How Save Aquinas’s “Intellectus essentiae Argument” for the Real Distinction between Essence and Esse?

Słowa kluczowe: Akwinata, „argument Intellectus essentiae”, esse, istota, Lawrence Dewan

Abstrakt

Tak zwany argument intellectus essentiae Akwinaty za realną różnicą między bytem a istotą jest powszechnie podawany w wątpliwość, w tym także w kręgu obrońców tego rozróżnienia Akwinaty. W artykule zawartym w niniejszym tomie za punkt wyjścia biorę ostatnią obronę tego argumentu przez o. Lawrence’a Dewana OP. Projekt o. Dewana kończy się niepowodzeniem. Wskazanie pewnych niedociągnięć w jego twierdzeniach pozwala mi podjąć jego wezwanie do podkreślenia „formalnej” lub „istotnościowej” strony metafizyki Akwinaty, w tym przypadku w odniesieniu do dowodów za „realną różnicą”. Druga część tego artykułu przedstawia, w jaki sposób słynny „argument intellectus essentiae” z De ente et essentia 4 może zostać uznany za dowód realnej róznicy. Argument Akwinaty zakłada wcześniejszą realną różnicę między esencją i suppositum lub pojedynczą substancją. Esse jest składnikiem ontologicznym, który potwierdza nasze osądy, że substancje faktycznie są: Obama istnieje. Z kolei ów „uprawdziwiacz” nie może być przypisany ludzkości, chociaż w Obamie jest tak naprawdę czymś odrębnym od niego. Jeśli rozumowanie Akwinaty w tym najbardziej kontrowersyjnym z jego dowodów może zostać ocalone, być może ocalić można także wiele innych jego dowodów.

Biogram autora

David Twetten, Marquette University, Wisconsin

Dr. David Twetten — Marquette University, Wisconsin, USA

Bibliografia

Dewan, Lawrence. “St. Thomas and the Distinction between Form and Esse in Caused Things.” In idem. Form and Being: Studies in Thomistic Metaphysics, (Studies in Philosophy and the History of Philosophy), 188–204. Washington, DC: The Catholic University of America Press, 2006. Reprinted from Gregorianum 80 (1999): 353–70.

Dewan, Lawrence “St Thomas, Joseph Owens and the Real Distinction between Being and Essence.” The Modern Schoolman 61 (1984): 145-56.0.

Dewan, Lawrence. “St. Thomas, Metaphysical Procedure, and the Formal Cause.” In idem. Form and Being: Studies in Thomistic Metaphysics, (Studies in Philosophy and the History of Philosophy), 167–74. Washington, DC: The Catholic University of America Press, 2006. Reprinted from The New Scholasticism 63 [1989]: 173–82.

Fabro, Cornelio. “La problematica dello esse tomistico.” In idem. Tomismo e pensiero moderno, 103–33. Rome: Pontificia Università Lateranense, 1969). Reprinted from Aquinas 2.2 (1959) 194–225.

Fabro, Cornelio. Participation et causalité selon S. Thomas d’Aquin. Louvain: Publications universitaires de Louvain, 1961).

Gilson, Etienne. Elements of Christian Philosophy. Garden City, NY: Doubleday, 1960.

Klima, Gyula. “On Kenny on Aquinas on Being: A Critical Review of Aquinas on Being by Anthony Kenny.” International Philosophical Quarterly 44 (2004): 567–80.

Klima, Gyula. “The Semantic Principles Underlying Saint Thomas Aquinas’s Metaphysics of Being,” Medieval Philosophy and Theology 5 (1996): 87–141.

MacDonald, Scott. “The Esse/Essentia Argument in Aquinas’s De ente et essentia.” Journal of the History of Philosophy 22 (1984): 157–72.

Owens, Joseph. An Elementary Christian Metaphysics. Milwaukee: Bruce, 1963.

Owens, Joseph. “Quiddity and Real Distinction in St Thomas Aquinas.” Mediaeval Studies 27 (1965): 1–22.

Owens, Joseph. “Stages and Distinction in De ente: A Rejoinder.” The Thomist 45 (1981): 99–123.

Owens, Joseph. “Thomistic Common Nature and Platonic Idea.” Mediaeval Studies 21 (1959) 211–23.

Roland-Gosselin, Marie-Dominique. Le ‘De Ente et Essentia’ de S. Thomas d’Aquin: texte établi d’après les manuscrits parisiens. Paris: Vrin, 1948.

Rosier-Catach, Irène. “Grammar.” In The Cambridge History of Medieval Philosophy, edited by Robert Pasnau, vol. 1, 197–207. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Traylor, Gregory. “Causal Arguments, Ontological Distinctions: Lawrence Dewan and the Argument for the Real Distinction” (forthcoming).

Twetten, David. “Really Distinguishing Essence from Esse.” In Peter Kwasniewski (ed.). Wisdom’s Apprentice: Thomistic Essays in Honor of Lawrence Dewan, O.P., 40–84. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 2007.

Vargas, Rosa. Thomas Aquinas on the Apprehension of Being: The Role of Judgment in Light of 13th C. Semantics, Ph.D. Dissertation, Marquette University, 2013.

Vargas, Rosa, and David Twetten. “Albert on Being and Beings: The Doctrine of Esse.” In A Companion to Albert the Great: Theology, Philosophy, and the Sciences, edited by Irven M. Resnick, 627–48. Leiden: Brill, 2013.

Wippel, John. “Essence and Existence in the De ente, Ch. 4.” In idem. Metaphysical Themes in St. Thomas Aquinas, 107–33. Washington, DC: The Catholic University of America Press, 1984. Substantially revised from idem. “Aquinas’s Route to the Real Distinction: A Note on De ente et essentia.” The Thomist 43 (1979): 279–95.

Opublikowane
2019-12-23
Dział
Artykuły