The Analytical Thomist and the Paradoxical Aquinas: Some Reflections on Kerr’s Aquinas’s Way to God
Abstrakt
Analityczny tomista i paradoksalny Akwinata: refleksje na kanwie Aquinas’s Way to God Kerra
Artykuł krytycznie ocenia pięć kluczowych twierdzeń w interpretacji De ente et essentia (rozdz. IV, dowód na istnienie Boga), jakie proponuje Kerr. Twierdzenia te są następujące: 1) istota rozpatrywana sama w sobie jest wtórną intencją lub bytem poznającym; 2) twierdzenie à la John Wippel—realną różnicę między istotą oraz istnieniem poznajemy przed dowodem; 3) wbrew Davidowi Twettenowi Arystotelesowska forma nie jest samoaktualizująca się, domaga się zatem actus essendi; 4) dowód na istnienie Boga z De ente stosuje zasadę racji dostatecznej; 5) należy odrzucić nieskończony regres przed dojściem do istnienia Boga. Autor zastanawia się, czy wątpliwe twierdzenia związane są z nastawieniem filozofii analitycznej, która preferuje precyzję i tendencję do wyodrębniania, a zatem może nie doceniać istotne paradoksy metafizyki Akwinaty.
Bibliografia
Aquinas. De Principiis Naturae, edited by John J. Pauson. Louvain: Editions E. Nauwelaers, 1950.
Ashley, Benedict. The Way Toward Wisdom: An Interdisciplinary and Intercultural Introduction to Metaphysics. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 2006.
Davies, Brian. “Aquinas, God, and Being.” The Monist 80 (1997), no. 4: 500–20.
Geach, Peter. Three Philosophers. Oxford: Basil Blackwell, 1961.
Hankey, Wayne. “From Metaphysics to History, from Exodus to Neoplatonism, from Scholasticism to Pluralism: The Fate of Gilsonian Thomism in English Speaking North America.” Dionysius 16 (1998): 157–88.
Henle, Robert. Method in Metaphysics. Milwaukee: Marquette University Press, 1980.
Kenny, Anthony. The Five Ways: St. Thomas Aquinas’ Proofs of God’s Existence. New York: Schocken Books, 1969.
Kerr, Gaven. Aquinas’s Way to God: The Proof in the De Ente et Essentia. Oxford: Oxford University Press, 2015.
Knasas, John F.X. “The Intellectual Phenomenology of De Ente et Essentia, Chapter Four.” The Review of Metaphysics 68 (2014), no. 1: 141–5.
Knasas, John F.X. Thomistic Existentialism and Cosmological Reasoning. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 2019.
Maritain, Jacques. Existence and the Existent. translated by Lewis Galantiere and Gerald B. Phelan. New York: Vintage Books, 1966.
Maurer, Armand. Introductory comments to translation of Aquinas’s On Being and Essence, 7–27. Toronto: Pontifical Institute of Medieval Studies, 1968.
McCool, Gerald A. From Unity to Pluralism: The Internal Evolution of Thomism. New York: Fordham University Press, 1999.
McInerny, Ralph M. Praeambula Fidei: Thomism and the God of the Philosophers. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 2006.
Owens, Joseph. “The Range of Existence.” In Proceedings of the Seventh Inter-American Congress of Philosophy. Québec: Les Presses de L’Université Laval, 1967.
Owens, Joseph. The Future of Thomistic Metaphysics. Milwaukee: Marquette University Press, 1973.
Owens, Joseph. “Aquinas and the Five Ways.” In St. Thomas Aquinas on the Existence of God: the Collected Papers of Joseph Owens, edited by John R. Catan, 132–41. Albany: State University of New York Press, 1980, 1980.
Owens, Joseph. “Aristotle: Cognition a Way of Being.” In Aristotle: The Collected Papers of Joseph Owens, edited by John R. Catan, 74–80. Albany: State University of New York Press, 1981.
Owens, Joseph. “Stages and Distinction in De Ente*: A Rejoinder.” The Thomist 45 (1981), no. 1: 99–123.
Owens, Joseph. Cognition: An Epistemological Inquiry. Houston: Center for Thomistic Studies, 1992.
Owens, Joseph. An Elementary Christian Metaphysics. Houston: Center for Thomistic Studies, 1985.
Rowe, William. The Cosmological Argument. Princeton: Princeton University Press, 1975.
Wippel, John. The Metaphysical Thought of Thomas Aquinas: From Finite Being to Uncreated Being. Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 2000.
Copyright (c) 2019 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.