McDonaldization of the Culture in the Case-Law of the Court of Justice of the European Union

Keywords: acquis culturalis, CJEU, mass culture, pop culture, protection of the cultural goods

Abstract

The article analyzes the case-law of the Court of Justice of the EU regarding widely understood pop-culture icons. The cases concerning such goods have been present before the cjeu for few years and pertain to products like Coca-Cola, LEGO and Rubic’s cube. The article aims to answer the question if the pop-culture, despite of its ephemerality, can be efficiently protected. The presented case-law has been analyzed in the light of the European Union law in the context of the omnipresent mass culture.

References

Bauman, Zygmunt. Szkice z teorii kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017.

Kaliszewski, Andrzej. Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku. Warszawa: Poltext, 2012.

Kłoskowska, Antonina. Kultura masowa. Biblioteka Socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005.

Kopaliński, Władysław. Słownik mitów i tradycji kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1987.

Kosińska, Anna Magdalena. Kulturalne prawa człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2014.

Kosińska, Anna Magdalena. Prawa kulturalne obywateli państw trzecich w prawie Unii Europejskiej. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2018.

Sztobryn, Karolina. „O wzmożonej ochronie McZnaków”. Glosa – Prawo Gospodarcze w orzeczeniach i komentarzach” 2017, nr 3: 78.-87.

Warhol, Andy. The Philosophy of Andy Warhol: From A to B and Back Again. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1975.

Published
2020-12-15
Section
Articles