamu obywateli: muzułmanie w krajach Europy Zachodniej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos 2005.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia. Wydanie V. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum 2007.

Sivan Emmanuel: Radykalny islam. Przeł. Anna Kosior. Kraków: Libron 2005.

Sunna.com. http://sunnah.com (dostęp: 10.08.2016).

Tafsir ibn Kathir. http://www.qtafsir.com (dostęp: 10.08.2016).

Ramadan Tariq: Western Muslims and the future of Islam. Oxford: Oxford University Press 2004.

The Global Religious Landscape. W: Pew Research center. http://www.pewforum.org/2012/12/18/global-religious-landscape-exec/ 18.12.2012 (dostęp: 2.08.2016).

Voll John O.: Salafiyya. W: Encyclopedia of Islam and the Muslim Worlds. Ed. Richard C. Martin. New York: Macmillan Reference USA – Thomson Gale 2004.

Wąs Adam: Bracia Muzułmanie w Jordanii. Doktryna i organizacja bractwa na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: TN KUL 2006.

Włoch Renata: Polityka integracji muzułmanów we Francji i Wielkiej Brytanii. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2011.

Zdanowski Jerzy: Bracia Muzułmanie i inni. Szczecin: Wydawnictwo Glob 1986.

Zdanowski Jerzy: Między dar al-islam a dar al-harb. Tożsamość imigrantów muzułmańskich na Zachodzie w dobie globalizacji. W: Anna Mrozek-Dumanowska, Jerzy Zdanowski. Islam a globalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Askon 2005.

Published
2020-01-03
Section
Articles