Stalin’s Vision of the Culture: Project and Realization. Patronage in the Circumstances ff Politicization
Abstract
Stalin’s patronage over soviet art and literature was completely formalized at the beginning of the 1930’s. Political subordination of all domains of culture and its ideological and party standardization were expressed by implementation of socialist realism doctrine in 1934. The very purposes of Stalinist culture were power sacralisation, fully unification and subjugation of the Soviet Union citizens life to the socialist vision. Figure of the leader represents the idea of state that yielded him as a new transcendent dimension. Stalin as an architect of excellent and total piece of art—the socialism, obtained a new special status—became not only a sponsor of entire cultural life, but also the notable, almighty creator. The main goal of Stalinist cultural revolution was to realize the total plan of its leader: creation of the Soviet Man and the new world.
References
Baberowski J.: Stalin. Terror absolutny. Tł. U. Poprawska. Warszawa: Prószyński i S-ka 2014.
Bauer Z.: Czy w literaturze socrealistycznej możliwe było niedopowiedzenie? W: Red. K. Stępnik, M. Piechota (red.). Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2006 s. 81-92.
Duda K.: Kultura radziecka i postradziecka. W: L. Suchanek (red.). Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2004.
Dziak W.J.: Stalin, stalinizm, stalinowcy. Warszawa: Alma-Press 1990.
Fast P.: Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej: doktryna, poetyka, konteksty. Kraków: Universitas 2003.
Fast P.: Realizm socjalistyczny. W: A. Drawicz (red.). Historia literatury rosyjskiej XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 s. 329-371.
Groys B.: Stalin jako totalne dzieło sztuki. Tł. P. Kozak. Warszawa: Sic! 2010.
Heller M., Niekricz A.: Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego. Tł. A. Mietkowski. T. 1. Londyn: Polonia 1985.
Kopaliński W.: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna 1986.
Kuczyński J.: Homo creator. Wstęp do dialektyki człowieka. Warszawa: Książka i Wiedza 1976.
Michalik M.: Kultura. W: B. Janiec (red.). Słownik filozofii marksistowskiej. Warszawa: Wiedza Powszechna 1982 s. 154-158.
Montefiore S.S.: Stalin. Dwór czerwonego cara. Tł. M. Antosiewicz. Warszawa: Magnum 2011.
Plamper J.: Kult Stalina. Studium alchemii władzy. Tł. P. Chojnacki. Warszawa: Świat Książki 2014.
Sadowski J.: Literacka i kinematograficzna Opowieść o prawdziwym człowieku: esencja bolszewickiej antropologii? W: K. Stępnik, M. Piechota (red.). Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2006 s. 289-296.
Sadowski J.: Między Pałacem Rad a Pałacem Kultury. Studium kultury totalitarnej. Kraków: Libron 2009.
Szentaliński W.: Wskrzeszone słowo. Z „archiwów literackich” KGB. Tł. H. Chłystowski. Warszawa: Czytelnik 1996 s. 374-375.
Szkołut T.: Ponadestetyczny sens sztuki. Stanowiska i spory teoretyczne w estetyce rosyjskiej lat 1917-1934. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 1997.
Tomasik W.: Inżynieria dusz: literatura realizmu socrealistycznego w planie „propagandy monumentalnej. Wrocław: Leopoldinum 1999.
Wołkoganow D.: Stalin. Wirtuoz kłamstwa, dyktator myśli. Tł. M. Antosiewicz. Warszawa: Amber 2006.
Wołkow S.: Szostakowicz i Stalin. Tł. M. Putrament. Warszawa: Wydawnictwo Książkowe Twój Styl 2006.
История советской политической цензуры. Документы и комментарии. Москва: РОССПЭН 1997.
Максименков Л.: Сyмбур вместо музыки. Сталинская культурная революция 1936-1938. Москва: Юридическая Книга 1999.
Толковый словарь Ушакова. http://dic.academic.ru/dic.nsf/ushakov/1091806 [dostęp: 22.01. 2015].