Existence and Wisdom
Abstrakt
W niniejszym artykule analizuję dyskusję dotyczącą istnienia, która toczy się między deflacyjnym podejściem oraz „gęstszą” koncepcją używaną przez Akwinatę, kiedy mówi o esse. Twierdzę, że sposób, w jaki wartościuje się debatę, będzie zależał od założeń filozoficznych i że refleksja nad tymi założeniami mogłaby stanowić opis mądrości teoretycznej.
Bibliografia
Aquinas. 1950. Aquinas Sententia Super Metaphysicam, edited by M.-R. Cathala and Raimondo Maria Spiazzi. Turin: Marietti 1950.
Aquinas. 1955. Commentary on Aristotle’s Metaphysics. Translated by John P. Rowan. Notre Dame: Dumb Ox, 1995.
Dennett, Daniel C. 2006. Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon, London: Allen Lane.
Frege, Gottlob. 1959. The Foundations of Arithmetic. Translated by J.L. Austin. Oxford: Basil Blackwell.
Gutting, Gary. 2017. Talking God: Philosophers on Belief. New York: Norton.
Hylton, Peter. 1990. Russell, Idealism and the Emergence of Analytic Philosophy. Oxford: Clarendon Press.
Kerr, Gaven. 2014. Aquinas’s Way to God. Oxford: Oxford University Press.
Klima, Gyula. 2012. “Theory of Language.” In The Oxford Handbook of Aquinas, edited by Brian Davies and Eleonore Stump, 371–89. Oxford: Oxford University Press.
Vallicella, William E. 2002. A Paradigm Theory of Existence: Onto-Theology Vindicated. Dordrecht: Kluwer.
Vallicella, William E. 2014. “Existence: Two Dogmas of Analysis.” In Neo-Aristotelian Perspectives in Metaphysics, edited by Daniel D. Novotný and Lukáš Novák, 45–75. London: Routledge.
Weidemann, Hermann. 1986. “The Logic of Being in Thomas Aquinas.” In The Logic of Being, edited by Simo Knuuttila and Jaakko Hintikka, 181–200. Dordrecht: Kluwer.
Wettstein, Howard. 2012. The Significance of Religious Experience. Oxford: Oxford University Press.
Copyright (c) 2019 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.