Problems with the Inseparability of Esse

Słowa kluczowe: esse, istota, niesamodzielność

Abstrakt

Problemy z niesamodzielnością istnienia

Jedną z najważniejszych tez tomizmu egzystencjalnego jest, że rzeczy przygodne składają się z istoty i istnienia. Teza ta jest od razu uzupełniana zastrzeżeniem, że nie chodzi tu o części w regularnym sensie. Istota i istnienie nie są rozciągłymi kawałkami rzeczy, które mogą być od niej oddzielone. Są niesamodzielnymi aspektami rzeczy, przy czym niesamodzielność rozumiana jest jako pewien rodzaj zależności. W moim artykule dokonuję analizy tezy o niesamodzielności istnienia. Jest ona dla mnie nie do utrzymania. Argumentuję, że niesamodzielność blokuje istotną funkcję, którą tomiści przypisują istnieniu: funkcję czynienia rzeczy realną. Stąd, aby zachować tę funkcję, zmuszeni jesteśmy do przeniesienia istnienia poza rzecz. Przeczy to naszemu głębokiemu przekonaniu, że istnienie jest najbardziej intymnym aspektem rzeczy. Dlatego tomistyczna analiza istnienia wydaje się być nietrafna.

Biogram autora

Marek Piwowarczyk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii

Dr hab. Marek Piwowarczyk, prof. KUL—Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Katedra Filozofii Religii

Bibliografia

Armstrong, David M. 1978. Universals and Scientific Realism. Vol. 1. Cambridge: Cambridge University Press.

Brown, Barry F. 1985. Accidental Being. A Study in the Metaphysics of St. Thomas Aquinas. Lanham: University Press of America.

Gilson, Etienne. 1960. Elements of Christian Philosophy. Garden City: Doubleday and Co.

Kerr, Gaven. 2015. Aquinas’s Way to God. The Proof in De Ente et Essentia. Oxford: Oxford University Press.

Krąpiec, Mieczysław A. 1991. Metaphysics. An Outline of the Theory of Being. Translated by Theresa Sadok. New York: Peter Lang.

Twetten, David B. „Really Distinguishing Essence from Esse”. Proceedings of the Society for Medieval Logic and Metaphysics 6 (2007): 57–94.

Wojtysiak, Jacek. 2017. “Jeszcze o istnieniu  próba rekapitulacji”. Roczniki Filozoficzne 65, no. 4: 93–114.

Opublikowane
2019-12-23
Dział
Artykuły