O potrzebie wizualizacji wiedzy w naukach o kulturze

  • Andrzej Radomski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Słowa kluczowe: nauki o kulturze; humanistyka cyfrowa; pismo; obraz; wizualizacja; digitalizacja; big data; cyfrowe opowieści; informacjonalizm

Abstrakt

Do niedawna jeszcze w centrum zainteresowania nauki i filozofii pozostawał język. W świecie początków XXI wieku, zwanym informacjonalizmem, następuje zwrot ku obrazom. Społeczeństwo informacyjne produkuje ogromne ilości zdjęć, filmów, animacji i cyfrowych tekstów. Te nowe zbiory danych określa się jako big data. Do ich badania niezbędne są nowe metody. Stare, przystosowane do interpretacji tekstów, okazują się bowiem zawodne. W związku z tym zrodziła się humanistyka cyfrowa, która proponuje nowe narzędzia do obróbki i interpretacji big data. Podstawową metodą staje się wizualizacja. Wizualizacja występuję w kilku odmianach. Najczęściej tworzy się infografiki, animacje trójwymiarowe oraz cyfrowe filmy. Wyniki badań również zaczyna się przedstawiać za pomocą obrazów. Od początku istnienia praktyki naukowej podstawowym środkiem komunikacji rezultatów działań poznawczych było pismo. Pod wpływem nowych technologii ICT badacze coraz częściej komunikują swoje badania w postaci wizualnej – począwszy od prezentacji, poprzez strony internetowe, a skończywszy na specjalnych aplikacjach umożliwiających kreację multimedialnych materiałów. Wszystkie one noszą miano cyfrowych opowieści, czyli digital storytelling.

Bibliografia

Celiński P.: Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin: Wyd. UMCS. 2013.

Darley A.: Visual Digital Culture. London: Routlege. 2000.

Fry B.: Visualizing Data. Exploring and Explaining Data with the Processing Environment. New York: O’Reilly Media Canada 2008

Jenkins H.: Kultura Konwergencji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 2007.

Klanten R.: Visual Storytelling: Inspiring a New Visual Language. Berlin: Gestalten 2012.

Kluszczyński R.: Sztuka interaktywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2010.

Lessing L.: Remiks. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009.

Lima M.: Visual Complexity. Princeton: Princeton Architectural Press 2011.

Manovich L.: Język nowych mediów. Tł. P. Cypryański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 2006.

Manovich L.: Software Takes Command. New York: Bloomsbury 2013

Myoo S.: Ontoelektronika. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2013

Wilkowski M.: Wprowadzenie do historii cyfrowej. Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej. 2013.

Woolman M.: Digital information Graphics. New York: Watson-Guptill 2012.

Zawojski P.: Cyberkultura. Katowice: Wydawnictwo Poltext 2010.

Opublikowane
2020-01-02
Dział
Artykuły